Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Urspårning i Pitkäjärvi

  1. #1
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Urspårning i Pitkäjärvi

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...or-svappavaara

    Enligt en låst artikel på kuriren.nu så ska ett lok ha farit ned för en slänt.


  2. #2
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    147

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...or-svappavaara

    Enligt en låst artikel på kuriren.nu så ska ett lok ha farit ned för en slänt.
    För att destillera ut det väsentliga ur Kuriren-artikeln, så tryckte en radiostyrd rörelse ett annat lok (diesel förmodligen eftersom det skulle tömmas på bränsle) genom en stoppbock och nedför slänten. Därvid skadades även kontaktledningen, vilket förmodligen är anledning till att Svappavaarabanan stängdes. Men det är svårt att känna sig helt trovärdig när man sitter på 25 mils håll.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    24

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Länk för de som har tillgång till facebook:

    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Citat Ursprungligen postat av Peter Mek Visa inlägg
    Länk för de som har tillgång till facebook:

    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

    Den lenken synes å være utløpt, eller fører til noe som er lukket.

    Forøvrig: Kaunis togene gikk som normalt i dag, så man må ha klart å løse problemene raskt..

    I morgen tidlig stenges Ofotbanen av vel et døgn på grunn av arbeider i Narvik, og da går det uansett ikke noe Kaunis tog.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    302

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Noen som vet hvilket Traxx-lok dette var?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    302

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Da har jeg fått svar direkte. Loket som ble dyttet utfor den bratte skrenten var 185.414. Uvisst for meg om det er totalskadet og må skrotes.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    24

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi



    Provar med en bild från min OneDrive, det funkar tyvärr halvdåligt ibland.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    973

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Citat Ursprungligen postat av Peter Mek Visa inlägg


    Provar med en bild från min OneDrive, det funkar tyvärr halvdåligt ibland.
    Auda
    Så ikke godt ut...


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 873

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Det var illa. Ser också ut som om T44an fått en rejäl smäll då huven ser nedstukad ut mot olycksplatsen... Blir inte lätt att bärga 185an då det är väldigt högt att lyfta på den på spåret igen.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 131

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det var illa. Ser också ut som om T44an fått en rejäl smäll då huven ser nedstukad ut mot olycksplatsen... Blir inte lätt att bärga 185an då det är väldigt högt att lyfta på den på spåret igen.
    Det blir väl i alla fall dyrt. Man får köra en rejäl mobilkran dit, troligen långt ifrån. Men det dyra är väl lokskadan. Ett nytt Traxx lok kostar runt 40 miljoner enligt railwaygazette


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 515

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Men vad är det som hänt? Stod traxxen parkerad längst ut på spåret och sen kom T44.an och tryckte till? Radiostyrd? Gott tryck iaf eftersom traxxen plockade med sig en dubbel kontaktledningsstolpe inklusive markfästena och kanske även en stoppbock.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    739

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Citat Ursprungligen postat av Peter Mek Visa inlägg


    Provar med en bild från min OneDrive, det funkar tyvärr halvdåligt ibland.
    Utan att föregripa någon utredning så känns det som om någon har missat något med villkoren för växling och uppsikt i rörelseriktningen. I och för sig inte första gången.


  13. #13
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    147

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det blir väl i alla fall dyrt. Man får köra en rejäl mobilkran dit, troligen långt ifrån. Men det dyra är väl lokskadan. Ett nytt Traxx lok kostar runt 40 miljoner enligt railwaygazette
    Och marken nedanför fyllningen är inte den bästa att ställa en mobilkran på...


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 372

    Sv: Urspårning i Pitkäjärvi

    Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Och marken nedanför fyllningen är inte den bästa att ställa en mobilkran på...
    Törs man köra dit en rälsgående kran? Och skulle en sån räcka till?


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 758

    Sv: Dra upp med IORE

    Lokets underrede har redan hasat utför så skadorna förvärras nog obetydligt om det släpas uppför sluttningen. Om inte en IORE orkar kan man ju använda två stycken och en riktig "assuranswire" fäst i flera punkter på haveristen.
    Loket bör kanske även säkras sidvägen så att det inte tippar.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    24

    Sv: Dra upp med IORE

    Haveristen är nu bärgad med hjälp av mobilkran och draghjälp från ett lok.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    107

    Sv: Dra upp med IORE

    Var placerade man mobilkranen?


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    169

    Sv: Dra upp med IORE

    Citat Ursprungligen postat av Peter Mek Visa inlägg
    Haveristen är nu bärgad med hjälp av mobilkran och draghjälp från ett lok.
    Skönt att det gick bra, utan mera grus i maskineriet .


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    409

    Sv: Dra upp med IORE

    Citat Ursprungligen postat av Peter Mek Visa inlägg
    Haveristen är nu bärgad med hjälp av mobilkran och draghjälp från ett lok.
    Frågan kvarstår: Var placerades mobilkranen?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •