Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: En utländsk tisdagsbild

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En utländsk tisdagsbild

Var ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild

Portmadog

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

HSB ?

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Porthmadog?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Man ser i alla fall på https://commons.wikimedia.org/wiki/C...ory_road_signs att det bör vara Storbritannien. Spegelvända skyltar pga vänstertrafik på vägar.

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild - rätt ort + tilläggsfråga

Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Portmadog
    Här kom rätt svar snabbt. Bilden är tagen den 3 september 2012 nära stationen Porthmadog Harbour i nordvästra Wales.

Men jag sätter in en tilläggsfråga som också kan ge poäng (om någon annan än Gåård svarar): Vad heter bortre ändstationen för banan på bilden?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Caerenafon

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Caernarfon

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Blaenau Ffestiniog

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är alltså början på WHR vi ser (dvs Porthmadog harbour ändan.)

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild - rätt svar på tilläggsfrågan + reprisbild

Citat Ursprungligen postat av Nils-Erik Prånge Visa inlägg
    Caerenafon
    Ja, Caernarfon, 40 bankilometer från Porthmadog, är rätt svar. Dessa båda orter är ändpunkterna för 600-millimetersbanan WHR, Welsh Highland Railway. Banan hade öppnats 1922, lagts ner 1937 och sedan restaurerats av entusiaster och återöppnats etappvis 1997-2011. Om jag förstår rätt ingick 1,2 bankilometer närmast Porthmadog Harbour inte i den ursprungliga sträckningen av WHR. Den lilla snutten kallas i stället WHHR och gör att WHR:s tåg kan utgå från hamnstationen i Porthmadog, som även den lika berömda smalspårsbanan Ffestiniog Railway utgår från.

Till sist en bild som jag har visat förut i Postvagnen. Tagen vid samma tillfälle från samma ställe, men i en annan riktning:

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En liten sak i sammanhanget men spårvidd är faktiskt det något udda 597mm eller 1ft 11 1/2 inch.
    Det är något gåtfullt varför man byggt med detta udda mått 2ft är ju annars vanligt.
    En rå gissning är att man tänkt bygga 600mm men översatt måtten fel.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-28 klockan 20:34:19.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    En liten sak i sammanhanget men spårvidd är faktiskt det något udda 597mm eller 1ft 11 1/2 inch.
    Det är något gåtfullt varför man byggt med detta udda mått 2ft är ju annars vanligt.
    En rå gissning är att man tänkt bygga 600mm men översatt måtten fel.
    Tack för påpekandet! Jag kan vidare rätta en annan sak som jag skrev. Inte heller det bortersta avsnittet av WHR, nämligen från Dinas till Caernarvon, hade från början varit en 597mm-bana. Det avsnittet hade ingått i en annan nedlagd bana som byggts med 1067 mm och sedan blivit normalspårig innan den lades ner på 1960-talet. Men större delen av NWR har ändå haft spårvidden 597 mm från början. Jag kan också tillägga att banvallen för de 1,2 km närmast Porthmadog Harbour från början hade byggts för ett normalspår från normalspårsstationen Porthmadog till hamnstationen.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nils-Erik Prånge Visa inlägg
    Caerenafon
    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, Caernarfon, 40 bankilometer från Porthmadog, är rätt svar. Dessa båda orter är ändpunkterna för 600-millimetersbanan WHR, Welsh Highland Railway. Banan hade öppnats 1922, lagts ner 1937 och sedan restaurerats av entusiaster och återöppnats etappvis 1997-2011. Om jag förstår rätt ingick 1,2 bankilometer närmast Porthmadog Harbour inte i den ursprungliga sträckningen av WHR. Den lilla snutten kallas i stället WHHR och gör att WHR:s tåg kan utgå från hamnstationen i Porthmadog, som även den lika berömda smalspårsbanan Ffestiniog Railway utgår från.

Till sist en bild som jag har visat förut i Postvagnen. Tagen vid samma tillfälle från samma ställe, men i en annan riktning:
    Tack för påpekandet! Jag kan vidare rätta en annan sak som jag skrev. Inte heller det bortersta avsnittet av WHR, nämligen från Dinas till Caernarvon, hade från början varit en 597mm-bana. Det avsnittet hade ingått i en annan nedlagd bana som byggts med 1067 mm och sedan blivit normalspårig innan den lades ner på 1960-talet. Men större delen av NWR har ändå haft spårvidden 597 mm från början. Jag kan också tillägga att banvallen för de 1,2 km närmast Porthmadog Harbour från början hade byggts för ett normalspår från normalspårsstationen Porthmadog till hamnstationen.
    När nu Lennart P kommenterat spårvidden kan man kanske också filosofera något över ortnamnet på den här berömda walesiska orten i norra Wales med sitt historiska slott. Ortnamnen i Wales är genomgående knepiga både vad gäller stavning och uttal. Jag har fetmarkerat stavningen av platsnamnet i de citerade inläggen ovan.

Orten stavas alltså Caernarfon (med f) som Hans B så korrekt anger i sitt första svar till Nils-Erik Prånge. Nils-Erik skrev förstås Caerenafon i sitt inlägg men det går naturligtvis ändå lätt att förstå vilken ort han menade. Men sedan skriver Hans B i svaret på Lennart P:s inlägg om spårvidden ortnamnet som Caernarvon (med v) som är fel stavning men med rätt uttal, bokstaven 'f' utläses nämligen alltid som 'v' i walesiskan.

Men Caernarfon är ändock lätt namn att stava och uttala i jämförelse med andra walesiska ortnamn i allmänhet och i synnerhet en annan mycket välkänd järnvägsort inte så långt därifrån på ön Anglesey nämligen den klassiska, tungvrickaren Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch på linjen mellan Bangor och Holyhead. Av naturliga skäl förkortas ofta det här tungvrickarnamnet till mer lätthanterliga Llanfair PG.

Här är en bild från Wikipedia tagen av signaturen G1MFG och fri enligt licensen CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    När nu Lennart P kommenterat spårvidden kan man kanske också filosofera något över ortnamnet på den här berömda walesiska orten i norra Wales med sitt historiska slott. Ortnamnen i Wales är genomgående knepiga både vad gäller stavning och uttal. Jag har fetmarkerat stavningen av platsnamnet i de citerade inläggen ovan.
    Orten stavas alltså Caernarfon (med f) som Hans B så korrekt anger i sitt första svar till Nils-Erik Prånge. Nils-Erik skrev förstås Caerenafon i sitt inlägg men det går naturligtvis ändå lätt att förstå vilken ort han menade. Men sedan skriver Hans B i svaret på Lennart P:s inlägg om spårvidden ortnamnet som Caernarvon (med v) som är fel stavning men med rätt uttal, bokstaven 'f' utläses nämligen alltid som 'v' i walesiskan.
    Jag har aldrig åkt på WHR, men Caernarfon Castle besökte jag 1963. På den tiden gällde stavningen Caernarvon, vilken också finns på de engelskspråkiga Wikipediasidor som handlar om nedlagda järnvägar och stationer i trakten. Tanken är troligen att man vill stava dem på det sätt som gällde när de fanns. Utan särskild eftertanke hämtade jag "Caernarvon" direkt från en av de sidorna. Men i min text hade det passat bättre att konsekvent använda nuvarande stavningssätt och inte växla mellan två.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag har aldrig åkt på WHR, men Caernarfon Castle besökte jag 1963. På den tiden gällde stavningen Caernarvon, vilken också finns på de engelskspråkiga Wikipediasidor som handlar om nedlagda järnvägar och stationer i trakten. Tanken är troligen att man vill stava dem på det sätt som gällde när de fanns. Utan särskild eftertanke hämtade jag "Caernarvon" direkt från en av de sidorna. Men i min text hade det passat bättre att konsekvent använda nuvarande stavningssätt och inte växla mellan två.
    Stavningen med F är waelsisk medan den med V var engelsk, men den upphörde (?) enligt engelska Wikipedia år 1974.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Caernarfon stavas med f på Walesiska och med v på engelska, så enkelt är det.

Mvh Fredrik

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Caernarfon stavas med f på Walesiska och med v på engelska, så enkelt är det.

Mvh Fredrik
    Nej, inte längre, alternativt använder man aldrig efter 1974 det engelska namnet. Tidigare gällde det du skriver.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •