Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vitmålade räler?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vitmålade räler?

I sydliga länder förekommer det att rälsen målas vit för att dämpa absorptionen av värme och därmed minska risken för solkurvor.

Har detta provats i Sverige? Finns det planer på att prova detta?

/A

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Vitmålade räler?

Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    I sydliga länder förekommer det att rälsen målas vit för att dämpa absorptionen av värme och därmed minska risken för solkurvor.

Har detta provats i Sverige? Finns det planer på att prova detta?A
    Nej och nej

(med reservation för att jag missat något)

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

För den som undrar, en bild från Brenner...

Foto 2018-08-01 Leif D.

Senast redigerat av Leif D den 2018-08-30 klockan 21:46:06.

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Långbron. Augusti 2018.

Namn:  201808 Långbron P1010948.jpg
Visningar: 907
Storlek:  891,3 KB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De måste ha gjort fel med Långbron. Vitmålade räler förekommer ju inte här.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Var fick du det ifrån?

Jag kan förstå att det är just på en öppningsbar det förekommer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har en känsla av att vitmålade räler har debatteras förr. Men jag kommer inte på var.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Var fick du det ifrån?

Jag kan förstå att det är just på en öppningsbar det förekommer.
    Det var ju du som skrev det själv:

Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg

Har detta provats i Sverige? Finns det planer på att prova detta?

/A
    Nej och nej

(med reservation för att jag missat något)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Jag har en känsla av att vitmålade räler har debatteras förr. Men jag kommer inte på var.
    Kanske du tänker på detta: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=852164

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det var ju du som skrev det själv:
    Du missade min reservation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    En annan tråd: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ight=solkurvor - Även den med länk till brittiska NetworkRail som säger att en vit räl är 5 till 10 grader svalare än en omålad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du missade min reservation.
    Nej, jag missade den inte, däremot dissade jag den! Man kan inte påstå något och samtidigt komma undan allt ansvar för sitt påstående, bara genom att reservera sig för att det kanske finns någonting man inte vet. Så är det ju nämligen alltid, och det skulle bli rätt tjatigt om alla uttryckligen reserverade sig för allt hela tiden.

I följande exempel är reservationen mer berättigad:
    "Det går inte att köpa biljetter till Göteborg på lördag. Med reservation för att jag bara har provat från Stockholm C och inte t ex från Södertälje."
    "Det finns inga gula Rc-lok i Sverige. Med reservation för att jag inte har koll på vad som hänt sedan 2012."

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej, jag missade den inte, däremot dissade jag den! Man kan inte påstå något och samtidigt komma undan allt ansvar för sitt påstående, bara genom att reservera sig för att det kanske finns någonting man inte vet. Så är det ju nämligen alltid, och det skulle bli rätt tjatigt om alla uttryckligen reserverade sig för allt hela tiden.

I följande exempel är reservationen mer berättigad:
    "Det går inte att köpa biljetter till Göteborg på lördag. Med reservation för att jag bara har provat från Stockholm C och inte t ex från Södertälje."
    "Det finns inga gula Rc-lok i Sverige. Med reservation för att jag inte har koll på vad som hänt sedan 2012."
    Med den inskränkningen kommer man aldrig att kunna få nekande svar på de frågor som inledde tråden. Den typen av frågor kommer därmed att utläsas som att om det finns någon som känner till exempel får man svar, annars inte. Det blir därmed omöjligt att få en snabb indikation på vartåt det lutar. Är det så vi vill ha det?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med den inskränkningen kommer man aldrig att kunna få nekande svar på de frågor som inledde tråden. Den typen av frågor kommer därmed att utläsas som att om det finns någon som känner till exempel får man svar, annars inte. Det blir därmed omöjligt att få en snabb indikation på vartåt det lutar. Är det så vi vill ha det?
    Nä, att visa att något inte finns kommer alltid att vara ett filosofiskt problem; bevisbördan kan normalt bara ligga på den som påstår att det finns.

Jag tycker att formuleringar som "Jag har i alla fall aldrig sett något liknande under mina 20/30/40 år på den svenska järnvägen" är väldigt tydliga och informativa, då är det ju också lättare att "rätta" personen utan att det blir dålig stämning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nä, att visa att något inte finns kommer alltid att vara ett filosofiskt problem; bevisbördan kan normalt bara ligga på den som påstår att det finns.

Jag tycker att formuleringar som "Jag har i alla fall aldrig sett något liknande under mina 20/30/40 år på den svenska järnvägen" är väldigt tydliga och informativa, då är det ju också lättare att "rätta" personen utan att det blir dålig stämning.
    Jag tar till mig din synpunkt.

Sedan är ju alltid frågan om PV ska vara ett forum för formuleringskonst eller om innehållet i det skrivna är viktigare än hur det formulerats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det har du rätt i!

Kan vitmålningen vara ett problem i kyla?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Knappast! Det är nämligen så att likaväl som vit färg innebär att rälen värms mindre och svart färg innebär att den värms mer så får man motsvarande effekt vid avkylning, en svart räl kommer alltså även att bli kallare än en vit. Undantaget skulle kunna vara om solen lyser på rälen, då kan den vita rälen bli kallare, men hur många år är det så att den kallaste dagen är kombinerad med solsken som värmer i nämnvärd omfattning?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja det har du rätt i!

Vitmålning är ofta ett mindre problem än svartmålning!

Eftersom värmeutstrålningen är större från ett vitt än från ett svart föremål så skulle det teoretiskt sett kunna vara så att vitmålade räler kyls ner mer än omålade - men i praktiken tror jag att detta är en försumbar faktor.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Vitmålning är ofta ett mindre problem än svartmålning!

Eftersom värmeutstrålningen är större från ett vitt än från ett svart föremål så skulle det teoretiskt sett kunna vara så att vitmålade räler kyls ner mer än omålade - men i praktiken tror jag att detta är en försumbar faktor.

/TKO
    Svaret här gäller även på Göran Kannerbys inlägg ovan klockan 13:52:00 om avkylning.

Varför blir ett svart föremål varmare i solen:

Solen har en yttemperatur på c:a 6000 grader, motsvarande den synliga delen av spektrum. Det bestrålade föremålet här nere på jorden har, låt oss säga, 50 grader. För immission och emission ( strålning till och från en kropp ) har dess färg (mörk /ljus) stor betydelse vid våglängden motsvarande 6000 grader, men däremot praktiskt taget ingen betydelse vid 50 grader. En obestrålad, mörk kropp på 50 grader svalnar därför obetydligt fortare än en ljus sådan.
    För mera i ämnet googla på "Wiens förskjutningslag".
    OT: Ovanstående är i viss mån beroende av materialet i det bestrålade föremålet vilket man tar hänsyn till vid tillverkning av solfångare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •