Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Postvagnen 6 månader

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Postvagnen 6 månader

Nya PV har nu verkat i lite drygt 6 månader. Vad är den stora massans uppfattning om utvecklingen?
    Har den stora sakkunskapen i järnvägsfrågor förändrats, eller har det rena nörderiet fått ökat utrymme? Mera trådar med fotoreportage tycker jag mig ana, vilket förstås ligger i tiden. Den rena pajkastningen tycker jag mig ha minskat, gott nog....
    men visst finns det flera aspekter?

Senast redigerat av 1524 den 2018-09-10 klockan 07:41:31. Anledning: tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Postvagnen 6 månader

Förhoppningsvis har sakkunskapen ökat. Nörderiet har kanske ökat också, jag ser ingen motsättning. Alltid bra med debatt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Utan tvekan har PV blivit otroligt mycket SÄMRE än den gamla. Alla dessa olika kategorier hit och dit är ett helt vansinnigt påhitt. Mina inlägg är lätträknade nu för tiden och det är en tidsfråga innan jag lägger ner helt. Denna röra bland inläggen kommer att förstöra PV ..

Senast redigerat av Sääf den 2018-09-10 klockan 08:21:50.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Förhoppningsvis har sakkunskapen ökat. Nörderiet har kanske ökat också, jag ser ingen motsättning. Alltid bra med debatt.
    Däremot har vi väl redan tidigare konstaterat att antalet inlägg har minskat och hela minskningen kan knappast relateras till färre "ping-pong"-debatter.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det enda jag saknar är egentligen en offtopic-tråd där ett visst antal personer som alltid går ifrån ämnet och förstör många trådar med oväsentligheter kan hålla till.

Annars börjar jag gilla det, även om jag säkerligen missat många inlägg pga uppbyggnaden av ”ämnen”.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det enda jag saknar är egentligen en offtopic-tråd där ett visst antal personer som alltid går ifrån ämnet och förstör många trådar med oväsentligheter kan hålla till.

Annars börjar jag gilla det, även om jag säkerligen missat många inlägg pga uppbyggnaden av ”ämnen”.
    Funktionen "Nya inlägg" finns till för att ge stöd i detta. Används funktion?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Utan tvekan har PV blivit otroligt mycket SÄMRE än den gamla. Alla dessa olika kategorier hit och dit är ett helt vansinnigt påhitt. Mina inlägg är lätträknade nu för tiden och det är en tidsfråga innan jag lägger ner helt. Denna röra bland inläggen kommer att förstöra PV ..
    Precis, för de allra flesta skulle det räckt med två kategorier, en för intressanta saker och en för ointressanta (helst skulle de ointressanta aldrig fått postats och då hade en kategori räckt)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Nya PV har nu verkat i lite drygt 6 månader. Vad är den stora massans uppfattning om utvecklingen?
    Har den stora sakkunskapen i järnvägsfrågor förändrats, eller har det rena nörderiet fått ökat utrymme? Mera trådar med fotoreportage tycker jag mig ana, vilket förstås ligger i tiden. Den rena pajkastningen tycker jag mig ha minskat, gott nog....
    men visst finns det flera aspekter?
    Saknaden efter en del kunniga skribenter i branschen är stor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har väl vant mig även om jag fortfarande saknar trådöverblicken. Använder nästan bara Nya inlägg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Precis, för de allra flesta skulle det räckt med två kategorier, en för intressanta saker och en för ointressanta (helst skulle de ointressanta aldrig fått postats och då hade en kategori räckt)

Det går att skämta till det, men det hade kanske räckt med 3: Ett för support ( som idag, det är bra att vi har separat), ett för Reseberättelser (som idag) och sen ett för resten. Jag tycker det är svårt att förstå gränserna när man har en allmän fråga om en bild på ett lok på en bangård.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

Egentligen skulle man kunna hantera ett sådan förslag seriöst. Var och en skulle kunna bygga upp en sök-profil som gjorde att enbart "intressanta" inläggs visas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Egentligen skulle man kunna hantera ett sådan förslag seriöst. Var och en skulle kunna bygga upp en sök-profil som gjorde att enbart "intressanta" inläggs visas.
    Jo, fast det blir en del bök att bygga sin profil och många hade blivit arga om de i efterhand fått veta att de missat något intressant.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-10 klockan 11:24:01.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag har väl vant mig även om jag fortfarande saknar trådöverblicken. Använder nästan bara Nya inlägg.
    Jag saknar också överblicken. Mycket bättre i Järnvägshistoriskt Forum.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Däremot har vi väl redan tidigare konstaterat att antalet inlägg har minskat och hela minskningen kan knappast relateras till färre "ping-pong"-debatter.
    Jag läste av räkneverken för trådar och inlägg nån gång per år tidigare för att kunna beräkna aktiviteten på forumet. Resultatet ser ut såhär:

2015 (sep-dec): 257 inlägg/dag, 19 trådar/dag
    2016: 239, 18
    2017: 260, 18
    2018 (jan-feb): 327, 21
    2018 (mar-sep): 145, 24 (nya PV)

En ca 40-procentig minskning i inläggspostande på nya PV jämfört mot nivån 2015-2017. Trådskapandet har dock ökat något.

Min erfarenhet av nylanseringar, omgörningar, o.s.v. av andra nätforum är att det alltid leder till en betydande aktivitetsminskning. Postvagnen verkar inte vara ett undantag.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Instämmer.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Saknar också trådöversikten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I den gamla Postvagnen drabbades vi ibland av Spam. I den nya Postvagnen har det organiserats ett löpande flöde av pressmeddelanden och reklam som väl ingen har bett om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Håller tyvärr helt med. Jag andvänder alltid "Nya Inlägg" men att det blir rörigt att trådar som är ganska långa (oftast de intressanta) blir det svårt att se vad som är nytt och gammalt. När en tråd blir längre än 20 inlägg hoppar jag över den, blir så bökigt att hitta nya kommentarer bland alla gamla.

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Håller tyvärr helt med. Jag andvänder alltid "Nya Inlägg" men att det blir rörigt att trådar som är ganska långa (oftast de intressanta) blir det svårt att se vad som är nytt och gammalt. När en tråd blir längre än 20 inlägg hoppar jag över den, blir så bökigt att hitta nya kommentarer bland alla gamla.
    Men om du klickar på den lilla (blåa) pilen som finns till vänster om trådrubriken kommer du att komma till det första olästa inlägget i tråden. Så kan du slippa hoppa och sitta ner

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Men om du klickar på den lilla (blåa) pilen som finns till vänster om trådrubriken kommer du att komma till det första olästa inlägget i tråden. Så kan du slippa hoppa och sitta ner
    Ja, har du sett.. Den funktionen har jag med missat. Slutletat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •