Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En drottning och en moppe i Bräcke

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

En drottning och en moppe i Bräcke

Ett södergående Västtåg passerar den lilla byn Bräcke mellan Stora Höga och Stenungsund på Bohusbanan

Miljöbild av samma fotoplats

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En drottning och en moppe i Bräcke

Bräcke fick mina förväntningar på bilderna att placeras betydligt längre norrut, men då fick jag lära mig att det tydligen finns ett Bräcke i den sydvästra delen av landet också...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Bräcke fick mina förväntningar på bilderna att placeras betydligt längre norrut, men då fick jag lära mig att det tydligen finns ett Bräcke i den sydvästra delen av landet också...
    Inte bara ett - det finns minst ett Bräcke till, som också har haft spårförbindelse som framgår av länkad bild från Wikimedia tagen av Claes Landby.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett södergående Västtåg passerar den lilla byn Bräcke mellan Stora Höga och Stenungsund på Bohusbanan

Jag vill mena att du varit lite längre hemifrån än så. Bräcke ligger mellan Stenungsund och Svenshögen.
    Ingvar

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Det finns ju Bräcke i Göteborg också, fast det ser inte riktigt ut så där... En bit av Hamnbanan går nog i utkanten dock.

Tillägg; missade:
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Inte bara ett - det finns minst ett Bräcke till, som också har haft spårförbindelse som framgår av länkad bild från Wikimedia tagen av Claes Landby.
    Som sagt ovan så går nog Hamnbanan i utkanten av det Bräcke, så spårförbindelse får nog sägas finnas fortfarande. Det är dock lite tunt med persontrafik, men BJs var ju ute på Hamnbanan i alla fall härförleden.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-09-04 klockan 07:51:51.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Kartsök&Ortnamn hittar 58 platser som heter Bräcke. https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
    Varav 33 i Västra Götalands län, mest i Bohuslän.

En som jag tänkte på är Bräcke som använts i namnet Bräcke-Bratterödsleden, som är en väg byggd i Uddevalla på 1980-talet. Detta Bräcke hittas inte av K&O men ligger bredvid Älvsborgsbanan vid gamla väg E6 och gamla 44:s anslutning i Uddevalla.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det finns ju Bräcke i Göteborg också, fast det ser inte riktigt ut så där... En bit av Hamnbanan går nog i utkanten dock.

Tillägg; missade:

Som sagt ovan så går nog Hamnbanan i utkanten av det Bräcke, så spårförbindelse får nog sägas finnas fortfarande. Det är dock lite tunt med persontrafik, men BJs var ju ute på Hamnbanan i alla fall härförleden.
    Skall man vara petig så hade Bräckelinjen ändhållplats i Pölsebo. Båda namnen är fö efter bondgårdar som stan köpte in för att bebygga för snart 100 år sen. Först Bräcke och sen Pölsebo, som var den största gården.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •