Någon av läsarna som har förhandskunskaper om hur tidtabellen för bytesfria tåg mellan Köpenhamn och Hamburg kommer att se ut i nästa tidtabellsperiod, T19, alltså fr o m 9 december 2018? (Gärna även något om bytesförbindelser via Jylland.)
Någon av läsarna som har förhandskunskaper om hur tidtabellen för bytesfria tåg mellan Köpenhamn och Hamburg kommer att se ut i nästa tidtabellsperiod, T19, alltså fr o m 9 december 2018? (Gärna även något om bytesförbindelser via Jylland.)
Enligt "Fahrplanvorschau" i Drehscheibe är det mellan mars och november 2019 ersättningstrafik med bussar mellan Köpenhamn och Nykøbing. Under högsäsongen bortfaller dessutom morgontåget till Hamburg (ank. 10:15) och kvällståget mot norr (avg. Hamburg 19:30).
Via Jylland inga ändringar (gäller internationella tåg). Alltså inga bra nyheter för tågresenärer.
Mvh Sören
Och sen ska man stopp all trafik Neustadt – Puttgarden 2022–2026 för ombyggnad har jag läst. http://www.nahverkehrhamburg.de/bahn...gesperrt-9792/
Ja, traktaten om Fehmarn Bält-förbindelsen är så tokigt skriven att upprustning av den tyska sträckan behöver inte påbörjas förrän förbindelsen öppnats. Däremot verkar det fullständigt "hål i huvudet" att det ska innebära totalavstängning, det är i vart fall inget som framgår av traktaten. Märkligt att man inte från dansk sida protesterat kraftfullt, men det kanske kommer?
Traktaten (finns även på danska):
"Die Elektrifizierung der Schienenstrecke zwischen Lübeck und Puttgarden in der Bundesrepublik Deutschland soll spätestens bis zur Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung abgeschlossen sein. Die Bundesrepublik Deutschland ergreift die erforderlichen Maßnahmen, um spätestens bis zur Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung eine ausreichende Eisenbahnkapazität auf der eingleisigen Schienenstrecke zwischen Bad Schwartau und Puttgarden sicherzustellen. Der Ausbau der Schienenstrecke zwischen Bad Schwartau und Puttgarden zu einer zweigleisigen elektrifizierten Schienenstrecke soll spätestens sieben Jahre nach der Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung betriebsbereit sein. Die Schienenstrecke über die Fehmarnsundbrücke soll eingleisig bleiben."
Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-08-31 klockan 17:02:59.
Med denna tidsplan och förseningarna på själva tunneln pga juridik till 2028 (vilket väl inte heller är solklart), så kommer banan i Tyskland bli klar till tunneln är klar.
Då kommer inga godståg ändå hindras, och tågen kan ersättas med buss utan stora förseningar med tanke på motorväg och långsam bana.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-31 klockan 18:08:55.
Nej, den tyska texten innebär att Tyskland behöver inte påbörja utbyggnaden förrän förbindelsen är klar, alldeles oberoende av om detta sker med 3 eller 20 års försening. Om de då stänger av banan helt hindras även godstågen.
Jag menar att texten anger 7 år som senast och långt före som tidigast. Samt att länkad artikel på tyska anger att man faktiskt i verkligheten förväntas vara klara 2026 eller 2027.
http://www.nahverkehrhamburg.de/bahn...gesperrt-9792/
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-31 klockan 18:38:30.
På så sätt är det ju positivt att Tyskland inte utnyttjar de möjligheter avtalet ger dem.
Det man kan fundera över är om det ändå inte, totalt sett, hade varit bättre att parallellt bygga ut på båda sidor gränsen samtidigt och då kört direkttåg via Jylland under tiden.
Det borde inte vara några större problem att få till en hyfsat konkurrenskraftig restid den vägen redan idag. Om man lånar lite gångtider från LYN51061, IC861 (-2 min, dvs utan uppehåll i Middelfart) och IC385 borde knappa fem timmar Köpenhamn–Hamburg inte vara några problem. EC-tågen över Rødby–Puttgarden går på 4:41, så det är inte så stor skillnad egentligen. Typ så här:
Köpenhamn H: 00:00 (inte klockslag, utan gångtid).
Odense: 01:16–01:18
Kolding: 01:53 (ank)
Padborg: 02:47 (ank)
Flensburg: 03:02 (ank)
Hamburg H: 04:57.
Det är räknat på tider för de uppehåll LYN51061 har Köpenhamn–Odense, IC861 Odense–Kolding (minus 2 min för Middelfart) och IC385 Kolding–Hamburg.
Det hade det naturligtvis för persontrafikens skull. Men tyskarna har lite långsammare beslutsprocess, och hade problem med mer tätorter som banan går genom och mer protester och krokigare existerande järnväg, så det behövdes mer planering.
Att de inte väntar till att vara klara 2035 (2028+7) är väl för att det är billigare att bygga om ifall banan är helt stängd under bygget.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-31 klockan 20:41:26.
inte behöver påbörja betyder ju inte att man inte kan börja tidigare. Jag tror nog man börjar så snart man kan, dvs när planeringen är klar och alla protester från småstäderna som "Bäderbahn" rullar igen har klarats av!
Mig veterligen har inte DSB beställt, eller begärt anbud på vagnar för internationell trafik.
Men det är sorglustigt att DSB behandlar utlandstrafiken så taffligt!
Tyska Bahn-Report skriver i senaste utgåva att DSB har beställd 82 personvagnar. Som källa anges den danska tidsrkiften Jernbanen. Beställningen av 26 Vectron-lok ska utvidas med ytterliga 18 exemplarer.
En sökning i https://ted.europa.eu hittar gav ingea resultater, men det kan gott vara mitt fel.
Her er pressemeddelelsen fra det danske trafikministerium: https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/b...eltog-og-vogne
“Udover godkendelse af DSB’s udbudsmateriale for nye eltog har alle Folketingets partier i dag indgået aftale om, at DSB inden sommerferien kan udsende udbudsmateriale vedrørende indkøb af 40-56 nye vogne og udnytte muligheden for at indkøbe yderligere 16 el-lokomotiver. Denne mulighed står beskrevet i DSB’s kontrakt med Siemens om leverance af standardlokomotiver i Vectron-serien.
Formålet med anskaffelsen af nye vogne og flere el-lokomotiver er på kort sigt at give passagererne en driftsmæssig forsikring mod utilstrækkelig performance i DSB’s nuværende dieselflåde, herunder særligt IC4.
På længere sigt muliggør anskaffelsen, at DSB kan indgå samarbejde med Deutsche Bahn (DB) om at drive international trafik til Tyskland, når den faste forbindelse via Femern Bælt forventeligt åbner i 2028.”