Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Norske sovevogner skal til Motala for utbedringer

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    299

    Norske sovevogner skal til Motala for utbedringer

    De 20 sovevognene litra WLAB-2 skal fra og med midten av oktober til Alstom i Motala for utbedring av sprekker i aluminiumskonstruksjonen. Disse vognene er nå ca. 35 år gamle, og tidens tann begynner å gjøre seg gjeldende. En og en vogn vil bli sendt til Sverige, utbedret og så sendt tilbake.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Norske sovevogner skal til Motala for utbedringer

    Citat Ursprungligen postat av Roar Visa inlägg
    De 20 sovevognene litra WLAB-2 skal fra og med midten av oktober til Alstom i Motala for utbedring av sprekker i aluminiumskonstruksjonen. Disse vognene er nå ca. 35 år gamle, og tidens tann+ begynner å gjøre seg gjeldende. En og en vogn vil bli sendt til Sverige, utbedret og så sendt tilbake.
    Och dessa 20 vagnar är alltså allt som finns för sovvagnstrafiken. Och skall räcka till 8nattåg plus lite reserv nu som att skicka dem för underhåll. Men det är trevligt att man i Norge valt att behålla de 4 nattågslinjerna.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Norske sovevogner skal til Motala for utbedringer

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och dessa 20 vagnar är alltså allt som finns för sovvagnstrafiken. Och skall räcka till 8nattåg plus lite reserv nu som att skicka dem för underhåll. Men det är trevligt att man i Norge valt att behålla de 4 nattågslinjerna.
    Jag antar att det är en politisk princip att upphandla linjerna, liksom för linjen till Norrbotten. Med restid på knappt 7 timmar och uppåt för dem, så är det bra med nattåg inte minst för tjänsteresor. Att ta dagtåg tar en stor del av arbetsdagen.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Norske sovevogner skal til Motala for utbedringer

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag antar att det är en politisk princip att upphandla linjerna, liksom för linjen till Norrbotten. Med restid på knappt 7 timmar och uppåt för dem, så är det bra med nattåg inte minst för tjänsteresor. Att ta dagtåg tar en stor del av arbetsdagen.
    Ja naturligtvis är det en politisk princip, nattågen var hotade med nedläggning, sämst till låg linjen till Stavanger. Men upphandlas av norska staten. Men annars dominerar flyget helt för längre resor i Norge och NSB mesta trafikarbete är i närområdet runt Oslo.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Norske sovevogner skal til Motala for utbedringer

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja naturligtvis är det en politisk princip, nattågen var hotade med nedläggning, sämst till låg linjen till Stavanger.
    Stavanger-linjen täcka även exempelvis Kristiansand. Vet inte hur det är i nuläget, men i vart fall förr gick det egen sovvagn därifrån så att man kunde inta sovplatsen i vettig tid.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    299

    Sv: Norske sovevogner skal til Motala for utbedringer

    Underveis-sovevogner er slutt for en god del år siden.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    299

    Sv: Norske sovevogner skal til Motala for utbedringer

    Transporten av norske WLAB- til og fra Motala begynner nå. Jernbanefotografer kan observere CN-godstog med uvanlig vogn.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •