Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    467

    En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Nämligen Västerås.



  2. #2
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Intressant!
    Men varför har man valt att sätta dit en analog hastighetsmätare? Kanske inte någon direkt nackdel, men det ter sig helt meningslöst och tar upp onödigt utrymme på instrumentpanelen.

    Senast redigerat av Simon B den 2018-08-30 klockan 00:29:41.

  3. #3
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    132

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Det råkade väl vara en analog visning på den färdskrivare aom valdes...

    SA


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 751

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Intressant!
    Men varför har man valt att sätta dit en analog hastighetsmätare? Kanske inte någon direkt nackdel, men det ter sig helt meningslöst och tar upp onödigt utrymme på instrumentpanelen.
    Om jag inte är felunderrättad så är hastighetsmätaren konstruerad och tillverkad av Softronic. Den lär ha tagits fram när de började att modernisera lok för att ersätta Hasslermätare.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 127

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Har loket ERTMS?


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 751

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Har loket ERTMS?
    Nej. Men de kommande sex loken får det.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    11

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Används dessa lok i ordinarie trafik eller testas de fortfarande? Såg ett blåsa genom storvik ensamt i hyfsad fart för ett par veckor sedan och blev lite nyfiken.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    22

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Nyfiken på er förares omdömen om dem? För den oinvigde verkar de vara riktigt fina maskiner. Hur står de sig mot de gamla goa Rc eller jämfört med RE?


  9. #9
    Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    649

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Nämligen Västerås.

    Designmässigt tycker jag att det är en ganska trevlig lösning med analogt och digitalt blandat. Kanske är den oxå mekanisk, och fungerar även vid strömbortfall i kabinen?

    Är däremot mer tveksam till panelen ovanpå, gissar att det är ATC panelen, och att förarna är vana vid att den har den placeringen i äldre fordon, men integreringen i kabinen ser väldigt yxig och tveksam ut tycker jag.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Är däremot mer tveksam till panelen ovanpå, gissar att det är ATC panelen, och att förarna är vana vid att den har den placeringen i äldre fordon, men integreringen i kabinen ser väldigt yxig och tveksam ut tycker jag.
    Att döma av vad som sägs i annat inlägg kan ATC-panelen vara tillfällig.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Intressant!
    Men varför har man valt att sätta dit en analog hastighetsmätare? Kanske inte någon direkt nackdel, men det ter sig helt meningslöst och tar upp onödigt utrymme på instrumentpanelen.
    Som sakupplysning har jag uppfattat det som att analog (cirkulär) hastighetsmätare ingår även i ETCS display.


  12. #12
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Som sakupplysning har jag uppfattat det som att analog (cirkulär) hastighetsmätare ingår även i ETCS display.
    Ja, det var därför jag undrade. Hastighetsmätare finns ju redan i DDU-skärmen (eller vad nu Softronic har valt att kalla den), och kommer att finnas i den kommande ETCS-skärmen. Det verkar vara lite kaka på kaka.


  13. #13
    Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    649

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Ja, det var därför jag undrade. Hastighetsmätare finns ju redan i DDU-skärmen (eller vad nu Softronic har valt att kalla den), och kommer att finnas i den kommande ETCS-skärmen. Det verkar vara lite kaka på kaka.
    Men den displayen kan väl visa olika saker beroende på förarens val? Kan ju vara en poäng med att ha kontroll på hastigheten över tid, oaktat DDU.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 511

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Men den displayen kan väl visa olika saker beroende på förarens val? Kan ju vara en poäng med att ha kontroll på hastigheten över tid, oaktat DDU.
    Undrar om den är tillsammans med en mekanisk färdskrivare.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 751

    Sv: Hastighetsmätare före montage

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Designmässigt tycker jag att det är en ganska trevlig lösning med analogt och digitalt blandat. Kanske är den oxå mekanisk, och fungerar även vid strömbortfall i kabinen?

    Är däremot mer tveksam till panelen ovanpå, gissar att det är ATC panelen, och att förarna är vana vid att den har den placeringen i äldre fordon, men integreringen i kabinen ser väldigt yxig och tveksam ut tycker jag.


    Före montage i lok.


  16. #16
    Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    649

    Sv: Hastighetsmätare före montage

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg


    Före montage i lok.
    Hur är det egentligen med den här firman Softronic? Inser naturligtvis att det kan vara en utvecklingsmiljö man ser på bilden, men det ser liksom inte high-tech ut precis med kabelhärva, lite lösa grejjer och mer eller mindre oskyddad elektronik. Det kanske bara är jag, men man skulle ju vilja få en känsla av att det är stabila grejjer som styr en metallklump på 123 ton, och inte något hempul som snickrats ihop i ett garage.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 751

    Sv: Hastighetsmätare före montage

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Hur är det egentligen med den här firman Softronic? Inser naturligtvis att det kan vara en utvecklingsmiljö man ser på bilden, men det ser liksom inte high-tech ut precis med kabelhärva, lite lösa grejjer och mer eller mindre oskyddad elektronik. Det kanske bara är jag, men man skulle ju vilja få en känsla av att det är stabila grejjer som styr en metallklump på 123 ton, och inte något hempul som snickrats ihop i ett garage.
    Det är inte i en produktionslokal. Snarare ett lab.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Hastighetsmätare före montage

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Hur är det egentligen med den här firman Softronic? Inser naturligtvis att det kan vara en utvecklingsmiljö man ser på bilden, men det ser liksom inte high-tech ut precis med kabelhärva, lite lösa grejjer och mer eller mindre oskyddad elektronik. Det kanske bara är jag, men man skulle ju vilja få en känsla av att det är stabila grejjer som styr en metallklump på 123 ton, och inte något hempul som snickrats ihop i ett garage.
    Sladdhärvor ser likadana ut oinstallerade antingen de styr ett lok eller något annat.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: Hastighetsmätare före montage

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Hur är det egentligen med den här firman Softronic? Inser naturligtvis att det kan vara en utvecklingsmiljö man ser på bilden, men det ser liksom inte high-tech ut precis med kabelhärva, lite lösa grejjer och mer eller mindre oskyddad elektronik. Det kanske bara är jag, men man skulle ju vilja få en känsla av att det är stabila grejjer som styr en metallklump på 123 ton, och inte något hempul som snickrats ihop i ett garage.
    Avbildade "grejjer" torde vara köpta från annan; alltså inget "hempul".


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    676

    Sv: En driftplats genom frontrutan på Mb 4002

    Jag har sett ett i stålpendeln Borlänge-Oxelösund några gånger, då släpandes på en livboj bestående av två overksamma TRAXX. Så det är väl test, om än i ordinarie trafik.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •