Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dessa ständiga kassaapparater

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Dessa ständiga kassaapparater

Bistron i 444. Ombordaren trycker frenetiskt på en rad knappar. Kön växer.

"Måste du ha kvitto?" frågar hon till sist uppgivet. "Nej", säger jag tjänstvilligt. Och vips. Nu får jag betala och kön minskar hastigt.

Nej då, jag tror inte SJ är skattefifflare, men jag tror bolaget behöver se över mjukvaran i tågens kassor.

Men 444 håller tiden i alla fall.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-09-11 klockan 18:36:23.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dessa ständiga kassaapparater

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

"Måste du ha kvitto?" frågar hon till sist uppgivet. "Nej", säger jag tjänstvilligt. Och vips. Nu får jag betala och kön minskar hastigt.

Nej då, jag tror inte SJ är skattefifflare, men jag tror bolaget behöver se över mjukvaran i tågens kassor.

Har du tillskrivet företagets styrelse om ditt förslag?
    Eller varför inte gå ett steg högre upp i hierkarkin till dess ägare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Speciellt den sista idén är ju lysande!
    Tomas Eneroth lägger säkert allt annat åt sidan för att ta tag i denna livsavgörande fråga...

funderar
    Thomas K Ohlsson

(Som själv nog skulle rekommendera SJ att försöka få tag i några gamla hederliga mekaniska kassaregister gärna av Hugins fabrikat!)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Speciellt den sista idén är ju lysande!
    Tomas Eneroth lägger säkert allt annat åt sidan för att ta tag i denna livsavgörande fråga...

funderar
    Thomas K Ohlsson

(Som själv nog skulle rekommendera SJ att försöka få tag i några gamla hederliga mekaniska kassaregister gärna av Hugins fabrikat!)
    Trafikrestauranger höll med Sweda, utom i kafévagnarna där handburna Almex kom in i bilden (rena bussmaskinen). Pilligt att redovisa.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Betalade du kontant eller med kort?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av DeLuxe Visa inlägg
    Betalade du kontant eller med kort?
    Detta "kassa" företag tar väl inte kontanter längre?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Sist jag åkte så gick det bra. Och en nödvändighet om kortsystemen ligger nere. Men fungerar inte kassaapparaten så ska man erbjuda handskrivet kassakvitto och det ska föras kassabok enligt Skatteverkets anvisningar.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Det går bra med kontanter, kort och värdecheck.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men fungerar inte kassaapparaten så ska man erbjuda handskrivet kassakvitto och det ska föras kassabok enligt Skatteverkets anvisningar.
    Om man fortsätter med försäljningen så ja. Det finns dock inget krav på att man är tvungen att fortsätta försäljning så det blir fel att säga att man ska.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Se, det var ett rejält svar på tal.

Egentligen tänkte jag bara i all anspråkslöshet ge ett bidrag till tågresandets vardag. Ett slags pusselbit i den fascinerande överblick som sammantaget utgörs av Postvagnen. Kalla det gärna mitt bidrag till tråden "Postvagnen sex månader".

Men för all del, visst skulle mycket irritation undvikas om SJ hörsammade mitt förslag. Det kan faktiskt ses som en arbetsmiljöfråga, om man nu anser att resenärerna inte ska vara så gnälliga.

F.ö. blev 444 stående i Flen i närmare en kvart omedelbart efter att jag postat min tråd. Även det borde kanske rapporteras till styrelsen?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Se, det var ett rejält svar på tal.

Egentligen tänkte jag bara i all anspråkslöshet ge ett bidrag till tågresandets vardag. Ett slags pusselbit i den fascinerande överblick som sammantaget utgörs av Postvagnen. Kalla det gärna mitt bidrag till tråden "Postvagnen sex månader".

Men för all del, visst skulle mycket irritation undvikas om SJ hörsammade mitt förslag. Det kan faktiskt ses som en arbetsmiljöfråga, om man nu anser att resenärerna inte ska vara så gnälliga.

F.ö. blev 444 stående i Flen i närmare en kvart omedelbart efter att jag postat min tråd. Även det borde kanske rapporteras till styrelsen?
    Men du svarar inte på inlägg...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som själv nog skulle rekommendera SJ att försöka få tag i några gamla hederliga mekaniska kassaregister gärna av Hugins fabrikat!
    Men det finns ju nya system som fungerar. T ex hos Snälltåget och MTR.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Om man fortsätter med försäljningen så ja. Det finns dock inget krav på att man är tvungen att fortsätta försäljning så det blir fel att säga att man ska.
    Det är inget krav från Skatteverket. Men eftersom SJ informerar resenärerna om att det finns servering på vissa tåg - utan reservationen "om kassaapparaten fungerar" - så bör man göra allt för att uppfylla denna utfästelse, annars kan andra myndigheter ha synpunkter på detta. Och om det finns enkla metoder som "betala kontat, skriv kvitto för hand" är det bara att göra så. Man får helt enkelt anstränga sej lite!

tycker
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Trafikrestauranger höll med Sweda, utom i kafévagnarna där handburna Almex kom in i bilden (rena bussmaskinen). Pilligt att redovisa.
    Hugin köpte faktiskt Sweda 1985, så efter detta årtal var det samma fabrikat. Fast då hade man förmodligen slutat tillverka mekaniska kassaregister...
    /TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Nu tycker jag du anmärker på ord helt i onödan. Att erbjuda kassakvitto förutsätter ju att det görs köp, görs inga köp så behövs självklart inga kvitton alls vare sig maskinskrivna eller handskrivna. Och Skatteverket har inga krav på att försäljningen ska vara öppen men t.ex Skatteverkets anställda som åker i tjänsten kan ju önska det eftersom denna service utlovas i X2000 grundkoncept.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Vem är leverantör av kassasystemet?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan S Visa inlägg
    Vem är leverantör av kassasystemet?

Svenska Kassa System AB

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Det är inget krav från Skatteverket. Men eftersom SJ informerar resenärerna om att det finns servering på vissa tåg - utan reservationen "om kassaapparaten fungerar" - så bör man göra allt för att uppfylla denna utfästelse, annars kan andra myndigheter ha synpunkter på detta. Och om det finns enkla metoder som "betala kontat, skriv kvitto för hand" är det bara att göra så. Man får helt enkelt anstränga sej lite!

tycker
    Thomas K Ohlsson
    Dessutom påpekas det gång på gång i olika interna info, att man inte ska stänga pga kassakrångel utan fortsätta sälja kontant med skrivet kvitto. Men tydligen passar det inte alla att göra som man ska.
    Dock kan jag väl tänka mig att lite is i magen kan vara bra, innan kassablocken plockas fram. Låt säga en kvarts felsökning eller nått sånt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •