Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Vad betyder en station egentligen (Sundbyberg )

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vad betyder en station egentligen (Sundbyberg )

Något kryptisk rubrik men Sundbyberg station ska ju grävas ner inför 4-spårsbygget och dessutom flyttas en bit i läge så att en bit av stationen och en ny ingång faktiskt kommer att ligga i Solna .
    Vilket lär uppskattas för det är rätt många pendlare till arbetsområdet i Vreten.
    Men Sundbybergs kommun begär nu att få överta den mark för stationen som ligger i Solna vilket inte verkar uppskattas av Solna. Så vad kan det vara för egenvärde för kommunen att hela stationen ligger på deras mark ? Redan tidigare delar man T-station där station Näckrosen har en uppgång i Solna och en i Sundbyberg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Vad betyder en station egentligen (Sundbyberg )

Gissningsvis för att man anser att det är mer lämpligt ur stads/detaljplaneringssynpunkt, men det är verkligen en ren spekulation eftersom jag inte ens sett den uppgifter du återger. Det skulle i så fall inte vara första gången som man justerar gränse/n/rna mellan Solna, Sundbyberg och Stockholm.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Något kryptisk rubrik men Sundbyberg station ska ju grävas ner inför 4-spårsbygget och dessutom flyttas en bit i läge så att en bit av stationen och en ny ingång faktiskt kommer att ligga i Solna .
    Vilket lär uppskattas för det är rätt många pendlare till arbetsområdet i Vreten.
    Men Sundbybergs kommun begär nu att få överta den mark för stationen som ligger i Solna vilket inte verkar uppskattas av Solna. Så vad kan det vara för egenvärde för kommunen att hela stationen ligger på deras mark ? Redan tidigare delar man T-station där station Näckrosen har en uppgång i Solna och en i Sundbyberg.
    Det har blivit mer och mer vanligt att kommunerna äger stationshus och/eller har visst ansvar i övrigt för stationsområdena. Då underlättar det nog om hela stationsområdet ligger i samma kommun. Om inte annat är kan det vara tveksamt om det är lagligt för en kommun att utan vidare driva verksamhet på en annan kommuns område, om det inte regleras på något av de olika sätt, som står till buds. Alla dessa sätt förutsätter att den andra kommunen vill vara med och betala. Om dessa aspekter är relevanta i Sundbybergs fall vet jag dock inget om.

EDIT:

Ztenlund hann före mig med en annan förklaring. Han har naturligtvis rätt. Detajplanefrågan är säkert väl som viktig som de aspekter jag tog upp.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-08-30 klockan 23:06:40.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Det finns såvitt jag vet inga hinder mot att en kommun äger mark i en annan kommun. Som exempel kan nämnas att Malmö stad sedan många år äger Torups gods och rekreationsområde, beläget i Svedala kommun. Någon justering av kommungränsen av det skälet har aldrig varit aktuell.

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-08-31 klockan 06:14:25.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Det har blivit mer och mer vanligt att kommunerna äger stationshus och/eller har visst ansvar i övrigt för stationsområdena. Då underlättar det nog om hela stationsområdet ligger i samma kommun. Om inte annat är kan det vara tveksamt om det är lagligt för en kommun att utan vidare driva verksamhet på en annan kommuns område, om det inte regleras på något av de olika sätt, som står till buds. Alla dessa sätt förutsätter att den andra kommunen vill vara med och betala. Om dessa aspekter är relevanta i Sundbybergs fall vet jag dock inget om.
    Jag tror mer på att det handlar om att man vill ha hela stationen inom en och samma fastighet (med fastighet syftas här på tomten, inte huset). En fastighet kan inte sträcka sig över en kommungräns.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag tror mer på att det handlar om att man vill ha hela stationen inom en och samma fastighet (med fastighet syftas här på tomten, inte huset). En fastighet kan inte sträcka sig över en kommungräns.
    Det låter rimligt (se Fastighetsbildningslagen 3:11).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Det finns såvitt jag vet inga hinder mot att en kommun äger mark i en annan kommun. Som exempel kan nämnas att Malmö stad sedan många år äger Torups gods och rekreationsområde, beläget i Svedala kommun. Någon justering av kommungränsen av det skälet har aldrig varit aktuell.

Stämmer, även Stockholms kommun har ägt och äger mark utanför kommungränsen. Finns säkert även många fler exempel. Som andra är inne på är det mer praktiskt att stationen är en fastighet och då måste det vara samma kommun.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men vad handlar frågan om - gränsjustering eller markägande?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja vad skulle annars "fastighet" syfta på?
    Vi läser i Jordabalken 1.kap:
    1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter.
    (Är det inte en både poetisk och precis lagtext?)

(Detta inlägg tillför inget i sak, men har ett visst folkbildningsvärde!)

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2018-08-31 klockan 08:07:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

(Detta inlägg tillför inget i sak, men har ett visst folkbildningsvärde!)

/TKO
    Det är kanske inte så precist vad som menas med "jord", t ex att jorden även kan bestå av berg, vatten eller hålrum, men i övrigt besvaras det mesta man kan undra!

En fåkunnig kan ju undra om varje plats på jorden (i alla fall i Sverige) finns på en fastighet?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är kanske inte så precist vad som menas med "jord", t ex att jorden även kan bestå av berg, vatten eller hålrum, men i övrigt besvaras det mesta man kan undra!

En fåkunnig kan ju undra om varje plats på jorden (i alla fall i Sverige) finns på en fastighet?
    Så här tror jag:
    Den jord som är fast egendom - dvs har en ägare - ingår i en fastighet. Övrig jord är ej indelad i fastigheter.
    (Nu kanske det inte längre finns jord som saknar ägare, i så fall är all jord indelad i fastigheter.)

Det finns säkert någon lantmätare på forumet som vet bättre!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Kan man inte köpa ett hus på ofri grund hos en fastighetsmäklare?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kan man inte köpa ett hus på ofri grund hos en fastighetsmäklare?
    Jo fast då är det inte en fastighet man köper!
    (Utan ett fastighetstillbehör...)

/TKO

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men vad handlar frågan om - gränsjustering eller markägande?
    Trådstartarens inlägg var lite dunkelt formulerat (kanske beroende på lika dunkla formuleringar i medier?). Men jag kan inte begripa annat än att det måste vara en kommungränsjustering som Sundbybergs kommun önskar, så att stationsområdet ska kunna utgöra en enda fastighet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo fast då är det inte en fastighet man köper!
    (Utan ett fastighetstillbehör...)
    Påminner mig om fallskärmshopparen som blir hängande i ett träd och frågar en förbipasserande var han är och får till svar att han hänger i ett träd. Varpå fallskärmshopparen frågar om den förbipasserande möjligen är jurist, vilket besvaras jakande med tillhörande undran hur han kunde veta det. Jo, det avgivna svaret var lika värdelöst som det var korrekt.

Det finns nog en och annan som uppfattar "fastighet" som hus, därav mitt förtydligande, men man ska naturligtvis undvika att förtydliga så att någon enda individ kan uppfatta förtydligandet som överflödigt.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Trådstartarens inlägg var lite dunkelt formulerat (kanske beroende på lika dunkla formuleringar i medier?). Men jag kan inte begripa annat än att det måste vara en kommungränsjustering som Sundbybergs kommun önskar, så att stationsområdet ska kunna utgöra en enda fastighet.
    Ja, av lokalpressen att döma är det så.
    Intrycket där att Sundbybergs kommun inte haft någon riktig kontakt med Solnas om saken innan man gått ut med den som en självklarhet, vilket ur Solnas perspektiv ser ut som en överkörning.
    Även om Solna och Sundbyberg traditionellt har haft svårt att samarbeta (eftersom båda klarar sig på egna ben, och mycket av samarbetstankar kommit "uppifrån") så har man gjort både stora och små gränsjusteringar tidigare.
    Det handlar också om vad Sundbyberg har att erbjuda i gengäld.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    ? Redan tidigare delar man T-station där station Näckrosen har en uppgång i Solna och en i Sundbyberg.
    Notera att hela perrongerna ligger i Solna. Endast norra entréplanet ligger i Sundbyberg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Påminner mig om fallskärmshopparen som blir hängande i ett träd och frågar en förbipasserande var han är och får till svar att han hänger i ett träd. Varpå fallskärmshopparen frågar om den förbipasserande möjligen är jurist, vilket besvaras jakande med tillhörande undran hur han kunde veta det. Jo, det avgivna svaret var lika värdelöst som det var korrekt.

Det finns nog en och annan som uppfattar "fastighet" som hus, därav mitt förtydligande, men man ska naturligtvis undvika att förtydliga så att någon enda individ kan uppfatta förtydligandet som överflödigt.
    Att bli jämförd med en jurist torde vara den värsta skymf jag blivit utsatt för på detta forum!

utbrister
    Thomas K Ohlsson

(ref: Henry VI, del 2, akt 4, scen 2)

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Så här tror jag:
    Den jord som är fast egendom - dvs har en ägare - ingår i en fastighet. Övrig jord är ej indelad i fastigheter.
    (Nu kanske det inte längre finns jord som saknar ägare, i så fall är all jord indelad i fastigheter.)

Det finns säkert någon lantmätare på forumet som vet bättre!

/TKO
    All mark i Sverige är indelad i fastigheter. Inga undantag, oavsett marktyp.

Jag vet inte med säkerhet hur det ser ut i andra länder, men spontant skulle jag säga att samma sak gäller för s g s alla väst- och centraleuropeiska länder, liksom för Nordamerika.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    All mark i Sverige är indelad i fastigheter. Inga undantag, oavsett marktyp.

Jag vet inte med säkerhet hur det ser ut i andra länder, men spontant skulle jag säga att samma sak gäller för s g s alla väst- och centraleuropeiska länder, liksom för Nordamerika.
    Tack Mattias!
    (Antar att det finns stora "restfastigheter" som heter något i stil med "Kiruna 1:1")

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •