Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Föredrag på Sjöhistoriska

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Föredrag på Sjöhistoriska

Om det är av något intresse så håller järnvägsmuseums chef Robert Sjöö ett lunchföredrag på Sjöhistoriska museet i Stockholm 12/9 kl 11:30 som handlar om museets nyutkomna bok ”Järnvägsmuseets stjärnor”. Järnvägsmuseum är ju stängt i princip t.v och för en ambulerande tillvaro. Att arrangemanget är på Sjöhistoriska är knappast någon slump för gemensamt med järnvägsmuseum är att man sorterar undrr paraplyt ”Statens maritima museer” som i tur ligger under kulturdepartementet. Tanken är väl också att organisationen ska byta namn när man nu fått in det mesta av transporthistoria. Järnvägsmuseum har ju förutom järnväg även ansvar för f.d vägverkets samlingar och det museum för civil luftfart som ligger i malpåse vid Arlanda flygplats. Om någon går dit så passa på att fråga Sjöö om hur det går för museets ombyggnad och framtid.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Föredrag på Sjöhistoriska

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    .. Tanken är väl också att organisationen ska byta namn när man nu fått in det mesta av transporthistoria. Järnvägsmuseum har ju förutom järnväg även ansvar för f.d vägverkets samlingar och det museum för civil luftfart som ligger i malpåse vid Arlanda flygplats.
    Lite OT kanske; men det underliga -tycker jag- med Statens Maritima Museer är ju att Marinmuseum i Karlskrona tillhör dom och inte till de Försvarshistoriska muséerna. Förvisso är det ju "maritimt", men om man tillmäter det större betydelse än det militära borde väl de nämnda civila flygsamlingarna på Arlanda och Flygvapenmuseum då ha samma huvudman? Och det militära fordonsmuséet "Arsenalen" i Strängnäs samma som Vägverkets/ Trafikverkets (landsvägs)fordonssamling? Eller är det bara jag eller..?

/ L G

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Eftersom vi nu begåvats med en "OT-kategori" finner ni mitt "OT-svar" på "OT-inlägget" här! /TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Granis Visa inlägg
    Lite OT kanske; men det underliga -tycker jag- med Statens Maritima Museer är ju att Marinmuseum i Karlskrona tillhör dom och inte till de Försvarshistoriska muséerna. Förvisso är det ju "maritimt", men om man tillmäter det större betydelse än det militära borde väl de nämnda civila flygsamlingarna på Arlanda och Flygvapenmuseum då ha samma huvudman? Och det militära fordonsmuséet "Arsenalen" i Strängnäs samma som Vägverkets/ Trafikverkets (landsvägs)fordonssamling? Eller är det bara jag eller..?
    I sammanhanget kan nämnas att till Försvarshistoriska Muséerna räknas endast Armémuseum och Flygvapenmuseum, huruvida andra närliggande ska räknas som ohistoriska, icke-muséer eller icke försvarsrelaterade låter jag vara osagt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns en liten broschyr med uppgifter om kommande föredrag så passa på att ta ett ex om ni ska på föredraget. Verkar bli flera intressanta föredrag på museet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag var där och lyssnade och köpte boken de presenterade. Trevlig bok för en hundring jämnt. Målgruppen är snarare att försöka fånga in de som inte är så intresserade av järnväg än de redan intresserade. Föredraget handlade mest om tankarna bakom boken och hur den arbetades fram. Lennart: Jag frågade när de kan tänkas öppna museet. Robert Herpai svarade någon gång 2020/2021. Ombyggnaden löper på men man är i händerna på entreprenörerna vad gäller tidshållning och annat. Som sagt, för närvarande är som både Järnvägsmuseet och Spårvägsdito stängda. Tungt.

Senast redigerat av Larssa den 2018-09-14 klockan 20:23:10.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Larssa Visa inlägg
    Jag var där och lyssnade och köpte boken de presenterade. Trevlig bok för en hundring jämnt. Målgruppen är snarare att försöka fånga in de som inte är så intresserade av järnväg än de redan intresserade. Föredraget handlade mest om tankarna bakom boken och hur den arbetades fram. Lennart: Jag frågade när de kan tänkas öppna museet. Robert Herpai svarade någon gång 2020/2021. Ombyggnaden löper på men man är i händerna på entreprenörerna vad gäller tidshållning och annat. Som sagt, för närvarande är som både Järnvägsmuseet och Spårvägsdito stängda. Tungt.
    Järnvägens museum i Ängelholm finns ju.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Järnvägens museum i Ängelholm finns ju.
    Jo det är klart men det är ju en bit att åka. Men jag överdrev dock något, så särskilt tungt är det inte för min egen del iaf. Desto mer spännande att se fram emot. Liksom Nya Slussen. Allt tar tydligen en j-la tid idag.

Senast redigerat av Larssa den 2018-09-14 klockan 20:43:14.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •