Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sista spiken

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sista spiken

Den 29 oktober 2017 svängde jag av Interstate 90 och in i en liten håla som hette Deer Lodge i Montana för att leta upp en bensinstation. Men, innan jag kom fram till macken stötte jag på ett mindre "järnvägsmuseum", så jag stannade till och tittade lite. Det intressanta tyckte jag främst var elloket, men även den sista spiken, daterad till 1909. Det tyckte jag kändes sent för att vara färdigställandet av en "transcontinental", men det kanske det inte är.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sista spiken

En gissning är att elloket är en s.k. "Little Joe"

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Den 29 oktober 2017 svängde jag av Interstate 90 och in i en liten håla som hette Deer Lodge i Montana för att leta upp en bensinstation. Men, innan jag kom fram till macken stötte jag på ett mindre "järnvägsmuseum", så jag stannade till och tittade lite. Det intressanta tyckte jag främst var elloket, men även den sista spiken, daterad till 1909. Det tyckte jag kändes sent för att vara färdigställandet av en "transcontinental", men det kanske det inte är.
    Nej, det stämmer nog. Milwaukee Road var den sista fullbordade transkontinentala järnvägarna i USA. Sen, brant och krokig. Men så klappade dom ihop runt 1980 också...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg
    En gissning är att elloket är en s.k. "Little Joe"
    Ja det ser så ut. Ett antal av dom såldes till Brasilien och gick länge runt Sao Paulo, jag har åkt med ett sådant 1984 och det blev två lok när ett gick sönder . Little Joes syftar på Josef Stalin och loken var beställda av Sovjet men med kalla kriget förbjöd man i USA sådan export. Knappast till någon större nytta för loken representerade knappast högteknologi och Sovjet klarade av att på egen hand tillverka likvärdiga lok.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nej, det stämmer nog. Milwaukee Road var den sista fullbordade transkontinentala järnvägarna i USA. Sen, brant och krokig. Men så klappade dom ihop runt 1980 också...
    Chicago, Milwaukee, St. Paul and Minneapolis Railroad byggde sin Pacific Extension. Klar 1909 - kartan här. Då fanns sedan 1883 redan, Northern Pacific Railroad i Deer Lodge - deras karta.

MILW
    NP

Lite mer om Depot - Deer Lodge

Senast redigerat av Ville den 2018-09-10 klockan 21:36:16.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •