Hittade via internet ett omlopp mellan Ulm och Donaueschingen där det sommartid rullar 218 med n-wagen som är gamla Silberlingevagnar med öppningsbara fönster. Tänkte att det måste man ner och uppleva innan sista dagen det skulle rulla nu i helgen 8/9. Att åka bakom 218 diesel med öpnningsbara fönster är extremt ovanligt numera i Tyskland.
Bokade flyg t/r München med Lufthansa 3/9 och hem 6/9 med två dagar i Ulm området.
Direkt efter landning kl.13.50 åkte jag till München Hbf och sen vidare med ALEX till Immenstadt nere i Alperna. Hade sett att den tidigare ÖBB dieseln som drar ALEX mellan Immenstadt och Oberstdorf var utbytt till lok av typen 218 istället.
300
Här är vi framme i Immenstadt där tåget delas, dom 3 första vagnarna fortsätter till Lindau och dom 3 bakre till Oberstdorf. ALEX kör på den här sträckan nästan uteslutande med gamla DB/DR vagnar som renoverades på 90 talet och sen ännu en en renovering innan dom sattes i trafik för ALEX när dom tog över trafiken från DB.
301
Här kommer vårat lok som precis har lämnat 3 vagnar från Oberstdorf till München. BR 218 447-1 med MTU TB11 Neubau motor. Trevligt nog, så är det lackerat i DB:s tidigare Oceanblå/beige. Loket ägs av Railsystem.
302
Klart för avgång, i dessa tider med så mycket motorvagnar är det riktigt trevligt med lite riktiga loktåg och dessutom med växling varannan timme i Immenstadt.
303
Framme i Oberstdorf strax före 18, här står DB:s 218 326-7 nattuppställd. Den har kommit hit med ett IC tåg och ska i morgon dra samma IC tåg tillbaka. DB kör två tågpar/dag IC med 218 till Oberstdorf. Annars är det bara motorvagnar som gäller.
304
ALEX vagnar är uteslutande nästan bara kupévagnar! Här korridoren i en fd DB Bm235.
305
Under uppehållet på ca: 40 minuter, så backar man ut och gör rundgång på bangården. Växlaren medföljer tågsättet och växlar både i Immenstadt och Oberstdorf.
306
Den fd Bm235 vagnen från utsidan i Immenstadt, nu ankommer strax vagnarna från Lindau, och denna tågdel växlas på i bak för att sedan fortsätta vidare mot München.
307
Här har jag klivit av i Kempten Hbf för att byta till en tråkig motorvagn av typen 612 för vidare resa till Ulm Hbf.
308
218 429-9 har ankommit från München och ska växla undan till bangården.
309
Ulm och ett IRE tåg ska avgå kl.21.13 mot Lindau. Tågen kommer från Stuttgart och här byts elloken ut som är av typen 146 till diesel. Ungefär 50% 218 och övriga 50% nya 245.
Här står 218 409 och ska strax påbörja bromsprovet. Förutom vid någon nyutrustning är det alltid tvåvåningsvagnar numera i dessa tåg.
Och från och med nu på måndag stänger man av banan mellan Ulm och Ravensburg för att påbörja elektrifiering av sträckan.
Fortsättning följer...
//R