Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Linjeblockering Hh - Kbä, Äbg - Fgc och Äbg - Snt

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    413

    Linjeblockering Hh - Kbä, Äbg - Fgc och Äbg - Snt

    Hej!

    På Bergslagspendeln Hallstahammar - Ängelsberg sköts inte bara driftplatserna utan också mellanliggande linjers linjeblockering av ett och samma ställverk 85. Men hur är det med de anslutande linjeblocken mot Kolbäck, Fagersta och Snyten? Är de traditionella "kopparblock"?

    Tacksam för svar,

    Anders


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 856

    Sv: Linjeblockering Hh - Kbä, Äbg - Fgc och Äbg - Snt

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Hej!

    På Bergslagspendeln Hallstahammar - Ängelsberg sköts inte bara driftplatserna utan också mellanliggande linjers linjeblockering av ett och samma ställverk 85. Men hur är det med de anslutande linjeblocken mot Kolbäck, Fagersta och Snyten? Är de traditionella "kopparblock"?
    Säkerhetsplanerna för berörda driftplatser anger "Driftplatserna Hallstahammar, Surahammar, Brattheden, Virsbo, och Ängelsberg kontrolleras av en gemensam signalsäkerhetsanläggning som är placerad i Surahammar."

    Motsvarande skrivning finns inte avseende Kolbäck, Fagersta eller Snyten vilket jag uppfattar som att varje driftplats har egen signalsäkerhetsanläggning och linjen övervakas genom traditionell linjeblockering.

    Ovanstående bekräftas i princip av Per Forsströms ställverksregister, Fagersta har ett ställverk "övrigt relä", Kolbäck stlv 85 och Snyten stlv 59.


  3. #3
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Linjeblockering Hh - Kbä, Äbg - Fgc och Äbg - Snt

    Jag kan väldigt ovetenskapligt säga att blocken mot Äbg är mycket kvickare att vända på än mot Dn/Snt. Kanske 1 sekund mot uppemot 10 på de senare. Jag har alltid gissat att det är någon modernare lösning mot Äbg.

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  4. #4
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Linjeblockering Hh - Kbä, Äbg - Fgc och Äbg - Snt

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Jag kan väldigt ovetenskapligt säga att blocken mot Äbg är mycket kvickare att vända på än mot Dn/Snt. Kanske 1 sekund mot uppemot 10 på de senare. Jag har alltid gissat att det är någon modernare lösning mot Äbg.
    Det är väl som så, att på sträckorna Fagersta C - Snyten och Dagarn - Fagersta C finns en mellanblocksignal på varje sträcka, medan det på sträckan Fagersta C - Ängelsberg inte finns någon mellanblock.
    Det lär nog handla om linjeblock av relätyp i samtliga fall då alla ställverk är reläställverk, utom Ängelsberg, som är en 85a, men placerad i Surahammar. Själva linjeblockanpassningen torde dock befinna sig i Ängelsberg. När det gäller vändning av relälinjeblock, kan man i praktiken lägga på ett antal sekunder för varje mellanblock (på dubbelspår är det ju vanligt med upp till 10-12 blockposter), för att få den totala vändningstiden. Detta gäller även för hybridblock, eftersom dessa egentligen bara är en moderniserad variant av relälinjeblock. Datoriserade linjeblock, dvs där man skapar en linje inne i en större ställverksanläggning, som omfattar flera driftplatser, kan man tycka borde gå snabbt att vända, men så är inte fallet, eftersom även datorer har processer som måste gå igenom innan allt är klart.


  5. #5
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Linjeblockering Hh - Kbä, Äbg - Fgc och Äbg - Snt

    Ja, det har också varit min tanke. Kul att få det bekräftat!

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: Linjeblockering Hh - Kbä, Äbg - Fgc och Äbg - Snt

    Hallstahammar - Kolbäck och Ängelsberg - Snyten/Fagersta har konventionell linjeblockering. Kolbäck - Västerås är hybridblock.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •