Kommunerna agerar. http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...reds-1.8066141 Än så länge öppen artikel.
Kommunerna agerar. http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...reds-1.8066141 Än så länge öppen artikel.
Höghastighetsjärnväg både till Borås och Alingsås, eller? Hur ska det någonsin gå att få loss pengar till det? Enda hoppet för dom som hoppas på Alingsås är att HH-projektet skjuts på framtiden eller stoppas.
Ytterligare två spår till Alingsås behövs, oaktat om vi får Höghastighetsjärnväg över Borås eller inte.
Om man bygger nytt i ny sträcka kan man välja att bygga ett konventionellt ballastspår för 250 km/h. Det är något billigare i inköp, men har ett något högre underhåll - eller så bygger man ett något dyrare ballastfritt spår för 320 km/h och får ett lägre underhåll. Banan kommer förmodligen att till mycket stor del gå i tunnel.
Om man inte bygger i ny sträcka så finns det ganska många andra problem att fundera över, exempelvis så utgör Säveån ett Natura2000-område och det är trångt på flera platser där det finns fastigheter som inte är helt utan sådana unika egenskaper som gör dem värda att bevara.
Både 250 och 320 betraktas tydligen som höghastighet av vissa, även om 32 mil på en timme är 7 mil mer än 25.
//T
Det anses väl att om man bygger HH bana Göteborg - Borås ska den sen fortsättas till Linköping och alla snabbtåg Göteborg-Stockholm gå där.
Då är det inte samma behov av snabbjärnväg när det går regionaltrafik för Västtrafik och mot Örebro.
Om man bara bygger förbifart Lerum, så kommer regionaltåg som hamnar bakom pendeltåg kunna köra om (3-4 pendelstopp i Lerum som passeras så att pendeltåg blir omkörda utan att vänta)
Förresten Göteborg-Alingsås = 5 mil = 12 minuter i 250 och 9 minuter i 320 = 3 minuter snabbare.
5 mil är ju hela sträckan! Ny bana med full hastighet bör väl bli mellan Partille och Alingsås, ungefär. Den sträckan är ca 3,5 mil.
3,5 mil i 320 = 6,5 minuter
3,5 mil i 250 = 8,4 minuter
Men, den stora skillnaden är ju 3,5 mil i 90 km/h som är snitthastighet idag(visserligen för hela sträckan Göteborg-Alingsås så vi räknar 100km/h.
3.5 mil i 100 = 21 minuter.
Så i ren restid är det en väldigt skillnad jämfört idag, samtidigt som trafiken kan öka(jag tror att det fortfarande kommer att gå snabbtåg på VSB även efter höghastighetsbanan.
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
Vad jag undrar över är att det står att Trafikverket förordar en bana norr om Aspen. Tidigare var det för dyrt och krångligt. Men att det behövs två spår till är helt klart men det blir dyrt.
Kommunerna har efter modell från Varberg oftare fått för sig att blockera breddningar eller liknande inom tätort, om de inte får en bättre lösning, typ tunnel.
Nu har Alingsås krävt nedgrävning med tak av väg E20 inom tätorten, varvid Trafikverket sätter projektet på vänt. Det kommer att bli motorväg Vårgårda-Göteborg med trafikljus och rondell i Alingsås, ungefär som Göta i Lilla Edets kommun.
Lerum har redan stoppat breddning till fyrspår inom tätorten, och Trafikverket har tydligen börjat planera en förbifart, men det dröjer nog liksom det dröjt för tunnlarna i Varberg och Helsingborg.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-09-06 klockan 13:39:48.
Nu ska vi nog inte ge Varberg äran för Lerums tokerier emedan de bitvis är samtida.
Det borde ju finnas en utredning kring detta där anledningen varför en bana norr om Aspen förordas. En killgissning är ju faktiskt att man slipper lösa in dyr mark, flytta på vägar, kommer utanför sammhällen och kan bygga rakare än dagens kostig.
Sen gällande överdäckningen av E20 har det talats om detta i 40 år och så länge inte Alingsås kommun betalar allt så kommer det fortfarande bara pratas om det.
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
Troligen har man kommit fram till att det är omöjligt att dra fram en höghastighetsbana i Säveåns dalgång. Av ovan nämnda skäl men kanske också pga rasrisk i all lera. Vem som tidigare menade att det inte gick att bygga norr om Aspen kommer jag inte ihåg. Det var nog innan Trafikverkets tid, SJ eller Banverket?
Senast redigerat av Stefan K den 2018-09-09 klockan 11:08:52.
Nu har man redan börjat bygga Västlänken och den bygger på att det finns pendel/regionaltåg både nordöst om centralen och sydöst om Korsvägen.
Förslaget har funnits förut.
Ja, det är nog en utmaning. Man ska ju övervinna en höjdskillnad från Göteborg C upp till förgreningspunkten där höjden är ca 100 m.ö.h. Sträckan är drygt 10 km lång.
Kanske detta är ett tekniskt komplicerat alternativ att anlägga, men fördelen skulle väl vara att man erhåller bra anslutning både till Västra stambanan och Götalandsbanan och att det kan byggas ut i etapper. SAmtidigt får man en bana med högre sth närmare in mot Göteborg. Dagens linje över Mölnlycke lämpar sig väl för trafik med pendeltåg och vissa regionaltåg som går via Västlänken. Dessa kan sedan gå antingen på Götalandsbanan mot Borås via Landvetter eller via den gamla banan. Många möjliga kombinationer finns!
Det finns två användningar av "omöjligt". Antingen så är det omöjligt. Eller så säger man det för man inte vill, tycker det blir för besvärligt eller dyrt.
Säger man "jag tror det blir svårt" uttrycker man osäkerhet och många säger hellre "det är omöjligt".