Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Uadk vagnar.

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    24

    Uadk vagnar.

    LKAB's Uadk vagnar får nytt liv.

    https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/lo...aret/?aid=5268

    Lennart.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Uadk vagnar.

    "Rågods" som det talas om i den länkade texten - är det vad vi vanliga dödliga kallar "malm"?

    undrar
    Thomas K Ohlsson


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 743

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    "Rågods" som det talas om i den länkade texten - är det vad vi vanliga dödliga kallar "malm"?

    undrar
    Thomas K Ohlsson
    Det är finmalen järnmalm som ska omvandlas till kulsinter även enämnda pellets.
    Tågsätten kommer att estå av 40 - 42 ombyggda vagnar. En förmodan är att de tågen kommer att dras av en ensam IORE.



  4. #4

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Det är finmalen järnmalm som ska omvandlas till kulsinter även enämnda pellets.
    Tågsätten kommer att estå av 40 - 42 ombyggda vagnar. En förmodan är att de tågen kommer att dras av en ensam IORE.

    En ensam Iore? Hur löser man det praktiskt? För en Iore är väl bara ena halvan av paret?

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    En ensam Iore? Hur löser man det praktiskt? För en Iore är väl bara ena halvan av paret?
    Jag fick också först den tanken, men sedan bestämde jag mig för att i en IORE ingår två halvor. Det säger väl sig självt att den som är halv är inte ens ensam, om man nu inte benämner den en ensam halva.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    674

    Sv: Uadk vagnar.

    En fundering är om det verkligen finns IORE över till trafiken med de nygamla vagnarna. Dessutom måste det ju vändas, om det nu inte är vändslingor på alla platser som trafikeras. Det finns säkert TRAXX-lok att hyra annars, eller att man hyr in hela tågdragningen.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 743

    Sv: Uadk-tåg med manövervagn.

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    En ensam Iore? Hur löser man det praktiskt? För en Iore är väl bara ena halvan av paret?
    Det rör sig om en godstågspendel. Då kan man tänka sig en manövervagn främst i tåget mot Svappavaara och som blir kvar i tåget när det trycks igenom lossningsanläggningen. Genomgående matarledning finns redan.

    I ett senare skede kan LKAB prova att göra som medtävlaren Vale, nämligen automatisk körning av malmtåg både på linjen och genom lossningsanläggningen. Det är en lämplig kort försökssträcka med måttlig trafik och tåget motsvarar ungefär ett halvt ordinarie malmtåg.

    En utopi? Knappast.


  8. #8
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: Uadk-tåg med manövervagn.

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Det rör sig om en godstågspendel. Då kan man tänka sig en manövervagn främst i tåget mot Svappavaara och som blir kvar i tåget när det trycks igenom lossningsanläggningen. Genomgående matarledning finns redan.

    I ett senare skede kan LKAB prova att göra som medtävlaren Vale, nämligen automatisk körning av malmtåg både på linjen och genom lossningsanläggningen. Det är en lämplig kort försökssträcka med måttlig trafik och tåget motsvarar ungefär ett halvt ordinarie malmtåg.

    En utopi? Knappast.
    Malmvagnarna har inte alls matarledning på samma sätt som personvagnar m.m. utan det högsta trycket i malmvagnarnas matarledning är 5,3 bar, då vagnarna saknar tryckreglerare för att få ned huvudbehållartrycket till 5,3 bar.

    En normal matarledning är detsamma som huvudbehållarledning och så sitter tryckreglerare på vagnarna som tar med trycket från 10 bar till 5,3 bar.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    24

    Sv: Uadk-tåg med manövervagn.

    Upplägget med rågodstransporter mellan de olika verken är inget nytt. Det nya är just de moderniserade uadk-vagnarna. Dessa anpassas efter behoven, och man slipper använda F050 vagnarna i detta omplopp. Då frigörs dessa till transporten av färdig produkt till hamnarna i Narvik och Luleå. Och rågodstransporterna dras av en "hel" Iore.

    Lennart.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 809

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag fick också först den tanken, men sedan bestämde jag mig för att i en IORE ingår två halvor. Det säger väl sig självt att den som är halv är inte ens ensam, om man nu inte benämner den en ensam halva.
    I princip är det nog att betrakta som två ihopkopplade lok . Enheterna fungerar helt var för sig , har egna loknummer och även egna namn. På synhåll i min bokhylla står Gällivare och Luleå ihopkopplade med 4vagnar.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I princip är det nog att betrakta som två ihopkopplade lok . Enheterna fungerar helt var för sig , har egna loknummer och även egna namn. På synhåll i min bokhylla står Gällivare och Luleå ihopkopplade med 4vagnar.
    Tycker i så fall att det saknas en hytt på vardera lok.


  12. #12
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tycker i så fall att det saknas en hytt på vardera lok.
    ...vilket iofs inte är någon större konstighet. Så var det med ångloken när det begav sig, och på andra sidan Atlanten kör man fortfarande hårt med lok som bara har hytt i ena riktningen.
    Men hur är det? Sitter det samma sorts koppel i bakänden på IORE som det gör i hyttänden? Skulle det alltså i praktiken gå att spontant bestämma sig för att dra ett malmtåg med bakänden kopplad mot vagnarna utan någon modifiering?

    Senast redigerat av Simon B den 2018-09-02 klockan 12:49:37.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 561

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    ...vilket iofs inte är någon större konstighet. Så var det med ångloken när det begav sig, och på andra sidan Atlanten kör man fortfarande hårt med lok som bara har hytt i ena riktningen.
    Men hur är det? Sitter det samma sorts koppel i bakänden på IORE som det gör i hyttänden? Skulle det alltså i praktiken gå att spontant bestämma sig för att dra ett malmtåg med bakänden kopplad mot vagnarna utan någon modifiering?
    I väntan på de som har kunskapen i frågan kan vi titta på bilder.
    Nog ser det så ut.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    466

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    ...vilket iofs inte är någon större konstighet. Så var det med ångloken när det begav sig, och på andra sidan Atlanten kör man fortfarande hårt med lok som bara har hytt i ena riktningen.
    Men hur är det? Sitter det samma sorts koppel i bakänden på IORE som det gör i hyttänden? Skulle det alltså i praktiken gå att spontant bestämma sig för att dra ett malmtåg med bakänden kopplad mot vagnarna utan någon modifiering?
    Ja och det gjordes också i början av Iores första tid, måste finnas bilder av det någonstans.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 743

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    ...vilket iofs inte är någon större konstighet. Så var det med ångloken när det begav sig, och på andra sidan Atlanten kör man fortfarande hårt med lok som bara har hytt i ena riktningen.
    Men hur är det? Sitter det samma sorts koppel i bakänden på IORE som det gör i hyttänden? Skulle det alltså i praktiken gå att spontant bestämma sig för att dra ett malmtåg med bakänden kopplad mot vagnarna utan någon modifiering?

    Inkompatibla

    IORE med Willisonkoppel. (SA-3)


    Numera är AAR-koppeln historia. Men draglådor med tillbehör är enligt AAR-normer. Willisonkopplen har inte någon rörlig klo så de bör vara tåligare än AAR-kopplen.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 561

    mera IORE

    Utdragbara buffertar: Bild 1, Bild 2.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    ...vilket iofs inte är någon större konstighet. Så var det med ångloken när det begav sig, och på andra sidan Atlanten kör man fortfarande hårt med lok som bara har hytt i ena riktningen.
    Men hur är det? Sitter det samma sorts koppel i bakänden på IORE som det gör i hyttänden? Skulle det alltså i praktiken gå att spontant bestämma sig för att dra ett malmtåg med bakänden kopplad mot vagnarna utan någon modifiering?
    Skillnaden är den att traditionella enhyttslok är utformade så att det är någorlunda möjligt att köra i båda riktningar, eventuellt med assistans för att se alla signaler, men att köra IORE från bakre hytt är rimligen t o m förbjudet.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    24

    Sv: Uadk vagnar.

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    I väntan på de som har kunskapen i frågan kan vi titta på bilder.
    Nog ser det så ut.
    Bild på tåg med ett enkelt IORE finns här: http://www.railfaneurope.net/pix/se/...are_010831.jpg

    Senast redigerat av Admin den 2018-09-02 klockan 20:13:11. Anledning: Länk redigerad

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •