Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Amerikansk krock trots PTC

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    413

    Amerikansk krock trots PTC

    I Nordamerika håller man på att införa radio- och datorbaserad signalering (tänk ERTMS) kallad PTC.

    Den federala transportstyrelsens krav på detta system är inte lika omfattande som europeiska ditons på ERTMS (t.ex. skyddar man inte mot att tåg kör in i stoppbockar på säckstationer), men man skall åtminstone förhindra kolissioner.

    Nu har en krock mellan två PTC-utrustade rörelser ändå ägt rum: ett godståg körde in i en spärrfärd, som var i färd med att lägga ut nya räler inför ett rälbyte på en dubbelspårssträcka i Arizona. En järnvägsarbetare omkom och en annan skadades allvarligt.

    Den amerikanska haverikommissionen NTSB utreder saken och har släppt ett meddelande (preliminary report), som finns att ladda ned här. Orsaken till olyckan är ännu inte fastställd.

    Enligt meddelandet var sträckan utrustad med både PTC och mer traditionell CTC (tänk: fjärrblockering).


  2. #2
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Godståget körde alltså mot stopp utan medgivande från TKL. Denna i mitt tycke livsfarliga princip verkar vara ganska vanlig utomlands. Här hade ju knappast något signalsystem hjälpt, utan det är regelverket som borde göras om.

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    266

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Godståget körde alltså mot stopp utan medgivande från TKL. Denna i mitt tycke livsfarliga princip verkar vara ganska vanlig utomlands. Här hade ju knappast något signalsystem hjälpt, utan det är regelverket som borde göras om.
    Believing the work train was headed west, the intermodal train crew proceeded past the red restrictive signal at a restricted speed of 15 mph.

    Ja, det låter ju anmärkningsvärt att de fick (?) göra detta på eget initiativ, som det verkar. Det låter ju konstigt om det skulle vara "vanligt" (ja kanske i Indien då...) Men meddelandet är ju inte så detaljerat, man vet inte om de har fått något tillstånd eller inte av någon.
    Vid kollisionen gick det i 9 mph (15 km/h) men ändå så stora skador. Stora krafter i rörelse...

    Om man läser wikipedia-sidan om PTC så verkar ju det mesta vara "optional", bla "Centralized systems to directly issue movement authorities to trains" så det är väl inte klart vad det hade för roll här?

    Senast redigerat av Yaken den 2018-09-06 klockan 09:47:54.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 577

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    I Nordamerika håller man på att införa radio- och datorbaserad signalering (tänk ERTMS) kallad PTC.

    Den federala transportstyrelsens krav på detta system är inte lika omfattande som europeiska ditons på ERTMS (t.ex. skyddar man inte mot att tåg kör in i stoppbockar på säckstationer), men man skall åtminstone förhindra kolissioner.

    Nu har en krock mellan två PTC-utrustade rörelser ändå ägt rum: ett godståg körde in i en spärrfärd, som var i färd med att lägga ut nya räler inför ett rälbyte på en dubbelspårssträcka i Arizona. En järnvägsarbetare omkom och en annan skadades allvarligt.

    Den amerikanska haverikommissionen NTSB utreder saken och har släppt ett meddelande (preliminary report), som finns att ladda ned här. Orsaken till olyckan är ännu inte fastställd.

    Enligt meddelandet var sträckan utrustad med både PTC och mer traditionell CTC (tänk: fjärrblockering).
    Där står: - "The crew noticed two westbound trains pass on main track 2 and heard on the radio that the work train would clear the block in 45 minutes.
    Believing the work train was headed west, the intermodal train crew proceeded past the red restrictive signal at a restricted speed of 15 mph." -

    Med regeln - "proceeded past red at restrictive speed" - där hjälper väl inget tågskyddssystem? Alltså - passera signalen utan vidare tillstånd, med reducerad hastighet. Siktfart?


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Believing the work train was headed west, the intermodal train crew proceeded past the red restrictive signal at a restricted speed of 15 mph.

    Ja, det låter ju anmärkningsvärt att de fick (?) göra detta på eget initiativ, som det verkar. Det låter ju konstigt om det skulle vara "vanligt" (ja kanske i Indien då...) Men meddelandet är ju inte så detaljerat, man vet inte om de har fått något tillstånd eller inte av någon.
    Vid kollisionen gick det i 9 mph (15 km/h) men ändå så stora skador. Stora krafter i rörelse...

    Om man läser wikipedia-sidan om PTC så verkar ju det mesta vara "optional", bla "Centralized systems to directly issue movement authorities to trains" så det är väl inte klart vad det hade för roll här?
    Fram till 1994 fick man även i Sverige "på eget initiativ" passera signal i "stopp", dock först efter 15 minuters väntan, och det fanns även då vissa signaler som aldrig fick passeras utan medgivande.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Där står: - "The crew noticed two westbound trains pass on main track 2 and heard on the radio that the work train would clear the block in 45 minutes.
    Believing the work train was headed west, the intermodal train crew proceeded past the red restrictive signal at a restricted speed of 15 mph." -

    Med regeln - "proceeded past red at restrictive speed" - där hjälper väl inget tågskyddssystem? Alltså - passera signalen utan vidare tillstånd, med reducerad hastighet. Siktfart?
    Siktfart ja - "beredd att stanna inom halva siktsträckan". Vid nordamerikanska järnvägar är det oftast det mest restriktiva signalbesked en (automatisk) blocksignal kan ge.

    /TKO


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 482

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fram till 1994 fick man även i Sverige "på eget initiativ" passera signal i "stopp", dock först efter 15 minuters väntan, och det fanns även då vissa signaler som aldrig fick passeras utan medgivande.
    Finns bl a i Frankrike en motsvarande ordning där vissa signaler (främst blocksignaler) under vissa villkor får passeras även om de visar 'stopp'. Vad som gäller framgår vid varje signal av tilläggstavlan 'F' resp 'Nf'.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Finns bl a i Frankrike en motsvarande ordning där vissa signaler (främst blocksignaler) under vissa villkor får passeras även om de visar 'stopp'. Vad som gäller framgår vid varje signal av tilläggstavlan 'F' resp 'Nf'.
    Fram till 1994 fanns det i Sverige infartssignaler med röd märktavla vilka inte fick passeras utan medgivande. Övriga infartssignaler fick däremot passeras utan medgivande. Således var det också viktigare att man kunde hålla ordning på vilken kategori av huvudsignal som var aktuell.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-09-06 klockan 10:17:00.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 577

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fram till 1994 fick man även i Sverige "på eget initiativ" passera signal i "stopp", dock först efter 15 minuters väntan, och det fanns även då vissa signaler som aldrig fick passeras utan medgivande.
    Fast som första initiativ skulle man försöka ta kontakt med närmaste tågklarerare. Gick inte det av någon anledning och väntan varat 15 minuter, passera signalen.

    De amerikanska signalerna kräver väl ingen efterfrågan eller väntan, utan utformningen av signalen säger passeras vid rött?


  10. #10
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Även om man får passera signalen har man ju uppenbarligen inte hållit siktfart med tanke på kurvatur och siktförhållanden.

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: Amerikansk krock trots PTC

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast som första initiativ skulle man försöka ta kontakt med närmaste tågklarerare. Gick inte det av någon anledning och väntan varat 15 minuter, passera signalen.
    Helt korrekt, jag svarade enbart avseende huruvida passage utan medgivande överhuvudtaget var tillåten.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-09-06 klockan 10:40:28.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •