Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Interrail 2018 - Del 3, Ful lucka i det alpina järnvägsnätet

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Interrail 2018 - Del 3, Ful lucka i det alpina järnvägsnätet

Nu gör vi ett stort hopp över den engelska kanalen och fortsätter till norra Italien, från den hektiska storstaden till den alpina idyllen i provinsen Sydtyrolen. Den ligger i området runt den italienska sidan av Brennerpasset, med huvudstaden Bolzano (Bozen på tyska, som merparten av befolkningen i provinsen takar som modersmål, men bara en mindre del i huvudstaden).

Att ta mig dit kommande från Tyskland utan ersättningsbuss var besvärligt p g a banarbeten mellan Rosenheim och Kufstein och strax söder om Innsbruck. Jag åkte via Garmisch-Partenkirchen och Mittenwald till Innsbruck och sedan en bit åt fel håll mot Wörgl, där jag tog ett fjärrtåg mot Brennerpasset åt motsatt håll.
    I Jenbach möts tre olika spårbredder, förutom normalspår är det 760 mm på Zillertalbahn och meterspår på den ångdrivna Achenseebahn.

P g a banarbetena i Innsbruck leddes fjärrtågen genom den 12,7 km långa godstågstunneln som kringgår Innsbruck och ansluter till Brennerbanan 4 km söder om Innsbruck.

Brennerpasset ligger med 1371 m betydligt högre än de normalspåriga schweiziska alpövergångarna. Här ser vi de vitmålade rälerna som nyss var ämne för diskussion i en annan tråd.

I Bolzano/Bozen är det mestadels tågbyte som gäller för att ta sig till Meran på den elektrifierade banan längs floden Etsch. Där, på 302 m över havet, är det anslutning till Dieseltågen på Vinschgaubanan (även kallad Vinschger Bahn), som fortsätter i Etschflodens dalgång 6 mil uppströms ända till Mals på 997 m över havet.

Jag tog Vinschger Bahn till Goldrain för att sova över.
    Banan lades ner 1990 av de italienska statsbanan FS eftersom den bedömdes som hopplöst glestrafikerad. Som tur är revs inte spåren upp, och år 2005 återuppstod banan under ansvar av det regionala kollektivtrafikbolaget. Även nu har banan sina problem, men de är av en helt annan natur än under FS-tiden: De har svårt att klara av det stora antalet resenärer på högtrafiktiderna! Under semestertiden går lastbilar parallellt för att transportera turisternas cyklar. Man ser arbeten för att förlänga perrongerna på flera stationer längs banan, och så har projektet dragit i gång att elektrifiera banan, så man slipper tågbytet i Meran. Det ska bli 25 kV/50 Hz - så Stadler Flirt-tågen som går till Meran ska få tvåsystemutrustning för att gå genomgående åp 3 kV-banan till Bolzano/Bozen.

Nästa morgon fortsatte jag med ett morgontåg till Mals...

... för att konstatera att det är "Hit men inte längre" med tåg. Tusan också, har de fortfarande inte byggt färdigt banan till österrikiska Landeck vid Arlbergbanan som de började bygga 1918? Vilken ful lucka i järnvägsnätet!
    Men, jag hade ju min hoppfällbara Brompton-cykel med, så det var inget problem!
    Det var bara att trampa uppför de sista 500 höjdmetrarna till passhöjden.
    Reschensjön, som man når strax före passhöjden, är ett vattenmagasin. Kyrktornet påminner om ödet som drabbade byn Graun när vattenmagasinet fylldes.
    Nära passhöjden, som ligger en bit in på den italienska sidan, är terrängen nästan platt, det går bara svagt utför mot den österrikiska gränsen vid Nauders.

Därifrån fortsatte jag dock inte mot Landeck, där den under första och andra världskriget påbörjade Reschenbanan var tänkt att gå. Istället svängde jag av västerut mot Martina och Scuol-Tarasp i den schweiziska kantonen Graubünden. Först lite uppför igen mot Norbertshöhe, där jag mötte ett gäng mountainbike-cyklister som gjorde rast, sedan följde en fin nerfart mot Innflodens dalgång vid schweiziska Martina.

Tyvärr har Rhätische Bahn aldrig byggts vidare bortom Scuol-Tarasp nerför Inndalen mot österrikiska Landeck, så även Scuol-Tarasp förblev slutstation. Så det var bara fortsätta 2 mil uppför Inndalen och kämpa mig 250 höjdmeter upp, igen tills jag äntligen hade kommit till andra änden av denna lucka i det alpina järnvägsnätet!

I Samedan viker linjen mot St. Moritz av från linjen till Pontresina, ditt mitt tåg gick. Mycket godstrafik finns det i Samedan!

I Pontresina bytte jag till ett regionaltåg på Berninabanan till Tirano. Banan stiger hela tiden till över trädgränsen, tills den når sin högsta punkt på 2253 m vid Ospizio Bernina vid sjön Lago Bianco. Mitt tåg medförde en öppen utsiktsvagn.

Tusan också, Magnus Backman hann före mig till Alp Grüm! Det är första stationen söder om passhöjden. På 2091 m höjd. Där gjorde jag ett uppehåll och fortsatte med ett senare tåg. Inte med Bernina-Expressen dock, för då får man betala en saftig tilläggsavgift och får som tack icke öppningsbara fönster!

I Brusio mötte mitt tåg ett kombinerat person- och godståg. Dessa går regelbundet på Rhätische Bahn, det finns som sagt mycket godstrafik.

Jag lägger till två bilder av cirkelviadukten i Brusio till de miljontals som redan finns på nätet...

I Tirano i Italien är det slutstation för Berninabanan. Där kan man byta till normalspåriga tåg till Milano. Jag tog detta tåg till Monza, strax norr om Milano, för övernattning.

Fortsättning följer!

Senast redigerat av Till den 2018-09-02 klockan 23:32:05.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Interrail 2018 - Del 3, Ful lucka i det alpina järnvägsnätet

Häftigt med smalspåriga kombiterminaler! Men det är ju Schweiz! Och godsvagnar dragna efter motorvagnståg! Ser till min belåtenhet att du har med din Bromthon även på denna resan! Eller har du bytt upp dig? Känner inte riktigt igen den från Jordenruntresan!

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Verkligen dags att fylla dessa luckor!

Hur var färden genom godstunneln vid Innsbruck? Jag blev nästan lite avundsjuk.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Interrail 2018 - Del 3, Ful lucka i det alpina järnvägsnätet - Brompton

Hej Henke,

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ser till min belåtenhet att du har med din Bromton även på denna resan! Eller har du bytt upp dig? Känner inte riktigt igen den från Jordenruntresan!
    Nej, det är samma Brompton som under jorden-runt-resan - i stort sett inga förändringar alls sedan dess.

Till

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej,

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Hur var färden genom godstunneln vid Innsbruck? Jag blev nästan lite avundsjuk.
    Nja, inget så speciellt bortsett från vetskapen att normalt inte kunna åka där. Det är ju rätt många tunnlar på banan Wörgl - Innsbruck som är i stort sett helt nybyggd i och med fyrspårsutbyggnaden. Det var faktiskt att jag missade när vi körde in i godstunneln...

Till

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Nja, inget så speciellt bortsett från vetskapen att normalt inte kunna åka där. Det är ju rätt många tunnlar på banan Wörgl - Innsbruck som är i stort sett helt nybyggd i och med fyrspårsutbyggnaden. Det var faktiskt att jag missade när vi körde in i godstunneln...

Till
    Visst, det är faktiskt en tunnelbana nuförtiden. Men du fick åka över den stiliga bron strax före godstunneln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    .. Men du fick åka över den stiliga bron strax före godstunneln.
    Stilig, tja jag vet inte, men visst ser den lite speciell ut när man ser den t ex från motorvägen som passerar under den. Däremot undrar jag om man upplever den som särskilt annorlunda när man åker tåg på den (om man nu inte är lokförare förstås). Nyfiken på om Till lade märke till den?

Gissar att den här bilden togs när bron var helt ny. Numera tycker jag den ser rätt smutsig ut. Betong åldras inte vackert.

Vill också passa på att tacka Till för ännu ett härligt bildreportage.

Senast redigerat av IB den 2018-09-03 klockan 13:16:42.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tusan också, Magnus Backman hann före mig till Alp Grüm! Det är första stationen söder om passhöjden. På 2091 m höjd. Där gjorde jag ett uppehåll och fortsatte med ett senare tåg. Inte med Bernina-Expressen dock, för då får man betala en saftig tilläggsavgift och får som tack icke öppningsbara fönster!

Jag lägger till två bilder av cirkelviadukten i Brusio till de miljontals som redan finns på nätet...

Du ser dock ut att hinna för mig till Brusio men fattas det inte två bilder på viadukten, texten antyder det men bildlänken verkar sluta i tomma intet.

Trevligt reportage som jag följer noga.

/Magnus

Senast redigerat av Magnus Backman den 2018-09-03 klockan 18:21:53.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    > Jag lägger till två bilder av cirkelviadukten i Brusio till de miljontals som redan finns på nätet...
    Du ser dock ut att hinna för mig till Brusio men fattas det inte två bilder på viadukten, texten antyder det men bildlänken verkar sluta i tomma intet.
    Jag får nog skylla på det sena klockslaget att jag missade att ändra dummy-filnamnet från min mall till det riktiga filnamnet... Men nu har jag istället döpt om bildfilen på servern så den har dummynamnet "x.jpg", så syns den - båda i originalinlägget och ditt svar!
    Tack att du påpekade det!

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Trevligt reportage som jag följer noga.
    Tackar!

Till

Senast redigerat av Till den 2018-09-03 klockan 19:20:32.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej,

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Nyfiken på om Till lade märke till den?
    Nej, tyvärr, som sagt var jag inte riktigt uppmärksam och tappade räkningen vilken tunnel jag var i. Så jag lade inte märke på bron när jag åkte över den... Men jag tror jag såg en kort skymt av den från tåget mellan Innsbruck Hbf och Jenbach, alltså från persontågsbanan.

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Vill också passa på att tacka Till för ännu ett härligt bildreportage.
    Tackar!

Till

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Interrail 2018 - Del 3, Ful lucka i det alpina järnvägsnätet - Brompton

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Hej Henke,

Nej, det är samma Brompton som under jorden-runt-resan - i stort sett inga förändringar alls sedan dess.

Till
    Hur som helst så tycker jag det är mycket trevligt att du visar att man så väl kan ha med cykel på resor! Och kan man ha det på sådana resor du gör borde det inte vara några problem att ha det i vanlig tågåkning och pendling i Sverige. Jag kan inte förstå varför inte fler har ihopfällbara cyklar för detta ändamål! Visserligen är Bromthon ganska dyr (och kanske bäst?) men det finns många andra märken och modeller och 20 tumshjulförsedda cyklar med hyfsat antal växlar är faktiskt nästan lika bra att cykla på som fullstora!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •