Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: SJ snålar på prepositionerna

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

SJ snålar på prepositionerna

Radioprogrammet Språket inledde nyss med en språkspaning från SJ-tåg:

Vi anländer snart Stockholm/We will shortly arrive Stockholm

Välkomna ombord detta tåg

Tillskrivna hade SJ svarat: "Det heter så"

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ snålar på prepositionerna

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Radioprogrammet Språket inledde nyss med en språkspaning från SJ-tåg:

Vi anländer snart Stockholm/We will shortly arrive Stockholm

Välkomna ombord detta tåg

Tillskrivna hade SJ svarat: "Det heter så"
    Oaktat prepositioner:
    Hur ofta KLIVER man av ett tåg egentligen? Själv anser jag att ett kliv är i stort sett dubbelt så långt som ett steg.
    Men tack och lov så används ännu inte avklivning på vänster/höger sida.
    "Språket" har en del att ta tag i nuförtiden.

Senast redigerat av 1524 den 2018-08-29 klockan 07:44:35. Anledning: tillägg av ord

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Oaktat prepositioner:
    Hur ofta KLIVER man av ett tåg egentligen? Själv anser jag att ett kliv är i stort sett dubbelt så långt som ett steg.
    Förr var det högre golv och lägre plattformar och brantare trappor/stegar. Då fanns inga handikappregler och det kunde det vara lite svårare att gå av. Därfrån kommer väl talesättet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ snålar på prepositionerna - kliv

Oaktat prepositioner:
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Förr var det högre golv och lägre plattformar och brantare trappor/stegar. Då fanns inga handikappregler och det kunde det vara lite svårare att gå av. Därfrån kommer väl talesättet.
    Intressant hur olika "kliv" uppfattas, för mig är det varken högre eller längre än om man stiger av tåget.

När det däremot gäller bilar är det väl sedan länge så att man i de flesta snarare kryper in.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ snålar på prepositionerna - kliv

Intressant hur olika "kliv" uppfattas, för mig är det varken högre eller längre än om man stiger av tåget.

När det däremot gäller bilar är det väl sedan länge så att man i de flesta snarare kryper in.
    Alla dessa suvar som verkar vara ett krav om man bor i city och ska ha bil kliver man upp i mer än kryper in i.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Kanske det ha sitt ursprung där. Men i tidningstexter har "kliva av" stormat in under de senaste decennierna och i praktiken ersatt "stiga av".

Snart kanske man får höra ombordpersonal fråga efter "Nypåklivna"?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Kanske det ha sitt ursprung där. Men i tidningstexter har "kliva av" stormat in under de senaste decennierna och i praktiken ersatt "stiga av".

Ofta säger dom inte ens nypåstigna idag utan ofta frågar dom efter "Nya resanden" idag. Detta uttryck känns vanligare än "nypåstigna" idag. Kommer konduktören in och frågar efter nypåklivna så skulle man nog reagera.

Senast redigerat av Alexander Lukas den 2018-08-29 klockan 14:20:03.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    Ofta säger dom inte ens nypåstigna idag utan ofta frågar dom efter "Nya resanden" idag. Detta uttryck känns vanligare än "nypåstigna" idag. Kommer konduktören in och frågar efter nypåklivna så skulle man nog reagera.
    Eller som när det omedelbart efter avgång från Stockholm Ö frågas efter "nypåstigna", vad skulle man annars vara?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Eller som när det omedelbart efter avgång från Stockholm Ö frågas efter "nypåstigna", vad skulle man annars vara?
    "Jag har redan blippat mitt kort på de numera införda stolparna på plattformen."

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"Nyponstigna"väcker också munterhet(utom hos vissa dysterkvistar)/Ulf

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ snålar på prepositionerna – Att kliva och/eller stiga av‽

Oaktat prepositioner:

Ordet 'nypåklivna' är en neologism som jag hoppas får dö den bildliga sotdöden!

Men det förvånar något att verbet ’kliva’ känns så främmande för en del här i vagnen. Att stiga av tåget är tydligen mer bekvämt för flertalet. Men att kliva är ju ett minst lika gammalt verb i det svenska språket som att stiga så det är inget konstigt med att använda det förstnämnda verbet även i tågsammanhang när man debarkerar tåget.

Och läser man vad Svenska Akademiens Svenska ordbok (SO) har att meddela om verben ’kliva’ respektive ’stiga' och deras konstruktioner med olika prepositioner samt verbens historik så ser man följande:

SO om ’kliva’:
    KONSTRUKTION: kliva (fram/in/upp) (ngnstans), kliva av/i/ur (ngt)
    HIST.: sedan förra hälften av 1300-talet Uplands-Lagen fornsv. kliva ’kliva; klättra’; gemens. germ. ord, urspr. ’klibba fast vid; klänga sig fast vid’; besl. med klibba, klister

SO om 'stiga':
    KONSTRUKTION: stiga av/fram/in/på/upp/ur (ngnstans), stiga av/ur/på (ngt), stiga upp (TID)
    HIST.: sedan början av 1300-talet Skåne-Lagen fornsv. stigha; gemens. germ. ord, besl. med bl.a. lat. vesti´gium ’fot¬steg’; jfr steg, stege, stegra

Det är en styrka att ett språk har olika synonymer; det gör att man kan finjustera betydelsen av det skrivna. Synonymer är ju inte alltid 100-procentiskt likvärdiga utan det skiljer ofta i nyanserna hos orden. Så personligen kommer jag att både stiga av respektive kliva av tåget även i fortsättningen. Det beror lite på omständigheterna och tåg-/vagnstyp vilket verb som jag kommer att använda i ferroviala sammanhang!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Oaktat prepositioner:
    Det är väl väldigt ofta som man kliver av i så fall. Att gå av tåget som om du bara tog ett vanligt steg på ett vanligt golv kan möjligen fungera på Saltsjöbanan (och Arlandabanan?) men annars behöver man nog ta just det som du kallar ett "kliv".

Annars tror jag att man oftast säger "gå av/på" eller "kliva av/på", medan "stiga av/på" mest förekommer i skrift.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är väl väldigt ofta som man kliver av i så fall. Att gå av tåget som om du bara tog ett vanligt steg på ett vanligt golv kan möjligen fungera på Saltsjöbanan (och Arlandabanan?) men annars behöver man nog ta just det som du kallar ett "kliv".

Annars tror jag att man oftast säger "gå av/på" eller "kliva av/på", medan "stiga av/på" mest förekommer i skrift.
    En mycket smal dam gick på tåget i Linköping, hon gick av i Alvesta.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

En mycket smal dam gick på tåget i Linköping, hon gick av i Alvesta.
    i mitt tycke bättre version: Steg på i Karlstad och var så smal att hon gick av i Skåre.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    De får hellre fråga efter "Nya resande" om de ska tala korrekt svenska.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    i mitt tycke bättre version: Steg på i Karlstad och var så smal att hon gick av i Skåre.
    Om nu den nämnda damen var så smal att hon KLEV av i Skåre, då blev det ju så kallat spårspring av missödet.
    Kanske till gagn för det lokala miljöpartiet eller till PV:s ännu så länge längsta tråd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De får hellre fråga efter "Nya resande" om de ska tala korrekt svenska.
    Det gör de väl vanligtvis också, jag tror att det är en felhörning. (Hur många hörn har en sådan?)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det gör de väl vanligtvis också, jag tror att det är en felhörning. (Hur många hörn har en sådan?)
    Antal hörn: Fel

Det finns ett ord som alltid stavas fel.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Om nu den nämnda damen var så smal att hon KLEV av i Skåre, då blev det ju så kallat spårspring av missödet.
    Kanske till gagn för det lokala miljöpartiet eller till PV:s ännu så länge längsta tråd.
    Den enligt uppgift sanna historia, som jag hörde var om en konduktör, som hade berättat med ungefär den lydelse jag återgav. (Han kanske broderade ut det litet mera; han var värmlänning.) Det var på den tiden Skåre fortfarande hade uppehåll för resandeutbyte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •