Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur svårt kan det vara!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Hur svårt kan det vara!

Sitter och försöker boka biljett till Stockholm för att åka upp till Hobbymässan över dagen 3 november. Hittar resa från Göteborg till Stockholm, men inte tillbaka.
    Sj skriver att man planerar tidtabellen efter rådande banarbete, och biljetter släpps när planeringen är klar.
    Hur svårt kan det vara för Trafikverket att veta om man har något inplanerat arbete den dagen? Borde ju finnas lite framförhållning.
    Eller garderar man för ev spårfel/signalfel månne?

Trafikverket kanske vill att man hellre ska nyttja vägar eller flyg istället? Lägger ingen skuld på SJ, för det blir samma svar om man söker på MTR.
    Vill ju boka så tidigt som möjligt, för att få det så billigt som möjligt.
    Någon som har ett vettigt svar på min fråga?

Lennart.

Senast redigerat av Lenke den 2018-09-04 klockan 15:11:08.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur svårt kan det vara!

Citat Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
    Sitter och försöker boka biljett till Stockholm för att åka upp till Hobbymässan över dagen 3 november. Hittar resa från Göteborg till Stockholm, men inte tillbaka.
    Sj skriver att man planerar tidtabellen efter rådande banarbete, och biljetter släpps när planeringen är klar.
    Hur svårt kan det vara för Trafikverket att veta om man har något inplanerat arbete den dagen? Borde ju finnas lite framförhållning.
    Trafikverket kanske vill att man hellre ska nyttja vägar eller flyg istället? Lägger ingen skuld på SJ, för det blir samma svar om man söker på MTR.
    Lennart.
    Helt obegripligt, det är ju bara två månader dit. Men på SJ bokning står bara Ej valbar , ingen närmre hänvisning till varför.
    Och varför är några enstaka tåg Göteborg-Stockholm valbara ?
    Säger sig ju självt att många ger upp och väljer alternativa resvägar när det fungerar så här.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Helt obegripligt, det är ju bara två månader dit. Men på SJ bokning står bara Ej valbar , ingen närmre hänvisning till varför.
    Och varför är några enstaka tåg Göteborg-Stockholm valbara ?
    Säger sig ju självt att många ger upp och väljer alternativa resvägar när det fungerar så här.
    Det står ju tydligt att SJ anpassar tidtabellen på grund av banarbete och att biljetterna släpps så snart det är klart.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lokiväst Visa inlägg
    Det står ju tydligt att SJ anpassar tidtabellen på grund av banarbete och att biljetterna släpps så snart det är klart.
    Inte så tydligt för den informationen kommer upp först när man klickar på en förbindelse. I första sökningen kommer det bara upp ”Ej valbar” . Ej valbar är ju en fullständigt intetsägande information, det borde väl i stället komma upp en klickbar info typ : ” se information” eller så.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Lennart.
    Inget bra svar (förstås), och jag tror att dessa banarbeten och omledningar skapar mycket arbete både på Trafikverket och SJ (och andra operatörer).
    Det verkar också (från andra liknande arbeten) som att man oftast väntar tills alla tåg en viss helg är färdigplanerade innan man släpper några (det är väl för att all fordonens omlopp måste gå ihop), så när det släpps kan många tåg släppas nästan samtidigt.

Det enda positiva är att ingen annan ju kan köpa biljetter, dvs alla billiga biljetter finns kvar, så om du kollar ett par gånger i veckan kan du nog få en riktigt billig biljett eftersom du kommer nästan först. Och jag kan inte tänka mig att det inte skall gå några tåg alls, så du bör ju kunna avvakta.

(Ovanstående betyder inte att jag försvarar det hela, utan bara försöker förklara och ge lite tips).

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Har också tänkt så att de billiga biljetterna finns kvar. Men eftersom jag inte bokat uppresa, pga att jag inte vet om jag kommer hem, så hinner ju uppresan bli dyr innan Trafikverket bestämt om dom vill låta SJ köra hem mig eller inte! Tar nog bilen istället. Blir enklare så.

Lennart.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Har också tänkt så att de billiga biljetterna finns kvar. Men eftersom jag inte bokat uppresa, pga att jag inte vet om jag kommer hem, så hinner ju uppresan bli dyr innan Trafikverket bestämt om dom vill låta SJ köra hem mig eller inte! Tar nog bilen istället. Blir enklare så.

Lennart.
    Som jag skrev: Och jag kan inte tänka mig att det inte skall gå några tåg alls, så du bör ju kunna avvakta.
    Om du inte har någon viktig tid på kvällen att passa.
    Du kan ju också avvakta och se när priset på uppresan börjar röra på sig, jag har för mig att någon prisexpert sagt att det brukar dröja länge innan priserna börjar gå upp.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det går fortfarande inte att boka returresa från Stockholm! Och nu har priset på resan till Stockholm börjat att stiga. Vad kan det vara för arbete som inte ens går att hitta på Tragikverkets hemsida?

Lennart.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det går fortfarande inte att boka returresa från Stockholm! Och nu har priset på resan till Stockholm börjat att stiga. Vad kan det vara för arbete som inte ens går att hitta på Tragikverkets hemsida?
    Om du inte hittar det bör du fråga SJ. Sist jag gjorde det ledde det till att bokningen öppnades efter bara några timmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med 100% säkerhet försöker du boka ett tåg som går via Västerås och Bålsta.
    Bålsta till Stockholm har buss förbindelse eftersom man håller på med banarbete denna helg, vilket kan vara orsaken till att man inte vill ha onödiga passagerare på den sträckan och hålla ersättnings bussar till ett minimum = en buss till Sumpan och en buss till Stockholm.
    Testa att boka med annat tåg via Norrköping eller ta snabbuss!

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2018-09-16 klockan 23:35:12.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Bålsta till Stockholm har buss förbindelse eftersom man håller på med banarbete denna helg, vilket kan vara orsaken till att man inte vill ha onödiga passagerare på den sträckan och hålla ersättnings bussar till ett minimum = en buss till Sumpan och en buss till Stockholm.
    Nej, det är faktiskt tvärtom: Förbindelserna med buss+IC-tåg över Bålsta är bokningsbara medan det är de flesta av direkta snabbtågen den dagen som har banarbetesanmärkning. Det är lätt att se om man kollar på t.ex. www.sj.se.
    Jag undrar också hur det kommer sig.

Edit:
    Det är ju ett alternativ för Lenke om han står ut med buss att nu boka hemresan den vägen över Bålsta. Man kan behöva ange via Västerås och filtrera bort Snabbbtåg för att få upp dem.
    Det är billigast i 1 klass dessutom.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-09-16 klockan 23:47:15. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nej, det är faktiskt tvärtom: Förbindelserna med buss+IC-tåg över Bålsta är bokningsbara medan det är de flesta av direkta snabbtågen den dagen som har banarbetesanmärkning. Det är lätt att se om man kollar på t.ex. www.sj.se.
    Jag undrar också hur det kommer sig.

Edit:
    Det är ju ett alternativ för Lenke om han står ut med buss att nu boka hemresan den vägen över Bålsta. Man kan behöva ange via Västerås och filtrera bort Snabbbtåg för att få upp dem.

Det är billigast i 1 klass dessutom.
    Men hur filtrerar man bort snabbtåg numera , under avancerat alternativ hittar jag bara alternativen annan resväg och längre bytestid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men hur filtrerar man bort snabbtåg numera , under avancerat alternativ hittar jag bara alternativen annan resväg och längre bytestid.
    Det gör du när du kommit in i själva bokningsdialogen där de olika resorna visas, då trycker man på "Filter" precis ovanför alla resealternativen och där kan man filtrera bort expressbussar, snabbtåg m.m.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Det gör du när du kommit in i själva bokningsdialogen där de olika resorna visas, då trycker man på "Filter" precis ovanför alla resealternativen och där kan man filtrera bort expressbussar, snabbtåg m.m.
    Ja tack för svar. Nu hittar jag det.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja tack för svar. Nu hittar jag det.
    Och som det skrivits i ett inlägg i en annan tråd: I det sammanhanget passar inte ordet "Filtrera" särskilt bra, eftersom det när du valt bort Snabbtåg kan dyka upp nya förbindelser som inte syntes tidigare. Den normala betydelsen av filtrera är ju att man bara tar bort saker. Detta kan vara en förklaring till att det kan vara svårt att hitta var man anger att sökningen skall ske utan Snabbtåg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och som det skrivits i ett inlägg i en annan tråd: I det sammanhanget passar inte ordet "Filtrera" särskilt bra, eftersom det när du valt bort Snabbtåg kan dyka upp nya förbindelser som inte syntes tidigare. Den normala betydelsen av filtrera är ju att man bara tar bort saker. Detta kan vara en förklaring till att det kan vara svårt att hitta var man anger att sökningen skall ske utan Snabbtåg.
    Exakt. Det är ju inte en ren filtrering utan en helt ny sökning med ett annat urval.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Jag har försökt boka Stockholm C - Göteborg, ej via Västerås. Men som jag skrev så får jag samma resultat om man söker på avgång med MTR också
    Så problemet ligger nog hos Tragikverket. Lägger ner tåget nu och tar nog bil eller flyg istället!

Lennart

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag har försökt boka Stockholm C - Göteborg, ej via Västerås. Men som jag skrev så får jag samma resultat om man söker på avgång med MTR också
    Så problemet ligger nog hos Tragikverket. Lägger ner tåget nu och tar nog bil eller flyg istället!

Lennart
    Enligt trovärdig källa så är det banarbeten inne på Göteborg C som gör att resenärerna måste åka pendel sista (resp. första) biten, och det gäller alla fjärrtåg (även de få som varit öppna för bokning).
    Operatörerna skall ha fått planerna från Trv i fredags, så planeringen kan börja nu.
    Så, om du kan ge dig till tåls någon vecka kanske det löst sig, tåg är väl ändå roligare.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-09-17 klockan 17:17:33.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Lennart
    Ska det likna något slags hot? Som om vi bryr oss vilket färdsätt du väljer?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ska det likna något slags hot? Som om vi bryr oss vilket färdsätt du väljer?
    Jag tolkar det som, fullt begriplig, frustration. F.ö. är vi nog många postvagnsresenärer som uppmuntrar varandra att ta tåget, de vimlar ju av tips. Som Ulf skriver ovan t.ex.!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •