Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

  1. #1
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 889

    Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Någon av läsarna som har förhandskunskaper om hur tidtabellen för bytesfria tåg mellan Köpenhamn och Hamburg kommer att se ut i nästa tidtabellsperiod, T19, alltså fr o m 9 december 2018? (Gärna även något om bytesförbindelser via Jylland.)


  2. #2

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Enligt "Fahrplanvorschau" i Drehscheibe är det mellan mars och november 2019 ersättningstrafik med bussar mellan Köpenhamn och Nykøbing. Under högsäsongen bortfaller dessutom morgontåget till Hamburg (ank. 10:15) och kvällståget mot norr (avg. Hamburg 19:30).
    Via Jylland inga ändringar (gäller internationella tåg). Alltså inga bra nyheter för tågresenärer.

    Mvh Sören


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Enligt "Fahrplanvorschau" i Drehscheibe är det mellan mars och november 2019 ersättningstrafik med bussar mellan Köpenhamn och Nykøbing. Under högsäsongen bortfaller dessutom morgontåget till Hamburg (ank. 10:15) och kvällståget mot norr (avg. Hamburg 19:30).
    Via Jylland inga ändringar (gäller internationella tåg). Alltså inga bra nyheter för tågresenärer.

    Mvh Sören
    Fast... hänger inte detta samman med att man håller på att byta ut den sedan länge helt fallfärdiga Storstrømsbroen? I så fall är det egentligen inga dåliga nyheter - bara besvärande omständigheter under några år.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 482

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Fast... hänger inte detta samman med att man håller på att byta ut den sedan länge helt fallfärdiga Storstrømsbroen? I så fall är det egentligen inga dåliga nyheter - bara besvärande omständigheter under några år.
    Den nya bron byggs inte i samma läge och torde knappast föranleda den långa avstängningen. Snarare beror det på alla arbeten på sträckan, bl a dubbelspår och elektrifiering.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Den nya bron byggs inte i samma läge och torde knappast föranleda den långa avstängningen. Snarare beror det på alla arbeten på sträckan, bl a dubbelspår och elektrifiering.
    Och sen ska man stopp all trafik Neustadt – Puttgarden 2022–2026 för ombyggnad har jag läst. http://www.nahverkehrhamburg.de/bahn...gesperrt-9792/


  6. #6
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 889

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Och sen ska man stopp all trafik Neustadt – Puttgarden 2022–2026 för ombyggnad har jag läst. http://www.nahverkehrhamburg.de/bahn...gesperrt-9792/
    Och vid det laget kör DSB sina nyligen beställda Tauruslok med vagnssätt Köpenhamn - Hamburg via Jylland.

    Senast redigerat av Hans Broman den 2018-08-31 klockan 16:44:27.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    738

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Och vid det laget kör DSB sina nyligen beställda Tauruslok med vagnssätt Köpenhamn - Hamburg via Jylland.
    Ja, det får vi hoppas på. Idag tar ju den vägen ungefär 1 timme längre tid med byten och ganska långsamma tåg, borde lätt gå att kapa 30 minuter tycker man. Och så gärna minst ett tåg varannan timme.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Och sen ska man stopp all trafik Neustadt – Puttgarden 2022–2026 för ombyggnad har jag läst. http://www.nahverkehrhamburg.de/bahn...gesperrt-9792/
    Ja, traktaten om Fehmarn Bält-förbindelsen är så tokigt skriven att upprustning av den tyska sträckan behöver inte påbörjas förrän förbindelsen öppnats. Däremot verkar det fullständigt "hål i huvudet" att det ska innebära totalavstängning, det är i vart fall inget som framgår av traktaten. Märkligt att man inte från dansk sida protesterat kraftfullt, men det kanske kommer?

    Traktaten (finns även på danska):
    "Die Elektrifizierung der Schienenstrecke zwischen Lübeck und Puttgarden in der Bundesrepublik Deutschland soll spätestens bis zur Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung abgeschlossen sein. Die Bundesrepublik Deutschland ergreift die erforderlichen Maßnahmen, um spätestens bis zur Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung eine ausreichende Eisenbahnkapazität auf der eingleisigen Schienenstrecke zwischen Bad Schwartau und Puttgarden sicherzustellen. Der Ausbau der Schienenstrecke zwischen Bad Schwartau und Puttgarden zu einer zweigleisigen elektrifizierten Schienenstrecke soll spätestens sieben Jahre nach der Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung betriebsbereit sein. Die Schienenstrecke über die Fehmarnsundbrücke soll eingleisig bleiben."

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-08-31 klockan 17:02:59.

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 820

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, traktaten om Fehmarn Bält-förbindelsen är så tokigt skriven att upprustning av den tyska sträckan behöver inte påbörjas förrän förbindelsen öppnats. Däremot verkar det fullständigt "hål i huvudet" att det ska innebära totalavstängning, det är i vart fall inget som framgår av traktaten. Märkligt att man inte från dansk sida protesterat kraftfullt, men det kanske kommer?
    Ja det borde man göra. Danmark satsar ju nu för fullt på upprustningen av banan ner till Rödby, brobyggen , elektrifiering m.m I och för sig får man ju nytta för den inhemska trafiken ner mot Nyköbing


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Och sen ska man stoppa all trafik Neustadt – Puttgarden 2022–2026 för ombyggnad har jag läst. http://www.nahverkehrhamburg.de/bahn...gesperrt-9792/
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, traktaten om Fehmarn Bält-förbindelsen är så tokigt skriven att upprustning av den tyska sträckan behöver inte påbörjas förrän förbindelsen öppnats. Däremot verkar det fullständigt "hål i huvudet" att det ska innebära totalavstängning, det är i vart fall inget som framgår av traktaten. Märkligt att man inte från dansk sida protesterat kraftfullt, men det kanske kommer?

    Traktaten (finns även på danska):
    "Die Elektrifizierung der Schienenstrecke zwischen Lübeck und Puttgarden in der Bundesrepublik Deutschland soll spätestens bis zur Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung abgeschlossen sein. Die Bundesrepublik Deutschland ergreift die erforderlichen Maßnahmen, um spätestens bis zur Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung eine ausreichende Eisenbahnkapazität auf der eingleisigen Schienenstrecke zwischen Bad Schwartau und Puttgarden sicherzustellen. Der Ausbau der Schienenstrecke zwischen Bad Schwartau und Puttgarden zu einer zweigleisigen elektrifizierten Schienenstrecke soll spätestens sieben Jahre nach der Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung betriebsbereit sein. Die Schienenstrecke über die Fehmarnsundbrücke soll eingleisig bleiben."
    Med denna tidsplan och förseningarna på själva tunneln pga juridik till 2028 (vilket väl inte heller är solklart), så kommer banan i Tyskland bli klar till tunneln är klar.

    Då kommer inga godståg ändå hindras, och tågen kan ersättas med buss utan stora förseningar med tanke på motorväg och långsam bana.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-31 klockan 18:08:55.

  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Der Ausbau der Schienenstrecke zwischen Bad Schwartau und Puttgarden zu einer zweigleisigen elektrifizierten Schienenstrecke soll spätestens sieben Jahre nach der Eröffnung der Festen Fehmarnbeltquerung betriebsbereit sein. Die Schienenstrecke über die Fehmarnsundbrücke soll eingleisig bleiben."
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Med denna tidsplan och förseningarna på själva tunneln pga juridik till 2028 (vilket väl inte heller är solklart), så kommer banan i Tyskland bli klar till tunneln är klar.

    Då kommer inga godståg ändå hindras, och tågen kan ersättas med buss utan stora förseningar med tanke på motorväg och långsam bana.
    Nej, den tyska texten innebär att Tyskland behöver inte påbörja utbyggnaden förrän förbindelsen är klar, alldeles oberoende av om detta sker med 3 eller 20 års försening. Om de då stänger av banan helt hindras även godstågen.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej, den tyska texten innebär att Tyskland behöver inte påbörja utbyggnaden förrän förbindelsen är klar, alldeles oberoende av om detta sker med 3 eller 20 års försening. Om de då stänger av banan helt hindras även godstågen.
    Jag menar att texten anger 7 år som senast och långt före som tidigast. Samt att länkad artikel på tyska anger att man faktiskt i verkligheten förväntas vara klara 2026 eller 2027.

    http://www.nahverkehrhamburg.de/bahn...gesperrt-9792/

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-31 klockan 18:38:30.

  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag menar att texten anger 7 år som senast och långt före som tidigast. Samt att länkad artikel på tyska anger att man faktiskt i verkligheten förväntas vara klara 2026 eller 2027.

    http://www.nahverkehrhamburg.de/bahn...gesperrt-9792/
    På så sätt är det ju positivt att Tyskland inte utnyttjar de möjligheter avtalet ger dem.

    Det man kan fundera över är om det ändå inte, totalt sett, hade varit bättre att parallellt bygga ut på båda sidor gränsen samtidigt och då kört direkttåg via Jylland under tiden.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    356

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Och vid det laget kör DSB sina nyligen beställda Tauruslok med vagnssätt Köpenhamn - Hamburg via Jylland.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Ja, det får vi hoppas på. Idag tar ju den vägen ungefär 1 timme längre tid med byten och ganska långsamma tåg, borde lätt gå att kapa 30 minuter tycker man. Och så gärna minst ett tåg varannan timme.
    Det borde inte vara några större problem att få till en hyfsat konkurrenskraftig restid den vägen redan idag. Om man lånar lite gångtider från LYN51061, IC861 (-2 min, dvs utan uppehåll i Middelfart) och IC385 borde knappa fem timmar Köpenhamn–Hamburg inte vara några problem. EC-tågen över Rødby–Puttgarden går på 4:41, så det är inte så stor skillnad egentligen. Typ så här:

    Köpenhamn H: 00:00 (inte klockslag, utan gångtid).
    Odense: 01:16–01:18
    Kolding: 01:53 (ank)
    Padborg: 02:47 (ank)
    Flensburg: 03:02 (ank)
    Hamburg H: 04:57.

    Det är räknat på tider för de uppehåll LYN51061 har Köpenhamn–Odense, IC861 Odense–Kolding (minus 2 min för Middelfart) och IC385 Kolding–Hamburg.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    På så sätt är det ju positivt att Tyskland inte utnyttjar de möjligheter avtalet ger dem.

    Det man kan fundera över är om det ändå inte, totalt sett, hade varit bättre att parallellt bygga ut på båda sidor gränsen samtidigt och då kört direkttåg via Jylland under tiden.
    Det hade det naturligtvis för persontrafikens skull. Men tyskarna har lite långsammare beslutsprocess, och hade problem med mer tätorter som banan går genom och mer protester och krokigare existerande järnväg, så det behövdes mer planering.

    Att de inte väntar till att vara klara 2035 (2028+7) är väl för att det är billigare att bygga om ifall banan är helt stängd under bygget.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-31 klockan 20:41:26.

  16. #16
    SGN
    Fripassagerare

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    inte behöver påbörja betyder ju inte att man inte kan börja tidigare. Jag tror nog man börjar så snart man kan, dvs när planeringen är klar och alla protester från småstäderna som "Bäderbahn" rullar igen har klarats av!


  17. #17
    SGN
    Fripassagerare

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Mig veterligen har inte DSB beställt, eller begärt anbud på vagnar för internationell trafik.

    Men det är sorglustigt att DSB behandlar utlandstrafiken så taffligt!


  18. #18

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Mig veterligen har inte DSB beställt, eller begärt anbud på vagnar för internationell trafik.
    Tyska Bahn-Report skriver i senaste utgåva att DSB har beställd 82 personvagnar. Som källa anges den danska tidsrkiften Jernbanen. Beställningen av 26 Vectron-lok ska utvidas med ytterliga 18 exemplarer.
    En sökning i https://ted.europa.eu hittar gav ingea resultater, men det kan gott vara mitt fel.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    54

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Her er pressemeddelelsen fra det danske trafikministerium: https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/b...eltog-og-vogne

    “Udover godkendelse af DSB’s udbudsmateriale for nye eltog har alle Folketingets partier i dag indgået aftale om, at DSB inden sommerferien kan udsende udbudsmateriale vedrørende indkøb af 40-56 nye vogne og udnytte muligheden for at indkøbe yderligere 16 el-lokomotiver. Denne mulighed står beskrevet i DSB’s kontrakt med Siemens om leverance af standardlokomotiver i Vectron-serien.

    Formålet med anskaffelsen af nye vogne og flere el-lokomotiver er på kort sigt at give passagererne en driftsmæssig forsikring mod utilstrækkelig performance i DSB’s nuværende dieselflåde, herunder særligt IC4.

    På længere sigt muliggør anskaffelsen, at DSB kan indgå samarbejde med Deutsche Bahn (DB) om at drive international trafik til Tyskland, når den faste forbindelse via Femern Bælt forventeligt åbner i 2028.”


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 350

    Sv: Tågen Köpenhamn - Hamburg i T19?

    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Mig veterligen har inte DSB beställt, eller begärt anbud på vagnar för internationell trafik.

    Men det är sorglustigt att DSB behandlar utlandstrafiken så taffligt!
    Jag skrev ett inlägg om just detta och loken den 7 aug 19.42. Jag klarar inte fixa länk med min padda.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •