Någon gång strax efter Jul damp det ner ett mail i inboxen från en av postvagnens Schweiz kännare men förfrågan om jag var intresserad att följa med på en resa i början av Juni. Inte så mycket att fundera över egentligen utan det vara bara att se till att de aktuella dagarna spärrades i kalendern. Tyvärr medgav inte arbetssituationen att nerresan (eller uppresan) skede med tåg utan det blev plåtfågel både dit och hem.


2018_06_02_32276red by Magnus Backman, on Flickr

Det blev lite småstressigt med logistiken i början av resan så första bilden blir från när RhB tåget lämnar Landquart efter att vi hade fått i oss lunch i SBBs restaurangvagn påväg från Zürich.


2018_06_02_32281red by Magnus Backman, on Flickr

I Grüsch lastas det timmer på smalspårsvagnar.


2018_06_02_32298red by Magnus Backman, on Flickr

Vårt tåg lämnar Klosters Platz för vidare färd mot Davos samtidigt har vi blivit ikappkörda av tåget mot Scoul - Tarasp som ligger tätt bakom, till vänster ett södergående tåg med manövervagn i fronten och lok i mitten.


2018_06_02_32330red by Magnus Backman, on Flickr

Som uppmärksammats redan tidigare i Postvagnen kör RhB ett historiskt tåg i ordinarie trafik mellan Davos och Filisur i ordinarie trafik en dubbeltur om dagen, något reseledningen förstås prickat in. Medan loket som drog tåget upp till Davos växlas undan hade vi tid att studera RhB krokodilen som skulle dra vårat tåg till Filisur.


2018_06_02_32365red by Magnus Backman, on Flickr

Så bar det av längs banan mot Filisur, öppen vagn underlättade förstås fotograferingen men ganska snabbt blev en frågeställning hur blöta vi skulle vara när vi kom fram.


2018_06_02_32444red by Magnus Backman, on Flickr

Rundgång i Filisur, det hade regnat en del på vägen men i Filisur sken solen samtidigt som det regnade men det varma vädret gjorde att man snabbt torkade.


2018_06_02_32471red by Magnus Backman, on Flickr

Mötande tåg i Filisur inkommer till stationen, tåget består i huvudsak av de nya fasta vagnstammarna som ska gå i IR-tågen Chur - St Moriz men eftersom manövervagnarna fortfarande inte är i drift hänger det en gammal vagn på slutet. Rent allmänt verkar det kopplas till 1 till 3 äldre vagnar i många av tågen som förstärkning, vilket förstås är glädjande då enbart en av de nya vagnarna har öppningsbara fönster.


2018_06_02_32474red by Magnus Backman, on Flickr

Påväg upp mot Bergün från Filisur, tåget dras av det enda icke reklam målade loket loket i elloks serie 3.


2018_06_02_32555red by Magnus Backman, on Flickr

RhB reinvesterar i Albulatunneln, en ny tunnel byggs parallellt med den gamla som kommer att fungera som räddnings och servicetunnel när bygget är klart, en hel del av det som behövs till tunnelbygget kommer på järnväg. På bangården i Spinas står två cementvagnar på stickspåren vid arbetsplatsen för tunneln.


2018_06_02_32580red by Magnus Backman, on Flickr

En smalspårig Schweizisk version av cooptåget står och väntar på bangården i Samedan, nej skämt och sido det är ett ordinarie godståg men vagnar med coop containers är mycket vanliga i godstågen på sträckan.


2018_06_02_32589red by Magnus Backman, on Flickr

Dagens sista tågbyte sker i Pontresina, här ansluter banan från Samedan till Berinina banan från St Moritz. Bangården har såleds både 11 kV växelström och 1000 V likström för säkerhetskull är växelmaskinen dieseldriven


2018_06_02_32664red by Magnus Backman, on Flickr

Framme vid hotellet i Alp Grüm med näst sista förbindelsen för dagen. Det gäller att hålla koll på tågen annars blir det jobbigt att komma till sängen

Fortsättning följer....