Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byte av sliprar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Byte av sliprar

En sån här maskin har jag aldrig sett förut, men jag är ju bara lite tågnördig. Hur som helst så gör den fyra saker (åtminstone):
    1. Makar undan ballasten
    2. Plockar upp befintliga (i detta fall träsliprar)
    3. Lägger dit nya (i detta fall) betongsliprar och sätter fats på rälsen
    4. Makar tillbaka ballast

Men först sker ett manuellt arbete. Att knacka ur den befintliga befästningen (eller vad det heter?)

Var var detta? Jamen det ser nog alla signaturnördar. Det här är inte meningen som en bildgåta.
    Och så förväntar jag mig rättelser - så jag lär mig något nytt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Byte av sliprar

Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg

Var var detta? Jamen det ser nog alla signaturnördar. Det här är inte meningen som en bildgåta.
    Och så förväntar jag mig rättelser - så jag lär mig något nytt.
    Enligt A4-häftet "Svenska trafikplatsnamn", utgiven av salig Järnvägsinspektionen 1997, betyder "Jb" Järbo, på km 234+842 mellan Storvik (km 218+355) och Ockelbo (km 256+922).
    Rolig maskin att se i arbete hursomhelst! /CEO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var flera år sen första gången jag såg en liknande maskin i arbete på Bohusbanan så någon nyhet är det inte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det var flera år sen första gången jag såg en liknande maskin i arbete på Bohusbanan så någon nyhet är det inte.
    Har setts tidigare också utanför min sörmlandsstuga. Ibland tillsammans med andra maskiner, t ex ballastplog och stoppmaskin.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag tror att jag sett på bild i alla fall att man drog ut gamla sliprar åt sidan. Men det var en banvall med grus/sand. Och kanske t.o.m. smalspår.
    På detta ställe går det inte så bra eftersom det är två spår och släntar uppåt på andra sidan.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Lite märkligt egentligen att så få entusiaster känner till denna metod för slipersbyte. Det torde handla om den överlägset mest effektiva metoden, i vart fall för ströbyte.
    Själv lämnade jag livet ute i spåret sommaren 1999, för andra järnvägsjobb. Men redan långt tidigare hade jag varit med om att använda denna metod många gånger. På senare år, när jag själv kör på spåren, har jag ju sett att användandet av denna slipersbytesmetod har accelerat från år till år, till att nu vara den vanligaste. Det går snabbt och blir bra. Det är också förhållandevis snäll metod för olika slags utrustningen (främst spårledning och baliser) som finns i spåret.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Lite märkligt egentligen att så få entusiaster känner till denna metod för slipersbyte. Det torde handla om den överlägset mest effektiva metoden, i vart fall för ströbyte.
    Själv lämnade jag livet ute i spåret sommaren 1999, för andra järnvägsjobb. Men redan långt tidigare hade jag varit med om att använda denna metod många gånger. På senare år, när jag själv kör på spåren, har jag ju sett att användandet av denna slipersbytesmetod har accelerat från år till år, till att nu vara den vanligaste. Det går snabbt och blir bra. Det är också förhållandevis snäll metod för olika slags utrustningen (främst spårledning och baliser) som finns i spåret.
    Traktormetoden. Lite opraktisk om man ska byta enstaka slipers och så rör man upp ballasten mer än om det är möjligt att dra slipern åt sidan, men annars är det som sagt enbart fördelar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bilden visar att det är ett flertal sliprar som ska bytas. Kommer det sedan en nivelleringsmaskin som stoppar och riktar spåret innan trafiken släpps på? Kan man när det gäller enstaka slipersbyten ersätta träsliprar med betongsliprar i makadamiserat spår?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Video. Byte av sliprar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Bilden visar att det är ett flertal sliprar som ska bytas. Kommer det sedan en nivelleringsmaskin som stoppar och riktar spåret innan trafiken släpps på? Kan man när det gäller enstaka slipersbyten ersätta träsliprar med betongsliprar i makadamiserat spår?
    Utan nivellering lär det bli sth 40 även vid ett perfekt utfört jobb.

Nej, man kan inte blanda trä- och betongslipers.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag såg den här varianten säg för 7 år sedan på NordicRail.
    Då kunde inte föraren själv knäppa fast fastclip (?) utan två st banjobbare (försäljare väl egentligen) knäppte fast
    rälen med varsin förvuxen tving.

En nackdel med den här byten är att en tredjedel eller så av sliprarna kommer att vara i fria luften.
    Det måste dit en stopp efteråt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Traktormetoden "importerades" från NSB och introducerades på TGOJ totalläggningar av bet
    ongsliprar med HAMBO-befästning mellan Ålsäng - Fellingsbro redan år 1970. Traktorerna var inte utrustade med så flerfunktionsblad som nu.

Senast redigerat av rallaren den 2018-09-08 klockan 17:33:02.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •