Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Biljettköp via SJ app

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Biljettköp via SJ app

I torsdags eftermiddag skulle jag resa hem till Uppsala från Stockholm. När jag skulle köpa resa via SJ app möttes jag av en bild på en sur gubbe och ett meddelande om att appen för tillfället låg nere men att man arbetade på problemet. Som tur var fungerade automaten vid "Norra Säcken". Undrar vad som hänt om jag, som jag brukar göra, klivit på i sista minuten, börjat knappa in på appen och mötts av samma besked. Hade jag då åkt på kontrollavgift, eftersom jag inte haft biljett när jag stigit på tåget? Någonstans har jag hört att man via appen, på tåget, kan köpa sin resa upp till 15 min efter avgång.

På tal om SJ automaten så säljer ju den också SL biljetter till Uppsala trots de tågen går från Stockholm City. Enligt en tågmästare jag talade med hade många fel biljetter och visste inte skillnaden på SJ och SL biljett. Särskilt svårt att förstå för utländska besökare. En gång åkte jag med en västafrikansk dam, enbart fransktalande, som köpt fel biljett. På engelska sade tågmästaren något om att "wrong ticket buy a new one at Pressbyrån in Märsta and take next train". Som tur var satt jag mittemot och kunde rätt utländskt språk förklara att hon behövde kliva av med sitt tunga bagage och att Pressbyrån var en kiosk där hon skulle köpa SJ biljett till Uppsala och att det dessutom var 100 Kr i serviceavgift.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Biljettköp via SJ app

SJ drog in möjligheten att köpa biljett ombord upp till tio minuter efter avgång för knappt ett år sedan.
    https://www.sj.se/sv/tagresan/fore-r...ar-ombord.html

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    SJ drog in möjligheten att köpa biljett ombord upp till tio minuter efter avgång för knappt ett år sedan.
    Upphör möjligheten att köpa biljett vid tidtabellsenlig avgångstid eller faktisk avgångstid?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Upphör möjligheten att köpa biljett vid tidtabellsenlig avgångstid eller faktisk avgångstid?
    Tidtabellsenlig avgångstid, enligt vad jag har kunnat observera.

På just SJ-sträckan Stockholm-Uppsala verkar det dock inofficiellt accepterat (enligt min erfarenhet som resenär på sträckan lite nu och då) att via appen köpa biljett till nästa Uppsalapendel istället, om man inte hinner köpa till det tåget man sitter på. Det är ju samma pris på alla avgångar, och platsreservationer finns inte, så inte mycket att bråka om.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Kuggfråga: Hur många månader var sådana biljettköp möjliga?

Fascinerande att SJ slopar möjligheten med hänvisning till att endast 2 promille använder den. Kanske inte var fler som kände till den?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    - - -
    Fascinerande att SJ slopar möjligheten med hänvisning till att endast 2 promille använder den. Kanske inte var fler som kände till den?
    Orsaken skulle väl kunna vara en annan, t ex att SJ vill undvika situationer där resenärer uppger att de p g a tekniska problem inte har kunnat köpa biljett ombord, fastän biljettknipsaren misstänker försök att slippa betala. Uppgiften om 2 promille kan vara ett konstaterande att mycket få resenärer blir drabbade av den nya, stramare regeln.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-02 klockan 11:21:14.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Orsaken skulle väl kunna vara en annan, t ex att SJ vill undvika situationer där resenärer uppger att de p g a tekniska problem inte har kunnat köpa biljett ombord, fastän biljettknipsaren misstänker försök att slippa betala. Uppgiften om 2 promille kan vara ett konstaterande att mycket få resenärer blir drabbade av den nya, stramare regeln.
    Just detta är den förklaring som givits internt och som kom till efter påtryckningar från ombordpersonalen.
    På vissa sträckor, har ju detta missbrukas kraftigt. Dessutom var det sagt från början att möjligheten att köpa efter avgångstid, endast skulle finnas övergångsvis. Att alla ska ha giltig biljett vid ombordstigningen är ändå mest rättvist.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Just detta är den förklaring som givits internt och som kom till efter påtryckningar från ombordpersonalen.
    På vissa sträckor, har ju detta missbrukas kraftigt. Dessutom var det sagt från början att möjligheten att köpa efter avgångstid, endast skulle finnas övergångsvis. Att alla ska ha giltig biljett vid ombordstigningen är ändå mest rättvist.
    Ja, detta är nog snarare huvudorsaken. Det tråkiga tycker jag är att det åter blivit omöjligt att köpa biljett till ett försenat tåg redan efter dess ordinarie avgångstid. Förvisso finns möjligheten att köpa till närmast efterföljande tåg och hoppas på att ombordpersonalen är samarbetsvillig, men det fungerar inte om det är obligatorisk platsbokning. Då skulle man möjligen kunna köpa från nästa station och erbjuda sig att betala mellanskillnaden på annat sätt vid biljettkontrollen, det måste ju vara bättre att sälja biljetter än att platserna går tomma?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, detta är nog snarare huvudorsaken. Det tråkiga tycker jag är att det åter blivit omöjligt att köpa biljett till ett försenat tåg redan efter dess ordinarie avgångstid. Förvisso finns möjligheten att köpa till närmast efterföljande tåg och hoppas på att ombordpersonalen är samarbetsvillig, men det fungerar inte om det är obligatorisk platsbokning. Då skulle man möjligen kunna köpa från nästa station och erbjuda sig att betala mellanskillnaden på annat sätt vid biljettkontrollen, det måste ju vara bättre att sälja biljetter än att platserna går tomma?
    Uppenbarligen ett konstruerat exempel som få utnyttjat i praktiken. SJs stora kundmassa är inte de som spontant dyker upp på stationen, ser ett försenat tåg och bestämmer sig för att planera om och hoppa på det försenade tåget. SJ jobbar ju främst med fjärrtrafik och anpassar sina rutiner efter det.

SJ får ju sälja platsen ändå men på det tåg som kunden ursprungligen tänkt.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-02 klockan 19:34:35.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Uppenbarligen ett konstruerat exempel som få utnyttjat i praktiken. SJs stora kundmassa är inte de som spontant dyker upp på stationen, ser ett försenat tåg och bestämmer sig för att planera om och hoppa på det försenade tåget. SJ jobbar ju främst med fjärrtrafik och anpassar sina rutiner efter det.

SJ får ju sälja platsen ändå men på det tåg som kunden ursprungligen tänkt.
    Även om det är fjärrtrafik som är huvudkonceptet innebär det ändå att delsträckor kan utnyttjas på ett sätt som närmast liknar lokaltrafik, där dessutom förseningar är vanligare än i lokaltrafik. Ett exempel jag själv stundom nyttjar är att ha en hemresa från Jönköping eller bortom. Passar Krösatågen åker jag hela vägen med dem, annars tar jag mig till Nässjö och därifrån X2000 till Alvesta. Skulle det då finnas chans att hinna med ett försenat tåg måste jag köpa biljett med det innan jag lämnar Jönköping, blir jag sen själv försenad så att tåget missas är biljetten egentligen värdelös, men i och med att jag är svart Prio kan jag kanske ändå använda den på nästa tåg.

Sedan kan det ju vara fullt på det tåget som jag istället tvingas boka biljett på, i det läget har SJ missar intäkten från en kund och dessutom gjort denne missnöjd. Själv sitter jag då kanske på ett Krösatåg på väg hemåt.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-09-02 klockan 19:40:05.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •