I torsdags eftermiddag skulle jag resa hem till Uppsala från Stockholm. När jag skulle köpa resa via SJ app möttes jag av en bild på en sur gubbe och ett meddelande om att appen för tillfället låg nere men att man arbetade på problemet. Som tur var fungerade automaten vid "Norra Säcken". Undrar vad som hänt om jag, som jag brukar göra, klivit på i sista minuten, börjat knappa in på appen och mötts av samma besked. Hade jag då åkt på kontrollavgift, eftersom jag inte haft biljett när jag stigit på tåget? Någonstans har jag hört att man via appen, på tåget, kan köpa sin resa upp till 15 min efter avgång.
På tal om SJ automaten så säljer ju den också SL biljetter till Uppsala trots de tågen går från Stockholm City. Enligt en tågmästare jag talade med hade många fel biljetter och visste inte skillnaden på SJ och SL biljett. Särskilt svårt att förstå för utländska besökare. En gång åkte jag med en västafrikansk dam, enbart fransktalande, som köpt fel biljett. På engelska sade tågmästaren något om att "wrong ticket buy a new one at Pressbyrån in Märsta and take next train". Som tur var satt jag mittemot och kunde rätt utländskt språk förklara att hon behövde kliva av med sitt tunga bagage och att Pressbyrån var en kiosk där hon skulle köpa SJ biljett till Uppsala och att det dessutom var 100 Kr i serviceavgift.