Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    548

    På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Köpenhamns svar på Stockholms Tvärbana startar på måndag.

    https://politiken.dk/indland/art6681...e-29-stationer


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Köpenhamns svar på Stockholms Tvärbana startar på måndag.

    https://politiken.dk/indland/art6681...e-29-stationer
    S-tågen har sedan länge en tvärbana, men det kanske inte räknas?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    548

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    S-tågen har sedan länge en tvärbana, men det kanske inte räknas?
    Helt riktigt vid kontroll, mellan Ny Ellebjerg och Hellerup lite längre in mot centrum, dock ingen "lättbana".


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Helt riktigt vid kontroll, mellan Ny Ellebjerg och Hellerup lite längre in mot centrum, dock ingen "lättbana".
    Exakt!

    Skulle vara intressant att se den definition som definierar ut den som lättbana. Motorvagnarna som framförs är inte nämnvärt tyngre än spårvagnar och det finns väl inget krav på att blandtrafik ska ingå i en "lättbana"?


  5. #5
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle vara intressant att se den definition som definierar ut den som lättbana. Motorvagnarna som framförs är inte nämnvärt tyngre än spårvagnar och det finns väl inget krav på att blandtrafik ska ingå i en "lättbana"?
    Nej, men Ringbanen är ju en del att S-banesystemet. Sedan är det nog så i Danmark att man helst använder "letbane" eftersom det är så fult med s-ordet (det är bara OK att använda det i Skjoldenæsholm).


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Nej, men Ringbanen är ju en del att S-banesystemet. Sedan är det nog så i Danmark att man helst använder "letbane" eftersom det är så fult med s-ordet (det är bara OK att använda det i Skjoldenæsholm).
    Så vi bör inte tala för högt i Danmark om att S-banan är en "letbane"?

    (att S-banan är letbane innebär inte per automatik att alla letbaner är S-banor)


  7. #7
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    500

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Exakt!

    Skulle vara intressant att se den definition som definierar ut den som lättbana. Motorvagnarna som framförs är inte nämnvärt tyngre än spårvagnar och det finns väl inget krav på att blandtrafik ska ingå i en "lättbana"?
    Vagnarna på ringbanan är samma som i övriga S-banesystemet, frånsett att de bara är hälften så långa (även om själva linjen tillåter full-längd).
    Och helt klart "kraftigare" än t.ex. T-banans i Stockholm. Definitivt ingen lättbana.


  8. #8

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så vi bör inte tala för högt i Danmark om att S-banan är en "letbane"?

    (att S-banan är letbane innebär inte per automatik att alla letbaner är S-banor)
    Jag antar att Jan menar s-ordet som i sporvogn, eftersom han skriver med litet s och nämner Sporvejsmuseet i Skjoldenæsholm

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Vagnarna på ringbanan är samma som i övriga S-banesystemet, frånsett att de bara är hälften så långa (även om själva linjen tillåter full-längd).
    Och helt klart "kraftigare" än t.ex. T-banans i Stockholm. Definitivt ingen lättbana.
    OK. Ser att de väger närmare 1,5 ton per meter, som jämförelse väger de svenska dadelaskarna kring 1 ton per meter. Vad är den typiska vikten per meter för lättbana/spårväg?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    37

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Letbane torde vara en fördanskning av det engelska uttrycket light rail och efter vad jag kan förstå är letbanen tämligen lik Stockholms Tvärbana till tanke och utförande.


  11. #11
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Jag antar att Jan menar s-ordet som i sporvogn, eftersom han skriver med litet s och nämner Sporvejsmuseet i Skjoldenæsholm
    Ja, sporvei är alltför gammaldags.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Ja, sporvei är alltför gammaldags.
    Tvärbanan i Stockholm, som Köpenhamns Letbane ofta jämförs med, kallades ursprungligen för "Snabbspårvägen" - men det var ju också alldeles för gammaldags.

    minns
    Thomas K Ohlsson


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så vi bör inte tala för högt i Danmark om att S-banan är en "letbane"?

    (att S-banan är letbane innebär inte per automatik att alla letbaner är S-banor)
    S-banen i Köpenhamn är en S-bana! (sa dansken).

    Moderna människor dricker lättmjölk och åker lättbana. Ålderdomliga former för mjölk och rälstransport ledar till fetma.

    Senast redigerat av tgpedersen den 2018-09-05 klockan 11:44:09.

  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av tgpedersen Visa inlägg
    S-banen i Köpenhamn är en S-bana! (sa dansken).

    Moderna människor dricker lättmjölk och åker lättbana. Ålderdomliga former för mjölk och rälstransport ledar till fetma.
    Jo, men det jag påstod var att S-banan skulle kunna vara en lättbana utan att fördenskull upphöra att vara S-bana (mängdlära!).

    Har dessutom hittat åtminstone en indikation på att "light rail" inte definieras av fordonstyngden: "Light in this context is used in the sense of 'intended for light loads and fast movement', rather than referring to physical weight."

    (jo, jag är medveten om att Wikipedia inte är att lita på, men finns det ingen annan definition är det väl svårt att hävda att definitionen baseras på fordonstyngden?)


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Light in this context is used in the sense of 'intended for light loads and fast movement', rather than referring to physical weight."
    Men det är ju det jag säger: lättbana är ämnad för moderna människor som dricker lättmjölk. Andra får åka dieselbuss.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av tgpedersen Visa inlägg
    Men det är ju det jag säger: lättbana är ämnad för moderna människor som dricker lättmjölk. Andra får åka dieselbuss.
    Och omoderna människor åker tåg?


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och omoderna människor åker tåg?
    Precis!

    Svenskar är så analytiska.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    548

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jo, men det jag påstod var att S-banan skulle kunna vara en lättbana utan att fördenskull upphöra att vara S-bana (mängdlära!).

    Har dessutom hittat åtminstone en indikation på att "light rail" inte definieras av fordonstyngden: "Light in this context is used in the sense of 'intended for light loads and fast movement', rather than referring to physical weight."

    (jo, jag är medveten om att Wikipedia inte är att lita på, men finns det ingen annan definition är det väl svårt att hävda att definitionen baseras på fordonstyngden?)
    I begynnelsen fanns järnväg/tåg och spårväg. Den förstnämnda körde på egna spår mellan orter/stationer större eller mindre med ofta tunga fordon. Den sistnämnda körde på spår blandad med vägtrafik i städer med lättare fordon. Så kom lättbanan/letbanen/light railway och tog en del från båda. Den kör både på spår blandad med vägtrafik och separata spår. Det sistnämnda oftast längre sträckor. Exempel är Stockholms Tvärbana och Århus letbane. S-tog/S-Bahn (Stadtschnellbahn) var en järnväg avsedd för större städer med lättare trafik för separata banor. Metro/tunnelbana/U-bahn var en järnväg för större städer mestadels underjord för separata banor.

    Det var väl enkelt!


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    I begynnelsen fanns järnväg/tåg och spårväg. Den förstnämnda körde på egna spår mellan orter/stationer större eller mindre med ofta tunga fordon. Den sistnämnda körde på spår blandad med vägtrafik i städer med lättare fordon. Så kom lättbanan/letbanen/light railway och tog en del från båda. Den kör både på spår blandad med vägtrafik och separata spår. Det sistnämnda oftast längre sträckor. Exempel är Stockholms Tvärbana och Århus letbane. S-tog/S-Bahn (Stadtschnellbahn) var en järnväg avsedd för större städer med lättare trafik för separata banor. Metro/tunnelbana/U-bahn var en järnväg för större städer mestadels underjord för separata banor.

    Det var väl enkelt!
    Jag minns att frågan om vad S-bahn står för har diskuterats tidigare på Postvagnen och att det då inte gick att leda i bevis att det var en förkortning av Stadtschnellbahn. Fast forskningen kanske kommit längre nu?
    Och för övrigt går inte alla S-bahnen på "separata banor" - kanske inte ens majoriteten...

    /TKO


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: På måndag börjar arbetet med Köpenhamns lättbana

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag minns att frågan om vad S-bahn står för har diskuterats tidigare på Postvagnen och att det då inte gick att leda i bevis att det var en förkortning av Stadtschnellbahn. Fast forskningen kanske kommit längre nu?
    Och för övrigt går inte alla S-bahnen på "separata banor" - kanske inte ens majoriteten...
    En teori framförs i danska Wikipedia: "Der blev enighed om, at S-tog og S-bane var de bedste forslag, måske påvirket af, at de karakteristiske sekskantede skilte med vingehjul, "S" og krone allerede var opsat for at markere, hvor der lå en station ..."


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •