Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ankomst till Grodno

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ankomst till Grodno

Den 9 augusti i år befann jag mig i den vitryska staden Grodno eller Hrodna som transkriberingen från vitryska blir. Bredspårsnätet i och kring denna stad är oelektrifierat medan normalspåret från Polen är elektrifierat. Delar av sträckningen är det fyrskensspår. Linjen till den polska gränsen trafikeras av ett dagligt fjärrtåg till och från Krakow, en del godståg samt två eller tre dagliga lokaltågspar till Bruzgi, den sista stationen i Vitryssland. På bilden ses just ett sådant lokaltåg påväg från Bruzgi till Grodno, här i den senare ortens utkanter. Motorvagnen på bilden är DR1A-132.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ankomst till Grodno

Citat Ursprungligen postat av Rikard Å Visa inlägg

Den 9 augusti i år befann jag mig i den vitryska staden Grodno eller Hrodna som transkriberingen från vitryska blir. Bredspårsnätet i och kring denna stad är oelektrifierat medan normalspåret från Polen är elektrifierat. Delar av sträckningen är det fyrskensspår. Linjen till den polska gränsen trafikeras av ett dagligt fjärrtåg till och från Krakow, en del godståg samt två eller tre dagliga lokaltågspar till Bruzgi, den sista stationen i Vitryssland. På bilden ses just ett sådant lokaltåg påväg från Bruzgi till Grodno, här i den senare ortens utkanter. Motorvagnen på bilden är DR1A-132.
    Spännande bilder från östfronten!
    Hur lade du upp resan?
    Vet att Belavia har en en flight Arlanda - Minsk - Arlanda: tisdag - lördag, precis lagom för att klara av 5 visumfria dagar i landet.
    Eller knirkade du dig dit med lågprisflyg till Vilnius och därifrån med tåg till Minsk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ankomst till Grodno

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Spännande bilder från östfronten!
    Hur lade du upp resan?
    Vet att Belavia har en en flight Arlanda - Minsk - Arlanda: tisdag - lördag, precis lagom för att klara av 5 visumfria dagar i landet.
    Eller knirkade du dig dit med lågprisflyg till Vilnius och därifrån med tåg till Minsk.
    Den här gången åkte jag med Wizz air från Göteborg till Vilnius, därifrån till Grodno, vidare till Bialystok, Elblag, Kaliningrad, Klaipeda och Liepaja. Testade möjligheten att rese in landvägen utan visum, det är endast möjligt till Grodno och Brest, tyvärr får man då bara vistas i respektive stad. För övrigt är nu de visumfria dagarna, om man flyger till Minsk, utökade till 30 (se: http://mfa.gov.by/en/visa/visafreetr...bb1f9bf2c.html).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •