Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ett par vardagsbilder från Preston, Lancashire

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Ett par vardagsbilder från Preston, Lancashire

Den första ångjärnvägen i Preston var North Union Railway, som band samman staden med Wigan och därifrån resten av landet. Man byggde sin station intill Fishergate, stadens huvudgata, på samma plats som dagens centralstation ligger. Järnvägen blev en succé, och de följande årtiondena drogs ett stort antal linjer till staden. På grund av samarbetssvårigheter byggde de flesta sina egna stationer, och inte förrän år 1900 skulle dagens station bli stadens enda huvudterminal. I vilket fall så ökade antalet tåg och passagerare vid North Union stadigt, inte minst efter East Lancashire Railway öppnat precis intill. Tågen mot Skottland från södra England började använda stationen på 1860-talet, och vid slutet av årtiondet stannade mer än 150 tåg varje dag. 1880 revs den ursprungliga byggnaden och bangården, som blivit för små, och den stationen nuvarande uppfördes med sina två banhallar och långa mittplattform. Eldriften stammar från 1970-talet, när den nordliga delen av West Coast Main Line till Glasgow elektrifierades. Tåg från fyra olika operatörer använder stationen, Transpennine Express, Northern, Virgin Trains och Caledonian Sleeper.

Jag var i staden en molnig dag (i torsdags, för att vara exakt), vilket tyvärr syns på fotona, och att fotografera i banhallar är alltid en vansklig sak, det blir inte sällan allt för stark kontrast mellan ljus och mörker. I vilket fall så ligger huvudentrén mellan banhallarna och nås via Fishergates bro över järnvägen. En synnerligen underexponerad vy i motljus:

Den östra banhallen:

Västra dito:

Ett Virgin Trains class 390 Pendolino mot Edinburgh, som egentligen skulle vara på spår 3:

Northern Trains class 319 mot Leeds väntar i västra banhallen:

Ett Transpennine Express class 185 Desiro från Manchester Airport till Glasgow Central:

Northern class 150 Sprinter mot Manchester Picadilly:

Till sist ytterligare ett Pendolino från Virgin, den här gången på väg mot London Euston:

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-09-09 klockan 15:45:38.

Sv: Ett par vardagsbilder från Preston, Lancashire

Ser inte alltför tjeckistkt ut, men tack i alla fall, Markus!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Ser inte alltför tjeckistkt ut, men tack i alla fall, Markus!
    Vardagen finns överallt... Vi var i Preston för en konferens på UCLAN, och jag såg till att ta lite tid ledigt för att klappa tåg efter lunchen.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Undrar lite, om det verkligen är till Leeds som en class 319 ska gå. Den sträcka (via Hebden Bridge) som tågen Preston - Leeds utan byte använder, är mig veterligen inte elektrifierad. Ja, Northern Trains ska bygga om några 319 till hybridfordon typ 769, men har verkligen några sådana kommit i trafik?
    Skulle snarare tro att 319 just kommit från Blackpool , vars elektrifiering togs i bruk i maj i år. Den står på ett av de spår som vanligtvis används för Blackpooltåg, och Blackpooltågen avgår norrut från Preston (och 319 har slutsignaler i norr). Dessutom ska class 319 användas till och från Blackpool, se vidare https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_(train_operating_company)

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av YC05p 792 Visa inlägg
    Undrar lite, om det verkligen är till Leeds som en class 319 ska gå. Den sträcka (via Hebden Bridge) som tågen Preston - Leeds utan byte använder, är mig veterligen inte elektrifierad. Ja, Northern Trains ska bygga om några 319 till hybridfordon typ 769, men har verkligen några sådana kommit i trafik?
    Skulle snarare tro att 319 just kommit från Blackpool , vars elektrifiering togs i bruk i maj i år. Den står på ett av de spår som vanligtvis används för Blackpooltåg, och Blackpooltågen avgår norrut från Preston (och 319 har slutsignaler i norr). Dessutom ska class 319 användas till och från Blackpool, se vidare https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_(train_operating_company)
    Jag skrev ned destinationerna väldigt fort, så det är fullt möjligt att det blivit fel någonstans. Vanligtvis struntar jag helt i det och ägnar mig bara åt att fota, så jag har nog inte övat in rutinerna ordentligt

Edit: kollade på Open train times, och det går tåg mot Blackpool och Leeds tätt inpå varandra. Om man räknar med ett spårbyte (det var flera den dagen) så verkar det ju som en vettig förklaring.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-09-09 klockan 19:55:55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tänk vilken standard man ansåg att tågresenärerna skulle ha när dessa stationer byggdes! Oavsett väder och vind skulle man kunna ha det torrt och skönt medan man väntade på tåget och tog farväl av sitt följe! Verkligen annorlunda än de nästan löjliga "väderskydd" som Trafikverket sätter upp numera! "Skräckexemplet" tycker jag är de nya väderskydd man satt upp i Varberg. En glasvägg med några decimeter brett tak över vid en station som bara ligger några hundra meter från havet där blåst och regn är vanligt under halva året! MAn kunde ju tycka att de åtminstonde kunde sätt upp normala busskurer som ger bra skydd!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •