En fin sommarkväll i metropolen Fåglavik!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fåglavik
En fin sommarkväll i metropolen Fåglavik!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fåglavik
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
Tåget med grosshandlaren fastnade i snödrivan.
Fåglaviks glasbruks historia
En tågurspårning var där också. Bild 1, Bild 2, Bild 3. 1970-tal?
En bild kom två gånger, det var nog den här du hade tänkt visa också: http://www.faglaviksglas.se/historia/tag1.jpg
Är det någon som kommer på vad det var för urspårning? Eller har tåget krockat med den orangea jullastaren?
Om man kollar in maskinen noga, så visar det sej vara en väghyvel.
En typisk modell från 60~70-tal, dubbel-axlar bak med långa skärmar.
Känner igen skylten/logotypen bak på hyveln, men får inte fram namnet.
Frågan är om hyveln var under transport och upplastad på en vagn,
eller om den kom i vägen för tåget och orsakade denna urspårning ?
Fin bild, men var kvällsolen så rosa eller har du tweakat färgerna lite?
Perrongen finns kvar men spåren är borta ser jag, så jag gissar att det var några år sedan det var något resandeutbyte här. Kontaktledningsbryggorna verkar dock ha utrymme för perrongspår, så det är inte för sent än...
Enligt Järnvägsdata, stn från 1858, hållplats 1961, lastplats 1975, helt nerlagd 1977, borttagen 1991.
Ur DN lördagen den 10 mars 1973
Tågurspåringar försenade trafik
Två tågurspåringar, I Fåglavik på västra stambanan samt mellan Bräcke och Ånge på norra stambanan, orsakade på fredagen stora förseningar i tågtrafiken. I Fåglavik spårade ett expressgodståg från Göteborg mot Ånge ur och välte natten till fredagen, varvid både upp- och nedspåret revs upp. Först vid middagstid kunde andra tåg passera på det reparerade nedspåret. /… / Inga människor skadades vi någon av tågurspåringarna.
Tackar. Det måste det vara, mars 1973. DN-arkivet är sökvärt. Hittades inte urspårningen med prov Rc-loket vid Moholm med det också?Jo..
![]()
Senast redigerat av Ville den 2018-09-05 klockan 21:08:45.
Intressant att det "först vid middagstid" kunde passera tåg på ett reparerat spår. I dag hade det väl knappt kommit personal på plats vid den tiden. Det fanns resurser då och prioriteten var att få igång trafiken, inte att beställa bussar.