Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

    De senaste dagarna har man på sl.se av och till kunnat läsa om inställda tåg på linjen Kallhäll - Älvsjö. Orsak: Personalbrist. Under eftermiddagen i dag har det istället varit trafiken Södertälje - Gnesta som drabbats: "Inställda tåg förekommer mellan Södertälje C och Gnesta på grund av personalbrist. Ersättningsbussar går mellan Södertälje C och Gnesta" står det på sl.se

    Jag har ett minne av att man efter att MTR tagit över trafiken kunde läsa om att det pågick omfattande satsningar på rekrytering och utbildning av ny tågpersonal. I början av 2018 skulle personalbristen ha försvunnit. Eller var det 2019?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 673

    Sv: MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

    Det var ett väldigt tjat från dig Gunnar om den här personalbristen! Trodde du att den skulle gå över över en natt? Ett gäng trafikföretag i Stockholm har en omfattande personalbrist just nu, arbetsmarknaden är överhettad och folk man trodde att man lyckats rekrytera tackar nej till jobben över en natt. Det finns nog för många andra jobb, eller så lönar det sig inte tillräckligt att jobba överhuvudtaget...


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    De senaste dagarna har man på sl.se av och till kunnat läsa om inställda tåg på linjen Kallhäll - Älvsjö. Orsak: Personalbrist. Under eftermiddagen i dag har det istället varit trafiken Södertälje - Gnesta som drabbats: "Inställda tåg förekommer mellan Södertälje C och Gnesta på grund av personalbrist. Ersättningsbussar går mellan Södertälje C och Gnesta" står det på sl.se

    Jag har ett minne av att man efter att MTR tagit över trafiken kunde läsa om att det pågick omfattande satsningar på rekrytering och utbildning av ny tågpersonal. I början av 2018 skulle personalbristen ha försvunnit. Eller var det 2019?
    Man kanske lyckats sprida semestrarna så väl att det fortfarande är en betydande andel av personalen som har semester?


  4. #4
    1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    368

    Sv: MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det var ett väldigt tjat från dig Gunnar om den här personalbristen! Trodde du att den skulle gå över över en natt? Ett gäng trafikföretag i Stockholm har en omfattande personalbrist just nu, arbetsmarknaden är överhettad och folk man trodde att man lyckats rekrytera tackar nej till jobben över en natt. Det finns nog för många andra jobb, eller så lönar det sig inte tillräckligt att jobba överhuvudtaget...
    Det är samma sak varje gång det är högkonjunktur, det gäller inte bara pendeltåg utan alla trafikslag i Stockholm. Läs på SL:s hemsida om trafikstörningar och personalbrist är nog vanligare störning idag än spår- och signalfel.


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man kanske lyckats sprida semestrarna så väl att det fortfarande är en betydande andel av personalen som har semester?
    Snarare så att de som sålt sin semester under sommaren, nu har semester istället.
    Men ska man få personal som stannar, så får man nog se till att bli en attraktiv arbetsgivare först m
    Gäller ju inte bara trafik, utan även vården och skolan.
    Tuffa jobb med låg lön och dåliga villkor, inte så attraktivt direkt.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    30

    Sv: MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Snarare så att de som sålt sin semester under sommaren, nu har semester istället.
    Men ska man få personal som stannar, så får man nog se till att bli en attraktiv arbetsgivare först m
    Gäller ju inte bara trafik, utan även vården och skolan.
    Tuffa jobb med låg lön och dåliga villkor, inte så attraktivt direkt.
    Personligen tycker jag inte lokförare på pendeltåg är ett tufft jobb med låg lön och dåliga villkor, men att bolag som MTR har svårt att rekrytera i en högkonjektur stämmer säkert.
    Vill dom locka till sig förare genom att till exempel höja lönen ytterligare är det svårt med så små marginaler man har att leva på. Många andra bolag kan försöka få ut ökade utgifter genom att höja priset på produkten/tjänsten gentemot slutkund men det kan inte MTR.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns nog för många andra jobb, eller så lönar det sig inte tillräckligt att jobba överhuvudtaget...
    Handlar mer om att MTR, i detta fall, inte kan erbjuda tillräckligt bra villkor så folk väljer att arbeta på andra ställen. I en högkonjunktur väljer inte arbetsgivaren utan arbetstagaren.


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: MTR pendeltågstrafik - återigen personalbrist

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Snarare så att de som sålt sin semester under sommaren, nu har semester istället.
    Men ska man få personal som stannar, så får man nog se till att bli en attraktiv arbetsgivare först m
    Gäller ju inte bara trafik, utan även vården och skolan.
    Tuffa jobb med låg lön och dåliga villkor, inte så attraktivt direkt.
    Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Personligen tycker jag inte lokförare på pendeltåg är ett tufft jobb med låg lön och dåliga villkor, men att bolag som MTR har svårt att rekrytera i en högkonjektur stämmer säkert.
    Vill dom locka till sig förare genom att till exempel höja lönen ytterligare är det svårt med så små marginaler man har att leva på. Många andra bolag kan försöka få ut ökade utgifter genom att höja priset på produkten/tjänsten gentemot slutkund men det kan inte MTR.
    Iofs så är ju inte själva jobbet, dvs att köra pendeltåg så särskilt tuff. Jobbiga resenärer är ju inget man nödvändigtvis måste hantera tex. Däremot så plottrighet med raster och gångtider och ständigt tjat om övertid, samt en genomgående tråkig attityd mot personalen i ärenden som kommer upp, sånt som säkert gör att personalen ser sig om efter andra arbetsgivare. Sen är ju som alltid bostadssituationen i Storstockholm ett ständigt hinder mot rekrytering, eftersom intresserade från andra delar av landet helt enkelt inte hittar ställen att bo på för rimliga pengar (detta är iofs utom trafikoperatörenas makt att förändra, men MTR vill ju även in o bygga stadsdelar sägs det ju). Som exempel, så har vi några MTR-anställda som pendlar från Norrköping och Linköping med olika SJ-tåg, på daglig basis. Det behöver ju iofs inte betyda längre dagar eller eller dyrare omkostnader än att om man skulle bo i någon andra- eller tredjehands lägenhet i någon av storstadens förorter i periferin.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •