Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sommarresan 2018 - Stora tåg och små människor [Del 3]

Sommarresan 2018 - Stora tåg och små människor [Del 3]

Det fanns visst önskemål om att lägga upp detta i Reseberättelse-delen, så får väl göra det Nu är jag även hemma från ytterligare en resa denna sommar, så nu kan jag fortsätta visa bilder från resan som jag och delvis Oskar gjorde i början på augusti.

Ifall du missat tidigare delar:
    Del 1: Sida vid sida
    Del 2: Lite Polacker

Förra delen avslutades med att vi åkte med nattåget S 68 Kiev Express, så vi fortsätter väl med det..

Från Kovel har detta lok dragit oss hit, till Kiev-Pasazhyrskyi. Sträckan från Polska gränsen fram till Kovel är inte elektrifierad, men där låg vi och sov så där vettetusan vad som drog...

Nåja, vi tog oss till vårat hotell, som låg i närheten av stationen, la in våra väskor och tog oss ut på stan och åkte lite...

..tunnelbana. Här ett äldre tågsätt, i moderniserad form. Tydligen kallas dessa för E-KM-Gb.

Och så ett äldre tågsätt, som inte är upprustat.

Sedan hoppade vi på tåget igen, och åkte på utomhussträckan till Lisova. Tunnelbanan går ovan jord hela vägen från Dnipro till slutstationen Lisova.

På väg mot spårvagnen gick vi genom en marknad, där vi stanna och åt en liten måltid i ett gatukök av någon form. Här har vi dock kommit ut, och marknadshuset syns i bakgrunden. spårvagnen av Tatra-typ, modell T3R.P. Det innebär tydligen att den är moderniserad på något sätt.

Men vi åkte med detta spårvagnståg hit, till Oleksanra Saburova. Ombord på tåget fanns konduktör, som sålde biljetter. Det gick även att köpa i en kiosk vid hållplatsen, men då försökte konduktörinnan förklara för oss att det skulle vi inte göra tror jag, men hon klippte våra biljetter ändå...

Sedan tog vi nästa Tatra därifrån, denna gång av modellen T3SUCS. Det innebär att den har ett förflutet i Tjeckoslovakien, i detta fall, kommer den från Prag, och kom hit 2016.

Och då hamnade vi här ute, vid Troieshchyna-2. Härifrån kunde vi sedan åka Elektrichka, tillbaka till Kiev-Pas.

Och dit, åkte vi med denna vackra skapelse. Nu börjar vi alltså titta lite mer på det rubriken handlar om, "Stora tåg och små människor". Man känner sig riktigt liten bredvid gamla sovjetiska tåg, de är rätt stora, både lok, och vagnar känns det som...

Denna ellokstyp dominerar trafiken här runt Kiev verkade det som, man såg de överallt.

Men när de där tåget väl avgått, kunde vi se en katt bland hermiterna. Ett lok av typ VL80 stod bakom och gömde sig. Har för mig det var på väg mot Moskva, men här får Oskar gärna rätta mig och jag minns fel, för det lär jag göra. Gjorde inga anteckningar...

Ett av alla lok som kom, och gick. Såklart av typen ChS4.

Ännu ett. Och nu ska jag inte tråka ut er med 100 likadana bilder på likadana lok, så vi avbryter där. Fler lokbilder finns på min hemsida i bildgalleriet om någon vill se ännu mer likadana bilder

Det blir sista bilden. Dagen därpå skulle vi upp rätt tidigt, vi skulle nämligen ut och åka tåg lite sådär över dagen. Mer om det en annan gång!

//Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sommarresan 2018 - Stora tåg och små människor [Del 3]

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Det fanns visst önskemål om att lägga upp detta i Reseberättelse-delen, så får väl göra det Nu är jag även hemma från ytterligare en resa denna sommar, så nu kan jag fortsätta visa bilder från resan som jag och delvis Oskar gjorde i början på augusti.

På väg mot spårvagnen gick vi genom en marknad, där vi stanna och åt en liten måltid i ett gatukök av någon form. Här har vi dock kommit ut, och marknadshuset syns i bakgrunden. spårvagnen av Tatra-typ, modell T3R.P. Det innebär tydligen att den är moderniserad på något sätt.

//Jocke
    Blev lite fundersam över ränderna mellan spåren. Såg först ut som extra skenor men det är väl oljespill? Hål i alla motorer på samma ställe?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Men vi åkte med detta spårvagnståg hit, till Oleksanra Saburova. Ombord på tåget fanns konduktör, som sålde biljetter. Det gick även att köpa i en kiosk vid hållplatsen, men då försökte konduktörinnan förklara för oss att det skulle vi inte göra tror jag, men hon klippte våra biljetter ändå...
    Trevlig reseberättelse!

Det verkar lite lagom rörigt att det finns två spårvägshållplatser som heter ungefär Oleksanra Saburova, den ena Oleksanra Saburova St och den andra Oleksanra Saburova Station enligt Google Maps. Mellan dem går en väg (utan spårvägsspår) som heter Oleksanra Saburova St. Det enda vid Oleksanra Saburova Station som vad jag kan se motiverar namnet Station är att spårvägen verkar här vara byggd som en premetro. Kollade lite, enligt urbanrail byggdes den delsträckan på 90-talet, togs ur trafik ett tag och när trafiken återupptogs så hade linjen förlängts ner till där ni bytte till järnväg.

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Trevlig reseberättelse!

Det verkar lite lagom rörigt att det finns två spårvägshållplatser som heter ungefär Oleksanra Saburova, den ena Oleksanra Saburova St och den andra Oleksanra Saburova Station enligt Google Maps. Mellan dem går en väg (utan spårvägsspår) som heter Oleksanra Saburova St. Det enda vid Oleksanra Saburova Station som vad jag kan se motiverar namnet Station är att spårvägen verkar här vara byggd som en premetro. Kollade lite, enligt urbanrail byggdes den delsträckan på 90-talet, togs ur trafik ett tag och när trafiken återupptogs så hade linjen förlängts ner till där ni bytte till järnväg.
    Det är en och samma hållplats, men olika lägen. Varje hållplatsläge har en egen hållplatssymbol i Google Maps vad jag kunnat se. Google maps är annars lite märkligt ibland i Ukraina tycker jag, tror det är en felöversättning av google. Tror St ska stå för street, för jag lyckas inte hitta nån hållplats som heter Oleksandra Saburova Station.

Ser fö. att jag lyckades missa ett d i ordet. Hållplatsen heter såklart Oleksandra Saburova.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det är en och samma hållplats, men olika lägen. Varje hållplatsläge har en egen hållplatssymbol i Google Maps vad jag kunnat se. Google maps är annars lite märkligt ibland i Ukraina tycker jag, tror det är en felöversättning av google. Tror St ska stå för street, för jag lyckas inte hitta nån hållplats som heter Oleksandra Saburova Station.
    Nej, det verkar alltså finnas dels den som syns på din bild, men också en som ligger en bra bit västnordväst med samma namn, som du åkt rakt igenom på den "premetromässiga" delsträckan. (Antar att du åkte linje 5, men den trafikeras även av linje 4).

Ser fö. att jag lyckades missa ett d i ordet. Hållplatsen heter såklart Oleksandra Saburova.
    Händer även den bäste :)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Nej, det verkar alltså finnas dels den som syns på din bild, men också en som ligger en bra bit västnordväst med samma namn, som du åkt rakt igenom på den "premetromässiga" delsträckan. (Antar att du åkte linje 5, men den trafikeras även av linje 4).
    Ni har nog rätt bägge två.

Den som enligt Google heter med Station på slutet tycker jag att man efter att ha tittat på Google Streetview kan kalla för en station.
    En bra bit därifrån ligger hållplatser med St på slutet, och där verkar enligt Openstreetmap de linjer som vänder där ha hållplats i vändslingan, medan den linje (28) som passerar har hållplatser ute på gatan, men troligen samma namn på hållplatsen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Blev lite fundersam över ränderna mellan spåren. Såg först ut som extra skenor men det är väl oljespill? Hål i alla motorer på samma ställe?
    Jag visade bilden för min sambo som kärnfullt kommenterade: "Як правило, Україна!"

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag visade bilden för min sambo som kärnfullt kommenterade: "Як правило, Україна!"
    Google translate översätter det till "Som regel, Ukraina". Gissar att det ska uppfattas som att det är helt normalt i Ukraina.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Google translate översätter det till "Som regel, Ukraina". Gissar att det ska uppfattas som att det är helt normalt i Ukraina.
    Korrekt!

/TKO

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •