Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mera godståg via BJ

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mera godståg via BJ

Var en strid ström av godståg norrut längs Bergslagsbanan ut från Göteborg igår kväll, varav två körde hela vägen till Storvik.
    Varför dom börjat köra denna vägen vet jag inte, beroende på brobyggnad och övrig ombyggnad vid Olskroken ????

Först ut var 42596 GC draget trailertåg Skandiahamnen- Umeå.

70106 fick ta mittenspår vid Göteborg-Marieholm och vänta in pendeltåg, såg faktiskt inte loket bar en blandning av Netrails Laags och AAE Sggmrs, tågnummret upphör i Avesta-Krylbo så jag vet inte riktigt vad det var för ett tåg,
    väl lastat så det påminde om Hector rails containertåg Skandiahamnen- Gävle-Fliskär, köra via Kristinehamn- Hallsberg , något bökig väg

42502 kom en stund senare , GC draget trailertåg Skandiahamnen- Luleå-Gamlestad .

Det var ett tag sedan det kördes tåg nästan hela fd Bergslagsbanan .

P.S
    Lok 187 400 stod en liten stund vid Göteborg-Marieholm igår kväll också, som ensamt lok.

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mera godståg via BJ

Man har ju rustat Kil-Ställdalen med fjärrblockering och nya mötesstationer, men jag är osäker på om allt tagits i drift än. Men det är väl tanken att kunna köra från Göteborg till Norrland den vägen för att avlasta andra trånga ställen, som Frövi-Krylbo.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är i drift sedan 10 månader ungefär.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Man har ju rustat Kil-Ställdalen med fjärrblockering och nya mötesstationer, men jag är osäker på om allt tagits i drift än. Men det är väl tanken att kunna köra från Göteborg till Norrland den vägen för att avlasta andra trånga ställen, som Frövi-Krylbo.
    Man installerade också ATC, vilket ställer mindre krav på förarnas utbildning och kännedom. ARE-tågen Oslo–Narvik kör nu där, efter att innan dess kört via Hallsberg. Jag vet inte hur skillnaden i sträcka är för tåg, men för bil kan man via navigeringsprogram mäta 110 km kortare på sträckan Kil–Storvik.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-09-01 klockan 18:25:41.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Avlastar till exempel Västra stambanan.

Trafikverkets syn på saken: https://www.trafikverket.se/om-oss/p...tra-stambanan/

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2018-09-02 klockan 06:22:16.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det är i drift sedan 10 månader ungefär.
    Antar att det innebär att moderniserincen av Kil - Ställdalen blev klar till tidtabellsskiftet i fjol. Men frågan kvarstår om det blir först vid nästa tidtabellsskifte som godstågen Göteborg - Norrland och omvänt kommer att ledas den här vägen i större omfattning. För inte kan väl det här stråket redan ha nått kapacitetsgränsen?

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-02 klockan 11:32:32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man installerade också ATC, vilket ställer mindre krav på förarnas utbildning och kännedom. ARE-tågen Oslo–Narvik kör nu där, efter att innan dess kört via Hallsberg. Jag vet inte hur skillnaden i sträcka är för tåg, men för bil kan man via navigeringsprogram mäta 110 km kortare på sträckan Kil–Storvik.
    Det är linjekännedom som kan göras enklare med fjärrblockering. Då det tidigare var system M krävdes det mer förhandskunskap.
    En tidigare tråd om detta: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1065985
    "Endast begränsad linjekännedom är i princip inte tillräckligt för att köra tåg i system M, F och R"

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Antar att det innebär att moderniserincen av Kil - Ställdalen blev klar till tidtabellsskiftet i fjol. Men frågan kvarstår om det blir först vid nästa tidtabellsskifte som godstågen Göteborg - Norrland och omvänt kommer att ledas den här vägen i större omfattning. För inte kan väl det här stråket redan ha nått kapacitetsgränsen?
    Det jag svarade på var moderniseringen: sista etappen av utbyggnaden till Fjb mellan Kil och Ställdalen kopplades in i november 2017, kanske 4 veckor före tdt-skiftet. Förändringar av trafikeringen har jag ingen direkt koll på. Gamla postvagnen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Maximal kapacitet får man ut först om man "enkel-riktar" de alternativa stråken Storvik-Borlänge-Ställdalen-Kil/Frövi resp Storvik-Krylbo-Frövi. Då skulle man kunna köra karavaner av godståg där längsta förekommande blocksträcka dimensionerar hur tätt de kan köra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En betydande ökning kan förnimmas i förslaget till T19, särskilt under sena kvällen.

T18: https://www.trafikverket.se/contenta...69/25_x029.pdf

Förslag till T19: https://www.trafikverket.se/contenta...b8/25_x029.pdf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •