Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Stationeringsorter lokförare Sverige

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    3

    Stationeringsorter lokförare Sverige

    Jag försöker undvika att flytta omkring och undrar ni lokförare som vill sova hemma i egen säng hur gör ni?

    Vill bli lokförare så jag har ingen aning om hur det är för er.

    1. Stationerings ort vilka finns

    2. Skall man tänka att depåer är där man startar i alla fall om man vill arbeta morgon ?

    3. Är störst bäst Stockholm och Göteborg

    4. Kan man köra godstrafik utan att sova borta ?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Kul att du vill bli lokförare. Det är i stort ett bra yrke.

    1: Det finns massor med stationeringsorter. Frågan är snarare var du vill bo och var det finns efterfrågan på personal.

    2: I allmänhet är depån platsen du startar din dag på. Det finns såklart en del undantag till det.

    3: Stora åkstationer har såklart stor potential att finnas kvar länge, de har ofta större möjligheter till att erbjuda specialiserade turlistor (typ tidig eller sen grupp). Men en mindre ort har också fördelar och behöver inte vara osäkrare.

    4: Finns säkert exempel på godstrafik där du slipper överliggningar men det känns som att det är ovanligt. Någon med stor erfarenhet av gods vet säkert bättre.


  3. #3
    Avställd
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    3

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Lokiväst Visa inlägg
    Kul att du vill bli lokförare. Det är i stort ett bra yrke.

    1: Det finns massor med stationeringsorter. Frågan är snarare var du vill bo och var det finns efterfrågan på personal.

    2: I allmänhet är depån platsen du startar din dag på. Det finns såklart en del undantag till det.

    3: Stora åkstationer har såklart stor potential att finnas kvar länge, de har ofta större möjligheter till att erbjuda specialiserade turlistor (typ tidig eller sen grupp). Men en mindre ort har också fördelar och behöver inte vara osäkrare.

    4: Finns säkert exempel på godstrafik där du slipper överliggningar men det känns som att det är ovanligt. Någon med stor erfarenhet av gods vet säkert bättre.
    Tack Lokiväst för snabbt svar.

    Jag vill bo nära arbetsplatsen och grundskola men på gård. Nära för mig är 30 min bilfärd, uppsala är inte en stationerings ort som jag förstår det.

    Stockholm har den tendensen att trafiken förstör tänkt pendlings tid till arbetet.

    Jag vill bo i Västergötland,Östergötland,Uppsala,Stockholm alternativt Borlänge.

    Ensamstående med två barn så vill jag ha morgonturer med stationeringsort så jag kan vara förälder på fritiden.

    Antar att min fråga kan reduceras till hur har man mest möjlighet till fast schema med fasta tider och inte vara borta från hemmet mer än 14h per dygn


  4. #4
    Avställd
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    3

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är inte alla som har nätverk i närheten, och när det gäller andra parten är det inte säkert att denne bidrar, ytterst kan det bero på att vederbörande är avliden.

    I mina ögon är det ytterligt trångsynt att rata alla småbarnsföräldrar, är barnen några år gamla vet man ju att det är så många år mindre kvar tills de är uppvuxna än för den som ännu inte har barn. Ska man konsekvent undvika att ha småbarnsföräldrar anställda får man hålla sig till enbart kvinnor som passerat 50 år med god marginal.
    Jag hade nog varit förtjänt av att inte beskriva mig som ensamstående tvåbarnsförälder, då var det scheman och stationeringsorter som jag tyckte var relevant för mig.

    hoppas att dessa finns att tillgå.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    95

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Jag har ingen erfarenhet ifrån järnvägen, men från annan verksamhet med stor brist på personal. Med den brist på lokförare som råder tror jag man kommer att vara beredd till en ökad flexibilitet i schemaläggning för personalen för att tillgodose enskilda behov och önskemål. Det är viktigt för alla, arbetsgivare, kollegor, passagerare och godskunder att få dig fast stationerad och arbetsvillig. Viktigare att se detta än de gånger du inte alls är där pgra egna eller barnens förhinder av olika slag. Hoppas du kommer att trivas i ditt yrkesval!


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    63

    Sv: Stationeringsorter lokförare Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Helena Visa inlägg
    Jag försöker undvika att flytta omkring och undrar ni lokförare som vill sova hemma i egen säng hur gör ni?

    Vill bli lokförare så jag har ingen aning om hur det är för er.

    1. Stationerings ort vilka finns

    2. Skall man tänka att depåer är där man startar i alla fall om man vill arbeta morgon ?

    3. Är störst bäst Stockholm och Göteborg

    4. Kan man köra godstrafik utan att sova borta ?
    Ett försök till ett allmänt hållet svar utan en massa dumheter om ensamstående föräldrar:

    Det är svårt att säga något allmängiltigt om arbetstider och schemaläggning inom järnvägen, eftersom den skiljer sig så mycket åt mellan olika företag p g a lokala avtal, vilken trafik man kör o s v.

    Rent allmänt, så är det minst överliggningar och mest kompakta turer (=arbetspass) på de företag som kör pendeltrafik, t ex MTR Pendeln, Arlanda Express. Fjärrtåg och i synnerhet godstrafiken kan ha ganska mycket överliggningar, men det beror också på vilket företag och vilken stationeringsort du arbetar på. Ett exempel är Green Cargo i Norrköping, som visserligen kör godståg så det står härliga till, men mestadels till och från industrier i närområdet. De gör någon utflykt till Hallsberg eller Nässjö ibland, men oftast börjar och slutar de i Norrköping samma dag.

    Flera av de företag som kör persontrafik och pendeltrafik har olika former av "riktade grupper" eller liknande, alltså turer som t ex bara börjar tidigt på morgonen, bara börjar och slutar på en viss plats eller liknande. En sådan grupp kan alltså göra att man kan styra sin arbetstid ganska mycket. På många företag är det så att gruppvalen sker i anciennitetsordning, d v s flest tjänsteår väljer först, vilket innebär att som nyanställd får du det ingen annan vill ha.

    Vissa företag, kanske framförallt Arlanda Express, har ett system där du får önska dig arbetstider för en månad i taget och där placeringen i vallistan roterar runt, d v s de som fick välja först förra månaden får välja sist nästa månad o s v.

    Stora stationeringsorter med många förare har naturligtvis fler turer och större urval, men mindre möjligheter till individuella lösningar. Små stationeringsorter har färre urval av turer, men ibland kanske bättre möjligheter till anpassningar och specialare.

    Oavsett var du börjar arbeta måste du räkna med att som lokförare kommer du att arbeta oregelbundna tider och helger. Inom persontrafiken kan du räkna med att en helg betyder två fulla arbetsdagar, inom godstrafiken kan en arbetshelg vara att du slutar tidigt lördag morgon och börjar igen söndag kväll. De flesta företag har också scheman där du har fridagar mitt i veckorna, jobbar varannan helg och jobbar 3-5 dagar mellan fridagarna.

    Man skall också tänka på att verkligheten, utfallet, av schemaläggningen kan se ganska annorlunda ut jämfört med grunderna i det lokala avtalet. Arbetar du t ex på ett godsföretag och har några långa turer där all tid är fullbetald, så kanske du jobbar 12-13 timmar per arbetspass. Med en snittarbetstid på 36 timmar i veckan räknat över 4-6 veckor betyder det att det förmodligen kommer att dyka upp "nolldagar", d v s extra lediga dagar i ditt schema för att få ner din snittarbetstid. Det är naturligtvis inte tillräcklgi grund för att planera en familj på, men det kan vara värt att hålla i åtanke att man nästan måste titta på de enskilda turerna och arbetsperioderna för att se hur man faktiskt jobbar och hur många timmar man är hemifrån.

    Vissa företag, framförallt bemanningsföretag och de som arbetar med spårunderhåll, jobbar med något som brukar kallas för 8/6. Du är stationerad i hemmet, du jobbar åtta dagar i sträck, sedan är du ledig sex dagar i sträck och resan till och från arbetet brukar ske första och sista dagen i arbetsveckan, så att din fridagsperiod är ograverad. Nackdelarna är att du oftast jobbar på en annan ort än den där du bor och det blir ganska mastigt att jobba intensivt en hel vecka, fördelen är att du å andra sidan sedan är ledig en hel vecka. Det finns mer än en person med delad vårdnad som arbetar på det viset och tycker att det fungerar mycket bra, inte minst eftersom man då har ordentligt med tid för sina barn när man väl är ledig.

    Av de orter som du nämner som tänkbara bostadsorter har du ett axplock av företag här:

    Stockholm: SJ AB, Green Cargo, MTR Pendeln, MTR Express, Arlanda Express, Hector Rail, Snälltåget
    Borlänge: SJ AB, Green Cargo, Hector Rail
    Transdev kör Upptåget, som har personal stationerad i Tierp som visserligen inte är Uppsala, men inte alltför långt bort.
    Bemanningsföretag med personal som är stationerad i hemmet och jobbar 8/6 är t ex TrainDrivers och TrainPool
    Det mest "Ensamma mamman-vänliga" företaget är förmodligen Arlanda Express.

    Bered dig på att det inte är omöjligt, men kan vara ganska tufft, att vara ensamstående förälder och lokförare.

    Lycka till!


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Helena Visa inlägg
    Tack Lokiväst för snabbt svar.

    Jag vill bo nära arbetsplatsen och grundskola men på gård. Nära för mig är 30 min bilfärd, uppsala är inte en stationerings ort som jag förstår det.

    Stockholm har den tendensen att trafiken förstör tänkt pendlings tid till arbetet.

    Jag vill bo i Västergötland,Östergötland,Uppsala,Stockholm alternativt Borlänge.

    Ensamstående med två barn så vill jag ha morgonturer med stationeringsort så jag kan vara förälder på fritiden.

    Antar att min fråga kan reduceras till hur har man mest möjlighet till fast schema med fasta tider och inte vara borta från hemmet mer än 14h per dygn
    Bortsett från önskemålen om bostadsort undrar jag om inte Pågatågen (Arriva) skulle passa bäst.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Bortsett från önskemålen om bostadsort undrar jag om inte Pågatågen (Arriva) skulle passa bäst.
    Eller varför inte MTR SL-trafik som ju kör i ett mycket begränsat område, men har både tidiga inställelser och sena kvällar. Men man kan ju knappast förvänta sog 8-5 arbete som lokförare. Den helt nyanställde får ju dessutom knappast egna scheman ? MTR lär väl annars betala bäst, slutlön på drygt 38000kr/månad plus tillägg.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Bortsett från önskemålen om bostadsort undrar jag om inte Pågatågen (Arriva) skulle passa bäst.
    Om man beaktar önskad bostadsort också borde Östgötapendeln eller SJs uppdrag åt Västtrafik vara av intresse, men det kan naturligtvis finnas någon för mig okänd nackdel med dem som gör dem mindre intressanta.


  10. #10
    Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    138

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    MTR lär väl annars betala bäst, slutlön på drygt 38000kr/månad plus tillägg.
    39 600:- närmare bestämt.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Helena Visa inlägg
    Tack Lokiväst för snabbt svar.

    Jag vill bo nära arbetsplatsen och grundskola men på gård. Nära för mig är 30 min bilfärd, uppsala är inte en stationerings ort som jag förstår det.

    Stockholm har den tendensen att trafiken förstör tänkt pendlings tid till arbetet.

    Jag vill bo i Västergötland,Östergötland,Uppsala,Stockholm alternativt Borlänge.

    Ensamstående med två barn så vill jag ha morgonturer med stationeringsort så jag kan vara förälder på fritiden.

    Antar att min fråga kan reduceras till hur har man mest möjlighet till fast schema med fasta tider och inte vara borta från hemmet mer än 14h per dygn
    Jag skulle rekommendera dig att söka jobb som växlare/radioloksoperatör. Då kör du bara lokalt inom "din" station och slipper överliggningar. Antalet turer att rotera mellan är oftast färre än för lokförare så det kan bli lite lättare att få ihop vardagen. Dessutom sker utbildningen på betald arbetstid.
    Green Cargo söker växlingspersonal till ett flertal orter just nu. Bland annat Borlänge, Oxelösund, Eskilstuna och Stockholm. Där har du även chansen att på sikt vidareutbilda dig till lokförare (också det på betald arbetstid), kanske när ungarna blivit större? :)

    http://www.greencargo.com/sv/jobba-hos-oss/


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    66

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Lokförare behövs även på banarbetssidan och kan möjligtvis ha andra möjligheter till fasta arbetstider. Värt att spana in med din lokala underhållsentreprenör iaf :)


  13. #13
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 078

    Sv: Stationerings orter lokförare Sverige

    Eftersom rubriken bara handlar om stationeringsorter såg inte jag, och tydligen ingen annan moderator anledning att titta närmare på den här tråden. Det skulle vi ha gjort.

    Massor av inlägg har blivit raderade och ett par personer har fått varningar tillsända. (En massa svar som i sig inte utgjorde regelbrott har också tagits bort, vilket betyder att alla som blivit raderade inte behöver känna sig uthängda som regelbrytare.)


    Det är på vanlig svenska fanimig otroligt vilka idiotiska saker som kan skrivas i detta forum, men vi kommer INTE att låta folk spy ur sig vad dumheter som helst bara för att de är sysslolösa, frustrerade eller vad det nu kan vara.

    Jag hade hoppats att det skulle fungera med frihet under ansvar i nya PV, men det är tydligen omöjligt.

    Från och med nu kommer vi att sträva efter att vara betydligt tuffare mot rena dumheter. Att gå en smula ot är en sak, att vara sysslolös och uttråkad och skriva rent trams är en annan, det är inte för sådant som PV existerar!


    Men återigen en uppmaning: ANMÄLNINGSFUNKTIONEN! Dvs den lilla svarta triangeln nere till vänster, använd den! Det är det enklaste sättet att göra moderatorerna uppmärksamma på att en tråd håller på att spåra ur och kan kräva moderering. (Hela denna åtgärd från min sida är ett resultat av att en skribent till slut anmälde alla stollerier som skrivits i denna tråd.)



    Slutligen till trådstartaren: å SJKs styrelses vägnar vill jag be om ursäkt för att denna tråd som emanerade ur en genuin undrar från din sida till stor del urartade i rena idiotier. Det är inte något vi i SJK vill stå för, men tyvärr så blir det så på nätet ibland. Hoppas att du detta till trots fått sådana svar som varit till nytta för dig.

    Hälsningar
    Mattias Jansson
    sekr SJK / mod PV


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •