IC125, HST, class 43, vad man än vill kalla dem har de länge varit ryggraden i brittisk tågtrafik. Och än idag är de flesta fortfarande i trafik, med undantag för tre lok/drivenheter som har skrotats efter olyckor. Men nu är efterträdarna på väg, syskonen class 800, 801 och 802 kommer att ersätta många IC125. Vilket inte minst kommer att leda till trevligare stationsmiljö eftersom de kan köras på el där det finns kontaktledning, och trevligare arbetsmiljö för banarbetare eftersom de har toalettankar. Vad som kommer att hända med IC125-tågen är vad jag förstått det inte helt klart. Några av GWRs tåg kommer att hamna hos Scotrail efter ombyggnad, men det är nog inte långt kvar innan de börjar skrotas. Om inte inlandsbanan är ute efter bättre begagnade snabbtåg?
Här syns en av GWRs IC125 och efterträdaren, en class 800 i femvagnarsversion, på var sin sida av en perrong. Beklagar de skymmande stoppsignalerna, men det var en snabbskott och det fanns inte tid att hitta en bättre vinkel.
![]()