Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Generationsskifte (en bild)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Generationsskifte (en bild)

IC125, HST, class 43, vad man än vill kalla dem har de länge varit ryggraden i brittisk tågtrafik. Och än idag är de flesta fortfarande i trafik, med undantag för tre lok/drivenheter som har skrotats efter olyckor. Men nu är efterträdarna på väg, syskonen class 800, 801 och 802 kommer att ersätta många IC125. Vilket inte minst kommer att leda till trevligare stationsmiljö eftersom de kan köras på el där det finns kontaktledning, och trevligare arbetsmiljö för banarbetare eftersom de har toalettankar. Vad som kommer att hända med IC125-tågen är vad jag förstått det inte helt klart. Några av GWRs tåg kommer att hamna hos Scotrail efter ombyggnad, men det är nog inte långt kvar innan de börjar skrotas. Om inte inlandsbanan är ute efter bättre begagnade snabbtåg?

Här syns en av GWRs IC125 och efterträdaren, en class 800 i femvagnarsversion, på var sin sida av en perrong. Beklagar de skymmande stoppsignalerna, men det var en snabbskott och det fanns inte tid att hitta en bättre vinkel.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Generationsskifte (en bild)

Och som vanligt är efterträdaren en försämring ur komfortperspektiv, hårda säten, trångt och bullrigt (iaf när de går på diesel). Ej heller riktig bistrovagn utan endast ambulerande servering. Ingen eller minimal förbättring i restid.

Som sagt går vissa till Scotrail och jag vill minnas att GWR behåller ett par kortare sätt för regional trafik kring Bristol/Cardiff.

Senast redigerat av Bönan den 2018-09-05 klockan 20:37:40.
    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De IC125 som behålls byggs om för att uppfylla dom nya regler för tillgänglighet för funktionshindrade som börjar gälla 1 jan 2020. Innebär bl a dörrautomatik och slutet toalettsystem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Class 800 ser smalare ut, men det kanske bara är perspektivet som spelar ögonen ett spratt?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Class 800 ser smalare ut, men det kanske bara är perspektivet som spelar ögonen ett spratt?
    Vet ej säkert, men jag har för mig att tågen bygger på japansk smalspårsprofil. Inte är de luftiga inuti, i alla fall.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Dom är exakt lika breda - 2,7 meter.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Och som vanligt är efterträdaren en försämring ur komfortperspektiv, hårda säten, trångt och bullrigt (iaf när de går på diesel). Ej heller riktig bistrovagn utan endast ambulerande servering. Ingen eller minimal förbättring i restid.
    Personligen tycker jag att tågen är en stor förbättring, håller dock med om att de kunde satt in bättre säten. Visst är de trånga, men de är ju alla brittiska tåg. Restiden borde bli bättre eftersom de accelererar snabbare än HST även i dieseldrift, men än så länge är tidtabellerna lagda för HST. Dessutom har de sth 225 km/h, men det har man inte så mycket för när banan bara tillåter 200.

Som sagt går vissa till Scotrail och jag vill minnas att GWR behåller ett par kortare sätt för regional trafik kring Bristol/Cardiff.
    Ja, GWR ska inte göra sig av med alla HST. Inte än i alla fall.

Medlem
    nov 2017

Under dieseldrift accelererar de sämre och är, enligt vad jag har hört, undermotoriserade och klarar knappt 125 mph på platt bana.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vilken station är foton från?

Medlem
    nov 2017

London Paddington skulle jag tro.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Under dieseldrift accelererar de sämre och är, enligt vad jag har hört, undermotoriserade och klarar knappt 125 mph på platt bana.
    Det är nog ofrånkomligt att hybridfordon får låg PWR (power-to-weight ratio).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I låg hastighet accelererar de i alla fall betydligt bättre. https://www.youtube.com/watch?v=OwbFFTuSjEM Men class 802 lär nog lösa eventuella svårigheter med att hålla 200 km/h.

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Vilken station är foton från?
    London Paddington.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •