Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: DB inte med i tiden

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

DB inte med i tiden

Försökte köpa en biljett Malmö Triangeln - Berlin och fick då beskedet "Digitales Ticket Für dieses Angebot / diese Verbindung nicht erhältlich." samt om biljjettleverans per post till ett extrapris på 4,90 EUR

Tydligen inser inte DB att vi numera lever i en digital värld.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: DB inte med i tiden

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Försökte köpa en biljett Malmö Triangeln - Berlin och fick då beskedet "Digitales Ticket Für dieses Angebot / diese Verbindung nicht erhältlich." samt om biljjettleverans per post till ett extrapris på 4,90 EUR

Det tror jag inte är problemet, DB kör digitala biljetter själva, det är samarbetet mellan aktörerna som fallerar. Rent tekniskt är det mycket lätt att ordna detta, min uppfattning är att kompetensen på beslutande nivå inte finns.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från hela mitt hjärta,stort grattis Tyskland. Tänk vad bra det var när man kunde betala biljetten med pengar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av martin23 Visa inlägg
    Det tror jag inte är problemet, DB kör digitala biljetter själva, det är samarbetet mellan aktörerna som fallerar. Rent tekniskt är det mycket lätt att ordna detta, min uppfattning är att kompetensen på beslutande nivå inte finns.
    Tillkommer efterfrågan. Kanske finns andra önskemål som har fått högre prioritet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tillkommer efterfrågan. Kanske finns andra önskemål som har fått högre prioritet?
    Tror att efterfrågan på digitala biljetter är bra mycket större än att betala 4,9 EUR för att få den på posten.
    Efterfrågan för sig själv skulle säkerligen öka i om det var enklare att få biljetten. Jag tror att resenärer helt enkelt inte tar tåget om det är dyrt och svårt.

Vilka övriga önskemål som fått företräde är ju väldigt intressant fråga. Om syftet med att "sälja" biljetterna är att visa att det inte finns ett intresse för att köpa internationella biljetter, så skulle det så klart vara logiskt. I övrigt så finns det inga valmöjligheter så som platsreservation, så vad man fokuserat på i stället blir jag nyfiken på.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Om du bokar från Köpenhamn kan du boka digital biljett.
    Har inte kollat vad det innebär för totalpriset. Mvh

DB inte med i tiden

Varför boka sträckan via DB, när Snälltåget kör sträckan och biljetter kan köpas på nätet?

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-09-06 klockan 12:36:09.

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Från hela mitt hjärta,stort grattis Tyskland. Tänk vad bra det var när man kunde betala biljetten med pengar.
    Ja, vad skulle man annars betala biljetten med om inte pengar? Kor, guld, vete eller någon annan byteshandel?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har du svårt att se skillnad på kort och pengar så skaffa bättre glasögon.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Varför boka sträckan via DB, när Snälltåget kör sträckan och biljetter kan köpas på nätet?
    Jasså. Snälltåget: "Efter 12 augusti 2018 går det inte fler avgångar till Berlin förrän våren 2019."

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Från Köpenhamn till Berlin går det bra med en egenutskriven biljett.

Saken är att Öresundståg inte har något sätt att kontrollera om den egenutskrivna biljetten är äkta.

I motsatt riktning Berlin-Malmö så kan du köpa egenutskriven eftersom biljetten stämplas av kö duktörrns gång vid första kontrollen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur menar du? Oavsett om man väljer biljett per post, mobilbiljett eller egen utskrift går betalningen till på samma sätt. Med pengar dock inte kontanter.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-06 klockan 14:33:57.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Malmö - Berlin 279 SEK med buss. Köpenhamn - Berlin 104,40 €

Flixbus tar SEK 279 för resa Malmö Berlin och tar 8.40

DB tar € 104,40 för resa Köpenhamn Berlin med platsbiljett.

Resan Malmö - Köpenhamn lär köpas i automat.

För att resa med buss ska det gå att boka sittplatsen längst fram "för att delta i åkningen". Som i Kina och Sydamerika. Där hände det att vi inväntade en senare buss just för att få fri sikt förut.
    Ett tips till bussföretag, ta extra betalt för platsen längs fram.

Tydligen otänkbart i Sverige: Men nog vore det fint om de går att ansluta egen dator till en kamera längst fram på tåget och så följa färden. Den tjänsten skulle kunna vara möjlig att ta betalt för

Jasså. Snälltåget: "Efter 12 augusti 2018 går det inte fler avgångar till Berlin förrän våren 2019."
    Dålig koll från min sida

Har du svårt att se skillnad på kort och pengar så skaffa bättre glasögon.
    För mig är kort en sorts pengar och nog även för många andra med. Dock förstår jag om du syftar på kontanter, det är en helt annan sak.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

För tre år sedan köpte jag sparprisbiljetter (dåvarande Europa Spezial) från Södertälje till München och från Würzburg till Södertälje av DB online. Jag fick direkt ett e-postsvar med biljetter i form av pdf-filer som jag skrev ut. Resorna började alltså i Sverige i det ena fallet och i Tyskland i det andra fallet. I det första fallet ingick också liggplats eller sovplats. Lite märkligt att det fungerade då men inte nu. Men det kanske berodde på att hela köpet var en sparprisbiljett som DB stod för, medan BD:s resa kombinerar biljetter från olika trafikföretag?

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-06 klockan 16:13:44.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    För tre år sedan köpte jag sparprisbiljetter (dåvarande Europa Spezial) från Södertälje till München och från Würzburg till Södertälje av DB online. Jag fick direkt ett e-postsvar med biljetter i form av pdf-filer som jag skrev ut. Resorna började alltså i Sverige i det ena fallet och i Tyskland i det andra fallet. I det första fallet ingick också liggplats eller sovplats. Lite märkligt att det fungerade då men inte nu. Men det kanske berodde på att hela köpet var en sparprisbiljett som DB stod för, medan BD:s resa kombinerar biljetter från olika trafikföretag?
    När jag bokade Sparpreis Kalmar-Berlin-Stockholm senast, för ett par månader sedan, gick det att få pdf-biljett för resan norrut medan söderut-biljetten måste skickas per post. (Och det beror nog inte på vilket svenskt bolag som är inblandat).
    Så har det varit så länge jag köpt Sparpreis-biljettet från och till Sverige.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tror att efterfrågan på digitala biljetter är bra mycket större än att betala 4,9 EUR för att få den på posten.
    Efterfrågan för sig själv skulle säkerligen öka i om det var enklare att få biljetten. Jag tror att resenärer helt enkelt inte tar tåget om det är dyrt och svårt.

Vilka övriga önskemål som fått företräde är ju väldigt intressant fråga. Om syftet med att "sälja" biljetterna är att visa att det inte finns ett intresse för att köpa internationella biljetter, så skulle det så klart vara logiskt. I övrigt så finns det inga valmöjligheter så som platsreservation, så vad man fokuserat på i stället blir jag nyfiken på.
    Självklart vet jag inte om DB har prioriterat annat. Men möjligt sådant är t ex utvecklad försäljning via automat och telefon. Man kan inte utgå från att förutsättningarna är desamma som de är här hemma.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    När jag bokade Sparpreis Kalmar-Berlin-Stockholm senast, för ett par månader sedan, gick det att få pdf-biljett för resan norrut medan söderut-biljetten måste skickas per post. (Och det beror nog inte på vilket svenskt bolag som är inblandat).
    Så har det varit så länge jag köpt Sparpreis-biljettet från och till Sverige.
    Precis

Har gått igenom min samling DB bokningsbekräftelser i inkorgen som sträcker sig över 5år och alla jag har pdf-biljetter för startar i Tyskland eller i Köpenhamn. I de fall resan startar i Skåne så är det en not att biljetterna sänts per post och det finns bara en resplan i pdf-format.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-06 klockan 17:28:24.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Precis

Har gått igenom min samling DB bokningsbekräftelser i inkorgen som sträcker sig över 5år och alla jag har pdf-biljetter för startar i Tyskland eller i Köpenhamn. I de fall resan startar i Skåne så är det en not att biljetterna sänts per post och det finns bara en resplan i pdf-format.
    Det indikerar därmed att det inte är bristande samarbete eller olika trafikföretag som är avgörande. Mystiken tätnar!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •