Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tepaus på IC125-HST

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 819

    Tepaus på IC125-HST

    1981 åkte jag runt i Storbritannien på Britrail-pass. HST-tågen eller IC125 var då sprillans nya . Egentligen var de en nödlösning när tågen med korglutning APT , Advance Passenger train, hade blivit kraftigt försenade och till sist gjorde fiasko med en enda avgång i reguljär trafik. Men HST fungerade mycket bra med beprövad teknik och på de oftast mycket raka och välbyggda stambanorna kunde man nå 125 mph eller 201 km/h . Med kort för 1kl kunde jag göra mycket bekväma resor, bokade man plats i rätt vagn kunde man få en hel middag vid sittplatsen. Men det var tepausen som imponerade mest, att dricka te på eftermiddagen är ju uppenbarligen nödvändigt för en engelsman så det behövdes även på tåg.
    Det började med att en servitör gick igenom vagnen och placerade ut kort på borden och på dom stod att te eller kaffe med tilltugg serverades till ett pris. Så kom han en andra vända och tog upp beställningar på te eller kaffe. Och så en tredje runda då porslin placerades ut på borden där det beställts. Så en fjärde runda och nu kom verkligen eftertraktat te eller kaffe. Och ovanpå det en femte omgång när det serverades påtår. Så blev det en sjätte runda där det togs betalt för vad man konsumerat. Och så en sjunde runda när porslinet samlades upp. Många vändor blev det...


  2. #2
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Tepaus på IC125-HST

    Inte var ICE125 en nödlösning för APT heller. APT (med korglutning) byggdes för London Euston - Glasgow, som var elektriferad och trafikerades med lok och vagn. Tåget fungerade bättre än media gjorde gällande men förlorade snabbt sitt stöd och projektet lades ner efter 3 prototyper som gått i reguljär trafik under ett antal på linjen Euston - Glasgow. Loktågen hängde med väl in på 2000-talet då det slutligen blev motorvagnar med korglutning i form av Class 390.

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 819

    Sv: Tepaus på IC125-HST

    Det fanns grupper inom BR som drev igenom HST-tågen när man började se hur svårt det var att utveckla APT .
    Och finessen med HST var att man kunde köra på alla linjer oavsett. ”Miljö” var liksom inte uppfunnet då.
    Oavsett så kom HST att bli en stor framgång, populära hos resenärerna och har fungerat väl.
    Och mins ljudet från de ursprungliga Paxman-Valenta motorerna. Det var ett avgrundsvrål som från en jetmotor när man drog igång.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •