LKAB's Uadk vagnar får nytt liv.
https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/lo...aret/?aid=5268
Lennart.
LKAB's Uadk vagnar får nytt liv.
https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/lo...aret/?aid=5268
Lennart.
"Rågods" som det talas om i den länkade texten - är det vad vi vanliga dödliga kallar "malm"?
undrar
Thomas K Ohlsson
En fundering är om det verkligen finns IORE över till trafiken med de nygamla vagnarna. Dessutom måste det ju vändas, om det nu inte är vändslingor på alla platser som trafikeras. Det finns säkert TRAXX-lok att hyra annars, eller att man hyr in hela tågdragningen.
Det rör sig om en godstågspendel. Då kan man tänka sig en manövervagn främst i tåget mot Svappavaara och som blir kvar i tåget när det trycks igenom lossningsanläggningen. Genomgående matarledning finns redan.
I ett senare skede kan LKAB prova att göra som medtävlaren Vale, nämligen automatisk körning av malmtåg både på linjen och genom lossningsanläggningen. Det är en lämplig kort försökssträcka med måttlig trafik och tåget motsvarar ungefär ett halvt ordinarie malmtåg.
En utopi? Knappast.
Malmvagnarna har inte alls matarledning på samma sätt som personvagnar m.m. utan det högsta trycket i malmvagnarnas matarledning är 5,3 bar, då vagnarna saknar tryckreglerare för att få ned huvudbehållartrycket till 5,3 bar.
En normal matarledning är detsamma som huvudbehållarledning och så sitter tryckreglerare på vagnarna som tar med trycket från 10 bar till 5,3 bar.
Upplägget med rågodstransporter mellan de olika verken är inget nytt. Det nya är just de moderniserade uadk-vagnarna. Dessa anpassas efter behoven, och man slipper använda F050 vagnarna i detta omplopp. Då frigörs dessa till transporten av färdig produkt till hamnarna i Narvik och Luleå. Och rågodstransporterna dras av en "hel" Iore.
Lennart.
...vilket iofs inte är någon större konstighet. Så var det med ångloken när det begav sig, och på andra sidan Atlanten kör man fortfarande hårt med lok som bara har hytt i ena riktningen.
Men hur är det? Sitter det samma sorts koppel i bakänden på IORE som det gör i hyttänden? Skulle det alltså i praktiken gå att spontant bestämma sig för att dra ett malmtåg med bakänden kopplad mot vagnarna utan någon modifiering?
Senast redigerat av Simon B den 2018-09-02 klockan 12:49:37.
I väntan på de som har kunskapen i frågan kan vi titta på bilder.
Nog ser det så ut.
Bild på tåg med ett enkelt IORE finns här: http://www.railfaneurope.net/pix/se/...are_010831.jpg
Senast redigerat av Admin den 2018-09-02 klockan 20:13:11. Anledning: Länk redigerad