Fortsätter med augustibilder från den väldigt trevliga sträckan till Hel, vilken bitvis löper över en getingmidjesmal landtunga. Här finns sommartid nattåg från Tjeckien, inrikes fjärrtåg med tjeckiska diesellok, samt persontåg i intressant konfiguration.
Nattåget heter Wydmy (polskt ord för sanddyner), och går till Łeba, med kursvagnar till Hel.
Fem tjeckiska sittvagnar och en polsk sovvagn, dragna av polskt diesellok, går till Hel.
Gdynia, med ankommande fjärrtåg från Hel. Tjeckisk 754 ska bytas till ellok. Enligt uppgifter i Drehscheibe ska PKP ha hyrt in fem lok (nr 025, 026, 028, 037, 046), men ytterligare två lok sågs (nr 015, 041). Tåget till vänster är en Stadler Flirt.
Mycket intensiv persontrafik sommartid på denna sträcka, vilket bilden från Władysławowo antyder. Sista stationen på fastlandet, före landtungan. Möte med persontåg, med så många påstigande, att även ståplatserna började ta slut.
Kuźnica (Hel), ute på den smala landtungan. Från tåget kunde man på bägge sidor se havet på nära avstånd.
Ösregn, men vad gör man inte för ett tjeckiskt lok...
Vi avslutar med persontåg.
SM42 med tvåvåningsvagnar, som på 1980-talet, fast med höjd standard. I Hel.
Gdynia. Även persontåg i form av motorvagn körs på linjen Gdynia - Hel, här med tillkopplad personvagn. Förstärkning av både cykel- och resandeutrymme. En del av motorvagnstågen hade motorvagn i bägge ändar och personvagn i mitten, men när - som på bilden - enbart en motorvagn finns i tåget, så görs rundgång på slutstationen.