© Magnus Vesslas arkiv
Här finns bilden i lite större format
© Magnus Vesslas arkiv
Här finns bilden i lite större format
Bilder från Stadshustornet är alltid häftiga och det här är inget undantag. Mitropavagnen var en liten färgklick i det 70-tals bruna. Vet du vilket år bilden är tagen? Ovärderlig bild för oss som gärna vill koppla ihop vagnsammansättningar med dåtidens tåg. Gissar på Xt 2 i detta fall. Mvh Alex
Strömgatan är fortfarande öppen för biltrafik och flygbussen är av allt att döma en B10M/van Hool. Borde väl snäva in det hela rätt kraftigt?
PS: Även höghusen på Lidingö kan kanske hjälpa till.
Senast redigerat av JDS den 2018-09-02 klockan 20:42:55.
Bilden bör vara tagen ca 1976 och flygbussen är nog en H43, dvs Hägglundare från -71
Ser ut som en H53:a, med "skithus" längst bak
Senast redigerat av Micke A den 2018-09-03 klockan 14:56:55.
Det är väldigt tomt på bilar runt Tegelbacken och på Centralbron, så det vore intressant med mer information om bilden.
Färjan vid Klara Mälarstrand är Mälaren 3 som vid tiden för bildens tillblivelse troligen användes som flytande förråd för Strömma kanalbolaget vilket kan ha bidragit till att hon fortfarande är i livet som den enda(?) kvarvarande mälarfärjan från Stockholm.
Mitropavagnen I tåget kanske underlättar tidsbestämningen då den väl bör ha haft en väl känd ankomsttid till Stockholm C?
Greger har ju i tillägg skrivit att det bör ha varit år 1976.
I sommartidtabellen 1976 så gick Berlin-sovvagnen i tåg S 230, med ordinarie ankomst till Stockholm 13.44 (avgång Malmö 7.10) och hade alltså nattsträckan genom Tyskland och på tågfärjan.
Jag åkte med den sovvagnen från Stralsund år 1991, men på den tiden så gick den i ett helt annat läge, för den hade nattsträckan mellan Malmö och Stockholm, och ankom strax före 8.
S 230 låter då som ett bra alternativ. En liten invändning kan vara att tåget i övrigt ser ut som ett typiskt X vid den tiden mellan Malmö-Stockholm. Gick 230 utan gods (ug)?
Kul med bildgåtor! Om man tittar på hur solen faller in så står skuggorna närmast vinkelrätt mot bron, så solen bör stå i sydväst, med reservation för att inte att ha gjort några närmare undersökningar på plats. Detta ger att bilden bör vara tagen vid 14-tiden (+-1 timme ca, märk att vi inte hade sommartid då). Klockan på Centralpalatset tycks bekräfta detta, men det är svårt att se med den här upplösningen.
Intressant att det är så lite trafik och folk också mitt på eftermiddagen, så det borde vara en helgdag. Gick S230 dagl?
Går det att bekräfta året? Dragkraften borde väl vara ett Rc2-lok som ser ganska original ut, men ombyggnad av luftintag och sådant kom väl mycket senare. Jag ska fråga lite bekanta som är mer bevandrade i Stockholmshistoria om de kan se något som kan ge info.
Bör väl vara en söndag , stämmer lite med vagnsammansättningen:
A2+ B1+ R3G+ B5(Ej Lördagar)+ B3+ B3 (Enbart Måndag, Fredag, Söndag)+ WLAB Mitropa (Ej Tisdagar ).
Sommaren 1977 plan.
Moskva vagnen på Tisdagar
Vintern innehåller tåget två A2 och vissa dagar även en A3.
Om det är Söndag så har tåget från Trelleborg 318 (Sassnitexpressen) en intressant sammansättning, mer vilja än tåg:
WLAB (Mitropa Berlin- Stockholm)+ WLAB (Mitropa Berlin- Malmö)+ B (DB Hannover- Berlin- Malmö)+ Fv1+ B8 (Trelleborg- Malmö)+ Lok, observera att Fv1 går mellan sittvagnen och sovvagnarna.
M.V.H Anders.k.
M.V.H Anders.k.
Intressant.
Hade tåget bara 2 sittvagnar på lördagar, eller var det andra vagnstyper då?
Ang 318 så brukade det väl bara vara en sittvagn, och man orkade väl inte växla om resgodsvagnen utan att den hamnade mitt i i ena riktningen.
Minns 1974 på sydgående nattåg att jag var förvånad att det gick en vagn till Hannover.