Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Växeldriv Siemens 9A kvar i drift?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Växeldriv Siemens 9A kvar i drift?

Vid en sökning i TrV:s materialkatalog visade det sig att man fortfarande säljer vissa reservdelar avsedda för växeldriv av Siemens typ 9A. Jag hade för mig att dessa var helt slopade på statens spår, men tydligen inte.

Vet någon var de sista överlevarna finns?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Växeldriv Siemens 9A kvar i drift?

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Vid en sökning i TrV:s materialkatalog visade det sig att man fortfarande säljer vissa reservdelar avsedda för växeldriv av Siemens typ 9A. Jag hade för mig att dessa var helt slopade på statens spår, men tydligen inte.

Vet någon var de sista överlevarna finns?
    Eftersom Siemens 9A är konstruerat för 4-trådskoppling, så är jag väl lite tveksam till om det fortfarande finns i några fullständiga signalsäkerhetsanläggningar. Åren efter Lerumsolyckan så utrotades ju 4-trådskoppling i alla växelkopplingar i landet, sades det. Om det funnits undantag är för mej okänt, men inte helt otroligt dock.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Eftersom Siemens 9A är konstruerat för 4-trådskoppling, så är jag väl lite tveksam till om det fortfarande finns i några fullständiga signalsäkerhetsanläggningar. Åren efter Lerumsolyckan så utrotades ju 4-trådskoppling i alla växelkopplingar i landet, sades det. Om det funnits undantag är för mej okänt, men inte helt otroligt dock.
    Kan det inte finnas kvar i sidospår?

Uppgift om typ av växeldriv finns i BIS, men tyvärr inte sökbar. Skulle någon ha en teori om var denna typ kan finnas kan man således kontrollera om BIS delar den uppfattningen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan det inte finnas kvar i sidospår?

Uppgift om typ av växeldriv finns i BIS, men tyvärr inte sökbar. Skulle någon ha en teori om var denna typ kan finnas kan man således kontrollera om BIS delar den uppfattningen.
    Har för mig att det ska finnas 9A-driv i Gävle. Sen torde det finnas i Oxelösund på den del av bangården som fortfarande styrs av DrS60-ställverket (SSABs del).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Utrotningen gick inte så snabbt som man ibland kan tro. Så sent som under 2016 byggde vi bort några 4-trådskopplingar i Ånge som blivit kvar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och smitvägen in i Älvsjödepån verkar fortfarande ha 4-trådskoppling.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Har för mig att det ska finnas 9A-driv i Gävle. Sen torde det finnas i Oxelösund på den del av bangården som fortfarande styrs av DrS60-ställverket (SSABs del).
    Nu har ju både Gävle och Oxelösund ganska stora bangårdar. Har du någon ledtråd till var man skulle hitta dem? Jag har inte koll på vad DrS60-ställverket styr, bortsett från att jag utgår från att det inte styr huvudspår.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

BIS känner till 22 Siemens 9-driv. Om kartan stämmer med verkligheten kan jag inte bedömna.

Gäb 330 (2 driv)
    Ju 4
    Hl 11 och 2
    Kbn 1, 2, 5 och 6
    Sba 3
    Hg 3 och 8
    Nvl 4 (2 driv)
    Ggm 9
    Gb 702a/b, 703a, 704, 705 (2 driv)
    Bs 74

Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-08-31 klockan 15:35:04.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •