Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Banarbetare och konstnär

Avställd
    Medlem
    sep 2018

Banarbetare och konstnär

Hej,

Jag heter Sven Cahling, frilansskribent boende i Ljusdal.

Jag har börjat vända på lite stenar om en gammal banarbetare vid namn Harald Persson (1906-1993). Han arbetade som banarbetare hela sitt liv, men på en punkt skilde han sig från sina arbetskamrater: han målade. Han gick en korrespondenskurs och målade sedan tavlor av livet vid rälsen. Med tiden började han skriva dikter också, och i samlingen "Minnesbilder från ett banarbetarliv" (1988) står det i introduktionen: "Harald Persson blev banarbetare vid Statens Järnvägar och det fortsatte han med fram till sin ålderspensionering 1976. Banarbetet var ett hårt och slitsamt jobb. Han var med under en tid då nästan allt arbete utfördes med handkraft och han var inte särskilt storväxt. Jobbet är ett lagarbete och sina arbetskamrater har Harald Persson alltid aktat och gillat. Sedan början av 50-talet har han tecknat och målat minnesbilder från sitt arbete vid järnvägen. Med respekt och ett stänk av humor har han skildrat sina arbetskamrater. Miljöskildringen är träffsäker och han har lätt för att skapa den rätta stämningen i bilden. Harald Persson har också skrivit. I Ljusdals-Posten har han publicerat många av sina minnesbilder på vers, ofta tillsammans med teckningar. I dem finns dokumentationen av ett hårt och slitsamt arbete."
    Järnvägsmuséet har en del av hans målningar och jag har spårat andra på privata väggar. Men intressantare ändå är att jag fått veta att han också både fotograferade och filmade, och jag har hittat en systerson i Värmland som har bilder och filmer kvar i en låda (vet inte vad de visar). Honom tänker jag hälsa på.

Jag har tänkt fortsätta efterforskningarna om Harald, med en tanke om att det senare kan bli en skrift, och kanske en utställning. Jag letar stipendier eller liknande som skulle göra det möjligt. Har någon här möjligen något tips?

Vänligen
    Sven

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Banarbetare och konstnär

Jag länkade till denna fråga även i grannforumet Järnvägshistorisk forum, för att du ska få maximal spridning.

M J / mod / sekr SJK

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett tips är att kolla med kommunen och länsstyrelsen, de brukar ha förteckningar om vad det finns för fonder och stipendier man kan söka från.
    Vänligen Björn A

Avställd
    Medlem
    sep 2018

Tack Mattias och Björn

Senast redigerat av Sven Cahling den 2018-09-06 klockan 14:27:42.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •