Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: På dieseljakt(BR218) i södra Tyskland Sept. -18. (del1)

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    130

    På dieseljakt(BR218) i södra Tyskland Sept. -18. (del1)

    Hittade via internet ett omlopp mellan Ulm och Donaueschingen där det sommartid rullar 218 med n-wagen som är gamla Silberlingevagnar med öppningsbara fönster. Tänkte att det måste man ner och uppleva innan sista dagen det skulle rulla nu i helgen 8/9. Att åka bakom 218 diesel med öpnningsbara fönster är extremt ovanligt numera i Tyskland.

    Bokade flyg t/r München med Lufthansa 3/9 och hem 6/9 med två dagar i Ulm området.
    Direkt efter landning kl.13.50 åkte jag till München Hbf och sen vidare med ALEX till Immenstadt nere i Alperna. Hade sett att den tidigare ÖBB dieseln som drar ALEX mellan Immenstadt och Oberstdorf var utbytt till lok av typen 218 istället.

    300

    Här är vi framme i Immenstadt där tåget delas, dom 3 första vagnarna fortsätter till Lindau och dom 3 bakre till Oberstdorf. ALEX kör på den här sträckan nästan uteslutande med gamla DB/DR vagnar som renoverades på 90 talet och sen ännu en en renovering innan dom sattes i trafik för ALEX när dom tog över trafiken från DB.

    301

    Här kommer vårat lok som precis har lämnat 3 vagnar från Oberstdorf till München. BR 218 447-1 med MTU TB11 Neubau motor. Trevligt nog, så är det lackerat i DB:s tidigare Oceanblå/beige. Loket ägs av Railsystem.

    302

    Klart för avgång, i dessa tider med så mycket motorvagnar är det riktigt trevligt med lite riktiga loktåg och dessutom med växling varannan timme i Immenstadt.

    303

    Framme i Oberstdorf strax före 18, här står DB:s 218 326-7 nattuppställd. Den har kommit hit med ett IC tåg och ska i morgon dra samma IC tåg tillbaka. DB kör två tågpar/dag IC med 218 till Oberstdorf. Annars är det bara motorvagnar som gäller.

    304

    ALEX vagnar är uteslutande nästan bara kupévagnar! Här korridoren i en fd DB Bm235.

    305

    Under uppehållet på ca: 40 minuter, så backar man ut och gör rundgång på bangården. Växlaren medföljer tågsättet och växlar både i Immenstadt och Oberstdorf.

    306

    Den fd Bm235 vagnen från utsidan i Immenstadt, nu ankommer strax vagnarna från Lindau, och denna tågdel växlas på i bak för att sedan fortsätta vidare mot München.

    307

    Här har jag klivit av i Kempten Hbf för att byta till en tråkig motorvagn av typen 612 för vidare resa till Ulm Hbf.

    308

    218 429-9 har ankommit från München och ska växla undan till bangården.

    309

    Ulm och ett IRE tåg ska avgå kl.21.13 mot Lindau. Tågen kommer från Stuttgart och här byts elloken ut som är av typen 146 till diesel. Ungefär 50% 218 och övriga 50% nya 245.
    Här står 218 409 och ska strax påbörja bromsprovet. Förutom vid någon nyutrustning är det alltid tvåvåningsvagnar numera i dessa tåg.
    Och från och med nu på måndag stänger man av banan mellan Ulm och Ravensburg för att påbörja elektrifiering av sträckan.

    Fortsättning följer...

    //R


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: På dieseljakt(BR218) i södra Tyskland Sept. -18. (del1)

    Tack för dessa fina bilder! Som tågluffare på 80 talet är dessa fordon fortfarande min ursprungliga bild av tyska tåg! 218 i mult drog ju alltid sovagnstågen Alfred Nobel mellan Putgarden och Hamburg och interiören med korridoren har jag många trevliga minnen från!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •