Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 2]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Schweiz med utmärkt guidning [Del 2]

Del 1

2018_06_03_32706red by Magnus Backman, on Flickr

Tidigt på morgonen är tågen på RhB inte allt för långa. En ensam motorvagn ankommer till Alp Grüm genom 180 graders kurvan vid stationen.

2018_06_03_32712red by Magnus Backman, on Flickr

Samma motorvagn på stationen i Alp Grüm, i stationen finns även hotellet där vi bodde. Det tycks vara mer eller mindre standard att tågpersonalen tar en kaffe i matsalen på nedervåningen. Eftersom det finns en obevakad järnvägsövergång på stationsområdet är sitter det två skyltar med en överstruken bil som innebär att spårvägen slutar eftersom obevakade övergångar inte får finnas på järnvägen. Ett pragmatiskt sätt att lösa det hela på.

2018_06_03_32740red by Magnus Backman, on Flickr

Den här dagen bar det iväg söder ut. Renovering av ett av snögallerierna pågår, mer om hur bygglogistiken sköts kommer i nästa del.

2018_06_03_32799red by Magnus Backman, on Flickr

Utsikt över dalgången med Poschiavo och sjön Lago di Poschiavo. Banan har byggts för att ge tunisierna en god utsikt över dalgången.

2018_06_03_32857red by Magnus Backman, on Flickr

Utanför Poschiavo har det byggts nya partiella dubbelspår där tågen möts istället för inne på stationen. Den gamla lösningen där passagerarna korsade ena spåret för att komma till tåget anses inte tillräckligt säker.

2018_06_03_32866red by Magnus Backman, on Flickr

Ombyggnad av stationen i Poschiavo pågår, det ser ut att bli ett plattformsspår kvar medan tågen möts utanför stationen.

2018_06_03_32935red by Magnus Backman, on Flickr

Genom La Prese går tågen på gatan, även de blandade tågen med timmer och olja. Det gäller för bilisterna att se upp men det verkar gå bra.

2018_06_03_32979red by Magnus Backman, on Flickr

Utsikt över Lago di Poschiavo med RhB på andra sidan sjön. Det går en trevlig gångväg runt sjön som till och med har en en egen tunnel.

2018_06_03_33083red by Magnus Backman, on Flickr

Tågmöte på andra sidan sjön i Miralago.

2018_06_03_33143red by Magnus Backman, on Flickr

Se upp hur du parkerar, förutom att få en buckla i bilen kan du också bli dömd för hindrande av bantrafik.

2018_06_03_33166red by Magnus Backman, on Flickr

Utsikt från lunchrestaurangen.

Fortsättning följer.....

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 2]

Den där sträckan Poschiavo-Miralago återstår för mig att åka. När jag skulle åka hade både järnväg och väg raserats i ett jordskred och i stället fick vi åka båt som tillhandahölls av armén ! När var man så innovativ med etsättningstrafik i Sverige ?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Alla bilder är bra, men den första bilden är fantastiskt bra. Inte bara en modelljärnväg (väl?), utan också en utmärkt illustration av hur landskapet förändras med höjden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Den där sträckan Poschiavo-Miralago återstår för mig att åka. När jag skulle åka hade både järnväg och väg raserats i ett jordskred och i stället fick vi åka båt som tillhandahölls av armén ! När var man så innovativ med etsättningstrafik i Sverige ?
    Ja passagerarna måste ju fram så vad ska man göra... Nej något närheten av detta har jag inte hört talas om i Sverige. Taxibåt för missade färjor ut i skärgården vid resebiljett ska dock förekomma då och då.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Alla bilder är bra, men den första bilden är fantastiskt bra. Inte bara en modelljärnväg (väl?), utan också en utmärkt illustration av hur landskapet förändras med höjden.
    Tja jag hittade i alla fall inte någon transformator att vrida på för att köra tågen Kul att du tycker om bilderna.

/Magnus

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Läckra bilder från en av Europas vackraste alpövergångar!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ja passagerarna måste ju fram så vad ska man göra... Nej något närheten av detta har jag inte hört talas om i Sverige. Taxibåt för missade färjor ut i skärgården vid resebiljett ska dock förekomma då och då.

/Magnus
    Vi fick flytvästar och det är nog rätt sällsynt för en tågresa.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tja,du har väl ett antal gånger uppe i Storlientrakterna när insnöade resenärer har blivit evakuerade med bandvagnar från armen.../Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

2018_06_03_32799red by Magnus Backman, on Flickr

Utsikt över dalgången med Poschiavo och sjön Lago di Poschiavo. Banan har byggts för att ge tunisierna en god utsikt över dalgången.
    Läser igenom de gamla avsnitten, eftersom jag börjat fundera på en sommarresa, och har några frågor.

1. Vilka tunisier var det som skulle få god utsikt (enligt din egen text ovan)? Eller tänkte de bara på turister?

2. Min resefundering inkluderar bara personer som inte är så intresserade av tåg, men vill se alperna. Om man skall åka från Sverige (via Hamburg) till Como-sjön, skulle du rekommendera att åka över Bernina, i stället för St Gotthard Basis, och även i stället för regionaltåg över gamla St Gotthard?

3. För att komma från Zürich till St Moritz (eller Pontresina), tycker du det är bättre åka över Chur och Thusis, eller är det intressant åka från Landquart förbi Klosters och genom (ganska) nya tunneln?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Läser igenom de gamla avsnitten, eftersom jag börjat fundera på en sommarresa, och har några frågor.

1. Vilka tunisier var det som skulle få god utsikt (enligt din egen text ovan)? Eller tänkte de bara på turister?

2. Min resefundering inkluderar bara personer som inte är så intresserade av tåg, men vill se alperna. Om man skall åka från Sverige (via Hamburg) till Como-sjön, skulle du rekommendera att åka över Bernina, i stället för St Gotthard Basis, och även i stället för regionaltåg över gamla St Gotthard?

3. För att komma från Zürich till St Moritz (eller Pontresina), tycker du det är bättre åka över Chur och Thusis, eller är det intressant åka från Landquart förbi Klosters och genom (ganska) nya tunneln?
    Hej!

1. det är autokorrekt funktionen i min dator som spelat mig ett spratt, det ska vara turisterna inget annat

2. Om de gillar alperna skulle och är beredda att lägga en dag på det hela skulle jag definitivt rekommendera att ta omvägen via Bernina. Se dock till att ha lite marginal i Tirano till Trenitalias tåg, det är lite si och så med punktligheten på berninabanan.

3. Eftersom ditt ressällskap inte är så intresserade av tåg rekommenderar jag att åka via Thusis. Sträckan är vacker och man får uppleva Albulabanan med alla sina viadukter vilket även icke tågfrälsta brukar imponeras av. De moderna tunnlarna är förvisso effektiva men inget roliga att åka i om man gillar alper eftersom utsikten försvinner.

Lycka till på resan

Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej!

1. det är autokorrekt funktionen i min dator som spelat mig ett spratt, det ska vara turisterna inget annat
    2. Om de gillar alperna skulle och är beredda att lägga en dag på det hela skulle jag definitivt rekommendera att ta omvägen via Bernina. Se dock till att ha lite marginal i Tirano till Trenitalias tåg, det är lite si och så med punktligheten på
    berninabanan.
    3. Eftersom ditt ressällskap inte är så intresserade av tåg rekommenderar jag att åka via Thusis. Sträckan är vacker och
    man får uppleva Albulabanan med alla sina viadukter vilket även icke tågfrälsta brukar imponeras av. De moderna tunnlarna
    är förvisso effektiva men inget roliga att åka i om man gillar alper eftersom utsikten försvinner.
    Lycka till på resan
    Magnus
    Jag tycker väl att både Albula och vägen Klosters-Davos är synnerligen åkvärda. Men måste man välja så väger nog Albula över något med t.ex den magnifika Landwasserviadukten. För Gotthard så är ju Gotthardbasis bara en snabb transportsträcka ungefär så kul som kanaltunneln. Men av något intresse kan ju vara att det fortfarande går regionaltåg gamla vägen i entimmestakt, tar någon timme längre men vill man se Alperna så.... på sommaren körs också några särskilda turisttåg gamla vägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som en kompromiss kunde man också kombinera båda rutter dvs. Landquart-Klosters-Davos-Filisur-Albula-Samedan-Pontresina/St.Moritz.
    Färd över Landwasserviadukten ingår dock inte i det fallet. Istället Wiesener Viadukt som ju också går över Landwasser-ån.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av chrd Visa inlägg
    Som en kompromiss kunde man också kombinera båda rutter dvs. Landquart-Klosters-Davos-Filisur-Albula-Samedan-Pontresina/St.Moritz.
    Färd över Landwasserviadukten ingår dock inte i det fallet. Istället Wiesener Viadukt som ju också går över Landwasser-ån.
    OK, men med din kompromiss blir det tågbyte och en halvtimmes uppehåll i Davos Platz, och byte i Filisur.
    Min ursprungliga fråga gällde inte att åka över Davos, utan jag tänkte på direkttågen Landquart - St Moritz, som går via Klosters och sen genom den ganska nybyggda tunneln och in på linjen från Scuol-Tarasp ned till St Mortiz, och där svarade Magnus det jag hade anat (att Albula är bättre).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst. Jag förstod dina ursprungliga alternativ. Och om valet står mellan de skulle jag också välja Albula.
    Tänkte bara komplettera med något slags kombination av delar av dessa alternativ.
    Reser man med RhB är ju trots allt ofta resan minst lika viktigt som målet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •