Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dessa schweizare...

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 467

    Dessa schweizare...

    I en tid då "ingen" köper nya växellok utan återanvänder gamla linjelok gör givetvis schweiziska järnvägsföretag tvärtom. Inte bara stora SBB utan även meterspåriga Rhätische Bahn. RhB har idag beställt sju nya el/hybridlok för rangering och arbetståg. De har ren eldrift samt batteridrift med litiumjon-batterier. Loken kostar 21,5 miljoner schweizerfranc och ska levereras våren 2020 - alltså om mindre än två år. De ska ersätta elva äldre revisionsmogna lok. Loken beställs tillsammans med två snarlika lok till MGB, Matterhorn-Gotthard Bahn. Tillverkare är - föga förvånande - schweiziska Stadler Rail i Bussnang.



    För den som inte räds lite tyska finns här en lite längre text på bahnonline.ch

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 168

    Sv: Dessa schweizare...

    Ja i Schweiz har man inga stora tillverkare av lastbilar som påverkar......Därför använder och utvecklar man järnvägen när det är frågan om eldrift! Inget tramsande om elvägar!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 095

    Sv: Dessa schweizare...

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja i Schweiz har man inga stora tillverkare av lastbilar som påverkar......Därför använder och utvecklar man järnvägen när det är frågan om eldrift! Inget tramsande om elvägar!
    Vad sjutton har elvägar att göra med vad för slags lok man växlar med? Eller tog du chansen att gnälla i största allmänhet?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 788

    Sv: Dessa schweizare...

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad sjutton har elvägar att göra med vad för slags lok man växlar med? Eller tog du chansen att gnälla i största allmänhet?
    Men det är ju precis som Jan L skriver. Att köpa ett sprillans nytt elektriskt växellok finns inte på kartan i Sverige; järnvägen har inte råd med sånt. Samhället satsar i princip ingenting på att bygga ut eller ens behålla eldriften på järnvägens kapillära delar, men däremot går det jättebra att satsa pengar på allehanda märkliga elektriska biltrafikprojekt. Detta borde det definitivt gnällas mer på och jag föregår härmed med gott exempel!

    Senast redigerat av JDS den 2018-09-05 klockan 19:50:25.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    631

    Sv: Dessa schweizare...

    Sverige är väldigt definitivt varianten "vad kostar det ?"

    Kom ihåg en av målsättningarna med förstatligandet av järnvägen var:
    - lägre fraktpriser för kunderna

    Schweiz har den lite unika inställningen att järnvägen (och kollektiva sätt att resa) ska ha en mycket god marknadstäckning dvs hela Schweiz ska ha tillgång till en god järnvägstrafik.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •