Vi fortsätter, planen denna dag var att följa omloppet med 218 och "n-wagen" hela dagen, men jag fick revidera planen en aning.
311
Tisdag morgon 4/9 och ett TGV Duplex tåg står och inväntar avgångstiden i Ulm, tåget kommer från München och går till Paris.
312
Motorvagnar av typen 612 är väldigt vanliga runt Ulm, här en i nyare lackering. För övrigt verkar man ha problem med dom renoverade 612:orna i Ulm, verkstaden hinner inte med att laga alla fel som varit under sommaren.
313
Ute på bangården stod en 111:a med "n-wagen", den skulle i trafik senare. Bakom skymtar 4 vagnar till som är reserven i Ulm.
314
628-4 som har försvunnit från många tyska banor, var ganska så vanlig här.
315
Och så rullar det kultiga loktåget till Donaueschingen via Donaubahn fram för dagens första sväng. Tågsättet gör två svängar om dagen fram tills 9/9. Sen ryktas det om att tågsättet kommer rulla ett tag till, bla för bristen på 612, men vi får se. Det här är Tysklands sista planenliga tåg med dieselok av typen 218 och gamla vagnar.
316
Tyvärr hade jag otur med loken, inte bara idag då det var fel motor i denna, utan även nästa dag...
218 438-0 har motor av typen MTU R40 som inte alls har samma klassiska ljud som den andra modellen MTU TB11 som är V12.
Därför hoppade jag första svängen och begav mig iväg för att hitta annat intressant.
317
Ett Regionalbahn tåg till Stuttgart Hbf, notera förarens vindrutetorkare....
318
218 409-1 har precis kommit från Lindau och ska växla undan för att vänta in tåget mot Lindau från Stuttgart som ankommer efter detta har avgått. Tydligen krav på destinationsskyltar på dessa tåg.
319
Här har jag gått av i Süssen som ligger mellan Ulm och Stuttgart efter Geisligen Steige, hade via nätet hittat omlopp för några loktåg som fortfarande hade gamla vagnar. Här en 111:a som jag ska följa först till Plochingen och sen till Ulm igen.
320
Lite nyare fordon på andra sidan, nämligen en ET 1440 som är släkting till 440 och X61.
321
Precis när vi ankom till Plochingen stack detta lite intressanta tågsätt iväg. Gamla vagnar och nya lok av typen 147.
322
Efter en Dönerkebab till lunch, så är det strax avgång mot Ulm Hbf.
323
Mot Stuttgart rullade ytterligare ett tågsätt med gamla vagnar in. Inte så ofta längre man kan ta en spegelbild med med dessa vagnar längre.
324
En fd DB 151 i Geislingen Steige, den används som pålok för godstågen.
325
Klockn 14.16 är det avgång mot Donaueschingen med "Fahradexpress", framför loket går en resgodsvagn som används för cyklar. Den var lyxigt nog också bemannad med en person som lyfte av och på dessa. När jag åkte den här svängen var det så få cyklar så dom skulle fått plats i manövervagnens utrymme. Men troligen har det varit fler cyklar i Augusti.
326 by
Utanför Sigmaringen stod det massor med gamla ånglok, tror det bla var av typen 52. Dom var i katastrofalt skick, på flera av dom växte det träd och mossa.
327
På väg tillbaka och vi väntar på försenat tågmöte, en motorvagn av typen 611. Vet ej om den är ordinarie eller ersätter 612.
328
Delar av Donautalbahn är mycket vacker som här! Jag har åkte många sträckor i Tyskland stora som små, men har aldrig åkte den här sträckan mellan Ulm och Immendingen.
329
Det är något speciellt och åka loktåg med öppningsbara fönster. :)
Fortsättning följer...
//R