Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: På dieseljakt(BR218) i södra Tyskland Sept. -18. (del2)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På dieseljakt(BR218) i södra Tyskland Sept. -18. (del2)

Vi fortsätter, planen denna dag var att följa omloppet med 218 och "n-wagen" hela dagen, men jag fick revidera planen en aning.

311

Tisdag morgon 4/9 och ett TGV Duplex tåg står och inväntar avgångstiden i Ulm, tåget kommer från München och går till Paris.

312

Motorvagnar av typen 612 är väldigt vanliga runt Ulm, här en i nyare lackering. För övrigt verkar man ha problem med dom renoverade 612:orna i Ulm, verkstaden hinner inte med att laga alla fel som varit under sommaren.

313

Ute på bangården stod en 111:a med "n-wagen", den skulle i trafik senare. Bakom skymtar 4 vagnar till som är reserven i Ulm.

314

628-4 som har försvunnit från många tyska banor, var ganska så vanlig här.

315

Och så rullar det kultiga loktåget till Donaueschingen via Donaubahn fram för dagens första sväng. Tågsättet gör två svängar om dagen fram tills 9/9. Sen ryktas det om att tågsättet kommer rulla ett tag till, bla för bristen på 612, men vi får se. Det här är Tysklands sista planenliga tåg med dieselok av typen 218 och gamla vagnar.

316

Tyvärr hade jag otur med loken, inte bara idag då det var fel motor i denna, utan även nästa dag...
    218 438-0 har motor av typen MTU R40 som inte alls har samma klassiska ljud som den andra modellen MTU TB11 som är V12.

Därför hoppade jag första svängen och begav mig iväg för att hitta annat intressant.

317

Ett Regionalbahn tåg till Stuttgart Hbf, notera förarens vindrutetorkare....

318

218 409-1 har precis kommit från Lindau och ska växla undan för att vänta in tåget mot Lindau från Stuttgart som ankommer efter detta har avgått. Tydligen krav på destinationsskyltar på dessa tåg.

319

Här har jag gått av i Süssen som ligger mellan Ulm och Stuttgart efter Geisligen Steige, hade via nätet hittat omlopp för några loktåg som fortfarande hade gamla vagnar. Här en 111:a som jag ska följa först till Plochingen och sen till Ulm igen.

320

Lite nyare fordon på andra sidan, nämligen en ET 1440 som är släkting till 440 och X61.

321

Precis när vi ankom till Plochingen stack detta lite intressanta tågsätt iväg. Gamla vagnar och nya lok av typen 147.

322

Efter en Dönerkebab till lunch, så är det strax avgång mot Ulm Hbf.

323

Mot Stuttgart rullade ytterligare ett tågsätt med gamla vagnar in. Inte så ofta längre man kan ta en spegelbild med med dessa vagnar längre.

324

En fd DB 151 i Geislingen Steige, den används som pålok för godstågen.

325

Klockn 14.16 är det avgång mot Donaueschingen med "Fahradexpress", framför loket går en resgodsvagn som används för cyklar. Den var lyxigt nog också bemannad med en person som lyfte av och på dessa. När jag åkte den här svängen var det så få cyklar så dom skulle fått plats i manövervagnens utrymme. Men troligen har det varit fler cyklar i Augusti.

326 by

Utanför Sigmaringen stod det massor med gamla ånglok, tror det bla var av typen 52. Dom var i katastrofalt skick, på flera av dom växte det träd och mossa.

327

På väg tillbaka och vi väntar på försenat tågmöte, en motorvagn av typen 611. Vet ej om den är ordinarie eller ersätter 612.

328

Delar av Donautalbahn är mycket vacker som här! Jag har åkte många sträckor i Tyskland stora som små, men har aldrig åkte den här sträckan mellan Ulm och Immendingen.

329

Det är något speciellt och åka loktåg med öppningsbara fönster. :)

Fortsättning följer...

//R

Sv: På dieseljakt(BR218) i södra Tyskland Sept. -18. (del2)

Tack, Robert!

Ångloken (bild 326) är väl i Tuttlingen och inte Signmaringen?

Mvh Sören

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevliga bilder!
    Vilken hemsida använder du för att se omloppsplanerna på 218?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej Sören, jo, dom var nog i Tuttlingen! Vet du mera om dom, blev lite paff över att det var så många och i så dåligt skick.

När det gäller omloppen, så får man spana på Drehscheibe och deras olika forum. Men man kan även googla "n-wagen umlauf" så brukar det kunna ge träff. :) Även Instagram hjälper till numera där det ploppar upp lite olika bilder och så kan man räkna ut omloppen lite granna själv.

//R

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Hej Sören, jo, dom var nog i Tuttlingen! Vet du mera om dom, blev lite paff över att det var så många och i så dåligt skick.
    Nej. Kanske ägs de av https://www.bahnbetriebswerk-tuttlingen.de, kanske inte.

När det gäller omloppen, så får man spana på Drehscheibe och deras olika forum. Men man kan även googla "n-wagen umlauf" så brukar det kunna ge träff. :)

Svårt att få i Sverige, men även tryckta DREHSCHEIBE erbjuder i (nästan) varje utgåva några omlopp. Nu när tidtabellsperioden närmar sig slutet är det lite glesare med endast serie 626 (Schwäbische Alb-Bahn) och 641 (depå Haltingen). 2018 års omlopp för BR 218 fanns t.ex. uppdelad i tre tidigare utgåvor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När det gäller "lokkyrkogården" så har jag för länge sedan sett på tysk TV att någon privatperson samlat på sig mängder med ånglok som står och förfaller på något ställe. Han gjorde ingenting åt dem, men hoppades att någon ville köpa lok av honom (om jag minns rätt). Nåväl det kanske finns delar som kan användas när något nuvarande museilok behöver byta någon trasig komponent. Det finns ju många driftsdugliga ånglok i Tyskland. Men vart åttonde år ska de in på "Hauptuntersuchung" som kan kosta flera miljoner SEK. Så många föreningar har inte råd att hålla ett ånglok i drift längre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi fortsätter, planen denna dag var att följa omloppet med 218 och "n-wagen" hela dagen, men jag fick revidera planen en aning.

311

Tisdag morgon 4/9 och ett TGV Duplex tåg står och inväntar avgångstiden i Ulm, tåget kommer från München och går till Paris.

312

Motorvagnar av typen 612 är väldigt vanliga runt Ulm, här en i nyare lackering. För övrigt verkar man ha problem med dom renoverade 612:orna i Ulm, verkstaden hinner inte med att laga alla fel som varit under sommaren.

313

Ute på bangården stod en 111:a med "n-wagen", den skulle i trafik senare. Bakom skymtar 4 vagnar till som är reserven i Ulm.

314

628-4 som har försvunnit från många tyska banor, var ganska så vanlig här.

315

Och så rullar det kultiga loktåget till Donaueschingen via Donaubahn fram för dagens första sväng. Tågsättet gör två svängar om dagen fram tills 9/9. Sen ryktas det om att tågsättet kommer rulla ett tag till, bla för bristen på 612, men vi får se. Det här är Tysklands sista planenliga tåg med dieselok av typen 218 och gamla vagnar.

316

Tyvärr hade jag otur med loken, inte bara idag då det var fel motor i denna, utan även nästa dag...
    218 438-0 har motor av typen MTU R40 som inte alls har samma klassiska ljud som den andra modellen MTU TB11 som är V12.

Därför hoppade jag första svängen och begav mig iväg för att hitta annat intressant.

317

Ett Regionalbahn tåg till Stuttgart Hbf, notera förarens vindrutetorkare....

318

218 409-1 har precis kommit från Lindau och ska växla undan för att vänta in tåget mot Lindau från Stuttgart som ankommer efter detta har avgått. Tydligen krav på destinationsskyltar på dessa tåg.

319

Här har jag gått av i Süssen som ligger mellan Ulm och Stuttgart efter Geisligen Steige, hade via nätet hittat omlopp för några loktåg som fortfarande hade gamla vagnar. Här en 111:a som jag ska följa först till Plochingen och sen till Ulm igen.

320

Lite nyare fordon på andra sidan, nämligen en ET 1440 som är släkting till 440 och X61.

321

Precis när vi ankom till Plochingen stack detta lite intressanta tågsätt iväg. Gamla vagnar och nya lok av typen 147.

322

Efter en Dönerkebab till lunch, så är det strax avgång mot Ulm Hbf.

323

Mot Stuttgart rullade ytterligare ett tågsätt med gamla vagnar in. Inte så ofta längre man kan ta en spegelbild med med dessa vagnar längre.

324

En fd DB 151 i Geislingen Steige, den används som pålok för godstågen.

325

Klockn 14.16 är det avgång mot Donaueschingen med "Fahradexpress", framför loket går en resgodsvagn som används för cyklar. Den var lyxigt nog också bemannad med en person som lyfte av och på dessa. När jag åkte den här svängen var det så få cyklar så dom skulle fått plats i manövervagnens utrymme. Men troligen har det varit fler cyklar i Augusti.

326 by

Utanför Sigmaringen stod det massor med gamla ånglok, tror det bla var av typen 52. Dom var i katastrofalt skick, på flera av dom växte det träd och mossa.

327

På väg tillbaka och vi väntar på försenat tågmöte, en motorvagn av typen 611. Vet ej om den är ordinarie eller ersätter 612.

328

Delar av Donautalbahn är mycket vacker som här! Jag har åkte många sträckor i Tyskland stora som små, men har aldrig åkte den här sträckan mellan Ulm och Immendingen.

329

Det är något speciellt och åka loktåg med öppningsbara fönster. :)

Fortsättning följer...

//R
    JA "kurvbilder" är otroligt fina att se på och roliga att ta! Visst var det mycket som var bättre förr! För att inte tala om lokdesign. De nya 147 loken ser ju ut som om man tagit en container och satt på hytter i ändarna......

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    JA "kurvbilder" är otroligt fina att se på och roliga att ta! Visst var det mycket som var bättre förr! För att inte tala om lokdesign. De nya 147 loken ser ju ut som om man tagit en container och satt på hytter i ändarna......
    Snälla!!! Citera inte bildsviter, är det däremot någon speciell bild du vill kommentera ska du självklart citera den.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-09-10 klockan 07:46:26.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •