Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Torrsim?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Torrsim?

Idag var det en strid ström av spårvagnar på Klarabergsgatan här i Stockholm. Jag fick nästan en känsla av att man testade den nya trafiken, om än utan passagerare – någon som vet om min gissning stämmer? Den ordinarie trafiken rullar ju igång på måndag den 3 september.

PS. Men ska verkligen klockorna vid övergångsstället vid Drottninggatan klämta (högt!) hela tiden, oavsett om det är grönt för fotgängare eller fordonstrafik?

Senast redigerat av Jan L den 2018-08-31 klockan 14:13:08.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Torrsim?

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Idag var det en strid ström av spårvagnar på Klarabergsgatan här i Stockholm. Jag fick nästan en känsla av att man testade den nya trafiken, om än utan passagerare – någon som vet om min gissning stämmer? Den ordinarie trafiken rullar ju igång på måndag den 3 september.

PS. Men ska verkligen klockorna vid övergångsstället vid Drottninggatan klämta (högt!) hela tiden, oavsett om det är grönt för fotgängare eller fordonstrafik?
    Gissningsvis provkörning (av bana och för förare). T ex för att upptäcka klämtande klockor?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Gissningsvis provkörning (av bana och för förare). T ex för att upptäcka klämtande klockor?
    Vem skulle upptäcka det? Jag såg bara förare ombord på spårvagnarna och när de körde förbi skulle ju klockorna klämta - att de fortsatte att klämta när förarna var uppe vid stoppbocken och vände lär de ju knappast ha hört. Men du vet säkert bäst

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vem skulle upptäcka det? Jag såg bara förare ombord på spårvagnarna och när de körde förbi skulle ju klockorna klämta - att de fortsatte att klämta när förarna var uppe vid stoppbocken och vände lär de ju knappast ha hört. Men du vet säkert bäst
    Man vet aldrig vilka som står och tittar på. Och som uppmärksammar och påtalar fel ... (men jag vet inte, därför ett frågetecken).

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-08-31 klockan 14:47:52.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är fotstegen alltid utfällda? Ser lite osäkert ut för omgivningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Är fotstegen alltid utfällda? Ser lite osäkert ut för omgivningen.
    Ja, de är fasta. Men de är rätt tydligt utmärka, med markeringsljus m m.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ja, de är fasta. Men de är rätt tydligt utmärka, med markeringsljus m m.
    Och att de alls finns beror på att A34 är smalare än nuvarande "SL-standard". A32/35/36 har inte några dylika fotsteg. Meningen är ju att A34 ska till Norrköping (därstädes M06) sedan, där de har rätt bredd.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-08-31 klockan 16:15:41.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Den ordinarie trafiken rullar ju igång på måndag den 3 september.
    En händelse som ser ut som en tanke, på dagen 51 år sedan spårvägstrafiken i stort sett försvann från huvudstaden.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Jan L;28090]Idag var det en strid ström av spårvagnar på Klarabergsgatan här i Stockholm. Jag fick nästan en känsla av att man testade den nya trafiken, om än utan passagerare – någon som vet om min gissning stämmer? Den ordinarie trafiken rullar ju igång på måndag den 3 september.

PS. Men ska verkligen klockorna klämta]

Även jag gjorde studiebesök.
    1. Det verkar som biltrafiken bannlysts mellan Sergels torg och Klara norra.
    2. Ändhållplatsen tycks ska ligga mitt på Åhléns långsida och heta T-Centralen.
    3. Några klockor hördes inte klämta.
    4. Provtrafiken tycktes tillgå så att alla vagnar fortsatte mot de nya vändspåren efter att alla trafikanter släppts av vid Kungsträdgården.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Klockorna lät friskt för ett tag sedan helt utan spårvagnar eller bussar i sikte. Bitvis så lät de medan det var grönt, men det verkade lite som det ville sig. Ibland slutade de när det blev rött (och grönt för fotgängarna), men ibland inte. Nästan aldrig samtidigt som omslag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur går provkörningen till

alt 1 Tömmer man ordinarie-vagnen i Kungsträdgården och fortsätter tom som provkörning till T-centralen

eller

alt 2 kör man en vagn i skyttel Kungsträdgården-T-centralen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg

alt 1 Tömmer man ordinarie-vagnen i Kungsträdgården och fortsätter tom som provkörning till T-centralen

eller

Hasse H skrev igår vad han tyckte i ett inlägg i samma gren du svarat i. Han tyckte 1.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg

eller

Ja, så vitt jag har erfarit på annat håll var det alternativ 1 som gällde.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •