Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Inga avstigande, inget stopp

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Inga avstigande, inget stopp

Sitter just nu på 536 mot Stockholm C. Detta tåg har annonserat uppehåll för avstigande vid Flemingsberg. Men blåste rakt igenom. Förmodar att ingen biljett dit jade sålts! Vi fick ett utrop om att vi följaktligen borde komma 20 minuter före tabell till Stockholm C (planerad enkelspårsdrift). Men tyvärr hann vi inte, utan står just nu på Årstabeonoch väntar på att enkelspåret ska få vår riktning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Inga avstigande, inget stopp

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Sitter just nu på 536 mot Stockholm C. Detta tåg har annonserat uppehåll för avstigande vid Flemingsberg. Men blåste rakt igenom. Förmodar att ingen biljett dit jade sålts! Vi fick ett utrop om att vi följaktligen borde komma 20 minuter före tabell till Stockholm C (planerad enkelspårsdrift). Men tyvärr hann vi inte, utan står just nu på Årstabeonoch väntar på att enkelspåret ska få vår riktning.
    Ropar man inte ut detta i förväg så någon som eventuellt ändrat resplan kan höra av sig ? Eller det blivit misstag av annan anledning. Vaxholmsbolaget brukar vara mycket noga med att ropa ut : ”vi har inga avstigande till xx brygga” så man har en chans att höra av sig om man ändå ska av där.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-28 klockan 16:15:49.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Nu när tågen går till Centralen igen stannar väl inte 536 i Flemingsberg?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ropar man inte ut detta i förväg så någon som eventuellt ändrat resplan kan höra av sig ? Eller det blivit misstag av annan anledning. Vaxholmsbolaget brukar vara mycket noga med att ropa ut : ”vi har inga avstigande till xx ” så man har en chans att höra av sig om man ändå ska av där.
    Inget utrop a la skärgårdsbåtarna. Och ingen visering av min biljett efter att jag klivit på i Alvesta.
    Hade faktiskt preliminära funderingar på att byta till pendeln i Flemingsberg, men hade skippat dem .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Nu när tågen går till Centralen igen stannar väl inte 536 i Flemingsberg?
    Som enda Malmötåg gör 536 uppehåll i Flemingsberg. 230 fortsatt inställda, 264 extra uppehåll.
    Morgondagens ankomster i Flb.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Som enda Malmötåg gör 536 uppehåll i Flemingsberg. 230 fortsatt inställda, 264 extra uppehåll.
    Aha. Tillfälligt. Ber om ursäkt

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Inget utrop a la skärgårdsbåtarna.
    SJ borde kanske idka benchmarking på skärgårdsbåtarna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Aha. Tillfälligt. Ber om ursäkt
    536 har även ny tidtabell från Södertälje. Som tåg 80836. 17 minuter att begrunda i Flemingsberg.
    16:39 normal ankomsttid Stockholm C.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag åkte till Norrland sist körde de samma metod på de små hållplatserna. De saktade ner inför Nattavaara och skulle nog inte stannat om inte en gubbe skulle på, då såg de till att stanna med sittvagnen just där han stod. I Katterjåkk där jag skulle av bad de oss att gå två vagnar framåt i tåget så de bara behövde stanna två gånger i Katterjåkk (plattformen är kort).

Dock - min erfarenhet på Norrlandstågen är att de brukar vara bra på att fråga var man skall kliva av, de är kanske vana vid att folk ändrat sig sen de bokade biljetterna och till exempel vill av i Katterjåkk i stället för Riksgränsen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om man söker till Flemingsberg de närmaste dagarna får man "Ej valbar".

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    Om man söker till Flemingsberg de närmaste dagarna får man "Ej valbar".
    Aha, där har vi knuten. I 536s trafikinformation ingår nämligen ett stopp i Flemingsberg. Det var där jag tittade. Och det var det som fick mig att kontemplera att byta till pendeln där (eftersom pendeln var en av mina vidare resmöjligheter).
    Och orsaken till att 536 behöver ett uppehåll antar jag är att tåg 3943 behöver enkelspåret, varför det upphör vara ledigt lite för tidigt för 536.
    Kollade inte på displayerna i tåget om det där angavs något Flemingsbergsuppehåll, eftersom detta var något jag upptäckte först i efterhand.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Aha, där har vi knuten. I 536s trafikinformation ingår nämligen ett stopp i Flemingsberg. Det var där jag tittade. Och det var det som fick mig att kontemplera att byta till pendeln där (eftersom pendeln var en av mina vidare resmöjligheter).
    Och orsaken till att 536 behöver ett uppehåll antar jag är att tåg 3943 behöver enkelspåret, varför det upphör vara ledigt lite för tidigt för 536.
    Kollade inte på displayerna i tåget om det där angavs något Flemingsbergsuppehåll, eftersom detta var något jag upptäckte
    först i efterhand.
    Men håll med om att det är ett besynnerligt sätt att komunicera en förbindelse. De närmaste dagarna kommer alltså Malmö-Flemingsberg med 536 upp i bokningen som en direkt förbindelse men alltså ”ej valbar ” på biljettkategorierna. Från nästa vecka försvinner Flemingsberg helt. Om man nu gör ett tekniskt uppehåll där så finns väl ingen anledning att annonsera det mot resenär.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men håll med om att det är ett besynnerligt sätt att komunicera en förbindelse. De närmaste dagarna kommer alltså Malmö-Flemingsberg med 536 upp i bokningen som en direkt förbindelse men alltså ”ej valbar ” på biljettkategorierna. Från nästa vecka försvinner Flemingsberg helt. Om man nu gör ett tekniskt uppehåll där så finns väl ingen anledning att annonsera det mot resenär.
    Det kan väl också vara en systembegränsning, alternativt en begränsning i någons kunskap om hur systemet skall användas, som har föranlett denna besynnerliga presentation.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det kan väl också vara en systembegränsning, alternativt en begränsning i någons kunskap om hur systemet skall användas, som har föranlett denna besynnerliga presentation.
    Jag tror det beror på att olika personer avtolkat situationen olika och uppdaterat datat i de två delsystemen ( tidtabell resp pris) olika. Antingen kommer det att rättas eller så skall det inte säljas och bedöms att det är tillräckligt rätt som det är.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det sk "Norrland" är väldigt, väldigt stort. Kan vi inte sluta använda den benämningen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Inga avstigande, inget stopp - "Norrland"

Citat Ursprungligen postat av rogernw Visa inlägg
    Det sk "Norrland" är väldigt, väldigt stort. Kan vi inte sluta använda den benämningen?
    Jag gissar att du menar att det inte ska användas som benämning på en plats, annars finns det ju mängder av benämningar som omfattar bra mycket större områden.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men det framgick väl ganska tydligt av inlägget att det handlade om tåg till Malmbanan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Får man inte säga "Norrlandstågen" heller?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag gissar att du menar att det inte ska användas som benämning på en plats, annars finns det ju mängder av benämningar som omfattar bra mycket större områden.
    Du tolka mig rätt .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=rogernw[/QUOTE]

Fast om daf66sl under resa i den aktuella landsdelen besökte flera platser är det absolut mera adekvat att skriva "Norrland" än t.ex."Järvijaure".

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-08-31 klockan 20:07:45.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •