Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Västlänken och Demokraterna

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Västlänken och Demokraterna

Demokraterna blev näst största parti i Göteborg och borgarna har nu chansen att tillsammans med Demokraterna att ta över.

Men vilka instrument förfogar man över på kommunal nivå för att faktiskt stoppa västlänken om nu borgarna skulle ändra sig och stödja Demokraternas linje?

Har Demokraterna uttalat sig något om hur stoppandet skulle gå till rent praktiskt?

(Tråden är om de praktiska detaljerna, inte om Västlänken är ett bra eller dåligt projekt, det har diskuterats tillräckligt)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Västlänken och Demokraterna

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Demokraterna blev näst största parti i Göteborg och borgarna har nu chansen att tillsammans med Demokraterna att ta över.

Men vilka instrument förfogar man över på kommunal nivå för att faktiskt stoppa västlänken om nu borgarna skulle ändra sig och stödja Demokraternas linje?

Har Demokraterna uttalat sig något om hur stoppandet skulle gå till rent praktiskt?

(Tråden är om de praktiska detaljerna, inte om Västlänken är ett bra eller dåligt projekt, det har diskuterats tillräckligt)
    Utan att veta gissar jag att det finns någon kommunal medfinansiering. Första steget borde i så fall vara att ta en diskussion med Trafikverket om att omförhandla denna. Ytterst kan man väl t o m betalningsvägra och få Kronofogden på sig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Utan att veta gissar jag att det finns någon kommunal medfinansiering. Första steget borde i så fall vara att ta en diskussion med Trafikverket om att omförhandla denna. Ytterst kan man väl t o m betalningsvägra och få Kronofogden på sig.
    Kommunala delen av medfinansieringen (då räknar jag inte med trängselskatten som är en statlig skatt) är redan betald och är för övrigt mindre än kostnaden för nya Hisingsbron (som egentligen borde vara en rent kommunal angelägenhet). Sedan är vad jag förstår alla detaljplaner klara (eller har åtminstone passerat alla kommunala instanser), markupplåtelser är också klart vad jag förstått. Ett ganska dåligt förhandlingsläge med andra ord. Utan det är fråga om politik och hoppas på att de som verkligen har makten ska lyssna på Göteborgarna (men det var 75% som röstade på partier som står bakom Västlänken och Västsvenska paketet så det är väl ett tunt argument det också, kan jag tycka).

Senast redigerat av jonas72 den 2018-09-10 klockan 13:03:14.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det beror på hur långt projektet har kommit - vilket jag inte har koll på!
    Finns t ex detaljplaner? Om inte så kan ju kommunen helt enkelt låta bli att ta fram dessa.

Jag tror också att det hela är beroende av hur det utvecklar sej i riksdagen - en högerledd regering lär inte tvinga en högermajoritet i Göteborg att bygga en tunnel de senare säger nej till. Men det är ju bara en av många möjliga kombinationer...

Men vi kan väl inte tro att moderaterna i Göteborg viker sej i denna fråga och gör upp med den där rättshaveristen? Nån hederlighet finns det väl även på Västkusten?

spekulerar
    Thomas K Ohlsson

TILLAGT: Samtidigt som jag skrev detta inlägg rätade "jonas72" ut en del av mina frågetecken i ett inlägg.

Senast redigerat av TKO den 2018-09-10 klockan 13:08:12. Anledning: Kompletterande information

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan väl bidra med en upplysning till. Byggstart skedde i somras: https://www.byggvarlden.se/byggstart...899/nyhet.html. Första sprängningarna skedde för någon vecka sedan, så bygget är igång (några överklaganden ligger fortfarande och väntar i högsta instans, med Trafikverket har alla tillstånd som behövs)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •