Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Invigt, öppnat och (nästan) klart

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 278

    Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Idag öppnades förlängningen av spårvägslinje 7 här i Stockholm i och med att sträckan från Kungsträdgården (NK) till T-Centralen (Åhléns) togs i bruk. När dessa bilder togs, någon timme efter invigningen, rullade det mesta på som tänkt var. Ett par saker kan noteras. Bilister känner inte till alla vägskyltar/skiter i dem och kör ändå på det avsnitt av Klarabergsgatan där endast spårvagnar och bussar i linjetrafik får köra. Trafikljusen verkar inte helt intrimmade – istället för, som jag antar, ge prioritet för spårvagnarna verkar de slå om till rött för spårvagnarna så snart som dessa närmar sig. Men i övrigt sken solen och Stockholmarna verkade uppskatta sin nya spårvägssträcka.










    Senast redigerat av Jan L den 2018-09-03 klockan 15:37:22.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 799

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Bilister känner inte till alla vägskyltar/skiter i dem och kör ändå på det avsnitt av Klarabergsgatan där endast spårvagnar och bussar i linjetrafik får köra.
    Svenska bilister förefaller fostrade i andan att så länge det inte finns fysiska hinder får man köra.

    Tackar för bilderna!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    256

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Svenska bilister förefaller fostrade i andan att så länge det inte finns fysiska hinder får man köra.
    Nä, det måste handla om något annat. Somliga bilister är inte fostrade alls, de kör även när det finns tydliga hinder. T ex spårviddshindren som bara ska släppa igenom bussar och byggtrafik vid Slussplan i Stockholm, mellan Skeppsbron och Slussen. Där körs det friskt. Ibland går det, ibland inte...

    Mentaliteten tycks helt enkelt vara att "det där kan väl inte gälla mej".


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Nä, det måste handla om något annat. Somliga bilister är inte fostrade alls, de kör även när det finns tydliga hinder. T ex spårviddshindren som bara ska släppa igenom bussar och byggtrafik vid Slussplan i Stockholm, mellan Skeppsbron och Slussen. Där körs det friskt. Ibland går det, ibland inte...

    Mentaliteten tycks helt enkelt vara att "det där kan väl inte gälla mej".
    Låter som 50% av cyklisterna. Det kan ju inte vara lätt att en dag byta cykel mot bil och upptäcka att omgivningen tycker att regler är till för att följas.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Låter som 50% av cyklisterna. Det kan ju inte vara lätt att en dag byta cykel mot bil och upptäcka att omgivningen tycker att regler är till för att följas.
    Den som var på plats igår kunde konstatera att det var gångtrafikanterna som inte tog någon som helst notis om att det faktiskt är en cykelbana mellan gångbanan och spårvägshållplatsen. Att använda de markerade övergångsställena verkade heller inte föresväva majoriteten av åskådarna...

    /TKO


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 799

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Nä, det måste handla om något annat. Somliga bilister är inte fostrade alls, de kör även när det finns tydliga hinder. T ex spårviddshindren som bara ska släppa igenom bussar och byggtrafik vid Slussplan i Stockholm, mellan Skeppsbron och Slussen. Där körs det friskt. Ibland går det, ibland inte...

    Mentaliteten tycks helt enkelt vara att "det där kan väl inte gälla mej".
    Eller så handlar det om att man inte ser dessa "tydliga" spårviddshinder. Fällda bommar med reflexer och lyktor är för många miniminivån för vad som upptäcks, en del kan t o m köra rätt ut på en tydlig avspärrad väg med fysiska hinder och allt utan att upptäcka det förrän bilen inte kommer längre p g a fysiska hinder som handgripligen stoppat dess framfart.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    256

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Den som var på plats igår kunde konstatera att det var gångtrafikanterna som inte tog någon som helst notis om att det faktiskt är en cykelbana mellan gångbanan och spårvägshållplatsen. Att använda de markerade övergångsställena verkade heller inte föresväva majoriteten av åskådarna...
    /TKO
    På den nedersta av Jan L:s bilder använder vad jag kan se samtliga fotgängare övergångsstället, medan den enda cyklisten i bild helt uppenbart cyklat mot rött när han korsar detta övergångsställe. Så vilka som tog notis om vad ligger nog till stor del i betraktarens öga.

    Själv var jag där senare på eftermiddagen och kunde notera att inte så många cyklister verkar ha hittat dit ännu. Det var överhuvudtaget mindre folk där än jag väntat mig. Men de som var där, oavsett kategorier, verkade ta sig fram bäst de ville. De markerade övergångsställena för att korsa cykelbanorna är för övrigt alldeles för få för att någon ska komma att bry sig om dem när det blir trängre runt hållplatserna.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    På den nedersta av Jan L:s bilder använder vad jag kan se samtliga fotgängare övergångsstället, medan den enda cyklisten i bild helt uppenbart cyklat mot rött när han korsar detta övergångsställe. Så vilka som tog notis om vad ligger nog till stor del i betraktarens öga.

    Själv var jag där senare på eftermiddagen och kunde notera att inte så många cyklister verkar ha hittat dit ännu. Det var överhuvudtaget mindre folk där än jag väntat mig. Men de som var där, oavsett kategorier, verkade ta sig fram bäst de ville. De markerade övergångsställena för att korsa cykelbanorna är för övrigt alldeles för få för att någon ska komma att bry sig om dem när det blir trängre runt hållplatserna.
    Några andra bilder - från själva invigningen: SSS Forum

    /TKO


  9. #9
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Några andra bilder - från själva invigningen: SSS Forum

    /TKO
    Och för alla dem som vill se rörliga bilder från invigningsdagen kan se ett nyhetsinslag på den här länken till SVT:s Lokala Nyheter Stockholm fram till den 10 september.

    https://www.svtplay.se/video/1916885...=auto&tab=2018

    PS. Observera att de två invigande personerna längst till vänster i SVT-inslaget tycks ha fått ovanligt slöa saxar när de skulle klippa invigningsbandet! De klarar inte av att klippa av bandet. De fyra till höger klarade däremot galant att göra det!

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Och för alla dem som vill se rörliga bilder från invigningsdagen kan se ett nyhetsinslag på den här länken till SVT:s Lokala Nyheter Stockholm fram till den 10 september.

    https://www.svtplay.se/video/1916885...=auto&tab=2018

    PS. Observera att de två invigande personerna längst till vänster i SVT-inslaget tycks ha fått ovanligt slöa saxar när de skulle klippa invigningsbandet! De klarar inte av att klippa av bandet. De fyra till höger klarade däremot galant att göra det!
    Eller så var dom helt enkelt inte så bra på det där med att klippa till?
    Om detta säger något om deras övriga kvalifikationer som politiker låter jag vara osagt...

    Thomas K Ohlsson
    åsyna vittne till spektaklet

    PS: Impressioner från galatillställningen


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 799

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Och för alla dem som vill se rörliga bilder från invigningsdagen kan se ett nyhetsinslag på den här länken till SVT:s Lokala Nyheter Stockholm fram till den 10 september.

    https://www.svtplay.se/video/1916885...=auto&tab=2018

    PS. Observera att de två invigande personerna längst till vänster i SVT-inslaget tycks ha fått ovanligt slöa saxar när de skulle klippa invigningsbandet! De klarar inte av att klippa av bandet. De fyra till höger klarade däremot galant att göra det!
    Som så ofta handlar det om att vara först. Att klippa ett spänt band är lätt, men när det sedan blivit slakt genom att klippas av är det nästan hopplöst.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Som så ofta handlar det om att vara först. Att klippa ett spänt band är lätt, men när det sedan blivit slakt genom att klippas av är det nästan hopplöst.
    Den som varit med förr tar därför och spänner bandet med den ena handen och klipper med den andra. Behöver man fler händer gäller det att hjälpas åt - men eftersom det var den blågröna kollektivtrafikskoalitionen som stod för klippandet borde dom vara ena klippare på just samarbete!

    /TKO


  13. #13
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart – mer bandspaning :-)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Som så ofta handlar det om att vara först. Att klippa ett spänt band är lätt, men när det sedan blivit slakt genom att klippas av är det nästan hopplöst.
    Jo, kan så vara. Men det såg onekligen lite roligt ut när de här två dignitärerna (en man och en kvinna) en lång stund fortsatte med sina fruktlösa försök att klippa av bandet. När det inte gick – och de säkert såg att de andra fyra 'klipparna' var klara – borde man väl bara släppt det kvarvarande bandstycket. Nu såg det bara tafatt ut och bidrog definitivt inte till den eventuella 'feststämningen' på invigningen!

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 659

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller så handlar det om att man inte ser dessa "tydliga" spårviddshinder. Fällda bommar med reflexer och lyktor är för många miniminivån för vad som upptäcks, en del kan t o m köra rätt ut på en tydlig avspärrad väg med fysiska hinder och allt utan att upptäcka det förrän bilen inte kommer längre p g a fysiska hinder som handgripligen stoppat dess framfart.
    Det är ett antal skyltar före och själva spårviddhindret är en stor sak som sticker upp åtminstone en halvmeter mitt i körbanan. Missar man samtliga dessa ska man lämna in körkortet!

    Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-05 klockan 07:27:02.

  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 799

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det är ett antal skyltar före och själva spårviddhindret är en stor sak som sticker upp åtminstone en halvmeter mitt i körbanan. Missar man samtliga dessa ska man lämna in körkortet!
    Det finns sedan någon månad en liknande pryl i Växjö, det är redan ett antal bilar som kört fast, dessutom är det flera som lyckas passera det och ett antal som vänder först vid själva hindret.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 659

    Sv: Invigt, öppnat och (nästan) klart

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det finns sedan någon månad en liknande pryl i Växjö, det är redan ett antal bilar som kört fast, dessutom är det flera som lyckas passera det och ett antal som vänder först vid själva hindret.
    Antagligen för att de avsåg att skita i förbudet.

    Får mig att tänka på i våras då en privatbilist på något sätt hamnade mitt i en signalreglerad bussgata förbi ett vägbygge där det inte gick att mötas (därav signalregleringen) och det stod 5-6 bussar från vardera hållet och ingen kom någonstans (fråga inte hur det hände men dagen därpå var signalregleringen ersatt med flaggvakter)

    Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-05 klockan 16:07:34.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •