Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Genom Europa 2016 (Del 7.1)

Genom Europa 2016 (Del 7.1)

Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5
    Del 6

Efter dagsturen i Wien hamnade jag i Graz, där jag befann mig 5-8 juli 2016. Graz är Österrikes näst största stad med lite mer än 320 000 invånare.
    Här fastnade det både mycket spårvagnar och tåg på bild, så delar upp det i två delar.

07068008 by Anders Olsson, on Flickr
    I Graz finns det ett spårvägsnät med 6 linjer. På bild Bombardier Cityrunner på linje 3, en av 18 stycken av denna modell i staden. Byggda 2000-2001.

07068030 by Anders Olsson, on Flickr
    På de centrala gatorna får bilar och spårvagnar (och även människor) snällt samsas. Stadler Variobahn på linje 5.

07068032 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 668 igen, framför en känd svensk affär.

07068034 by Anders Olsson, on Flickr
    I de centrala delarna samsas alla 6 spårvägslinjer, här är det även gratis resande.

07068036 by Anders Olsson, on Flickr
    Stadler Variobahn 244, 45 stycken finns av denna modell i staden, byggda 2009-2015.

07068044 by Anders Olsson, on Flickr
    En del vagnar var reklammålade, denna för Raiffeisen Bank, en österrikisk bank.

07068046 by Anders Olsson, on Flickr
    Reklam för ett stort köpcentrum utanför Graz, dit man kan ta linje 4 och 13.

07068051 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 221 på linje 7.

07068057 by Anders Olsson, on Flickr
    Jag tog mig sedan till centralstationen och fotade lite olika tåg. På bild ett tjeckiskt Railjet.

07068058 by Anders Olsson, on Flickr
    ÖBB City Shuttle.

07068059 by Anders Olsson, on Flickr
    Graz Hauptbahnhof var det, ja. På bild Class 1144.
    Sen 2012 finns det en spårvagnshållplats under stationen som trafikeras av 4 spårvagnslinjer.

07068060 by Anders Olsson, on Flickr
    07068062 by Anders Olsson, on Flickr
    Class 1116, även kallad för Taurus med nya Skoda-bilar i släp.

07068063 by Anders Olsson, on Flickr
    Class 1144 och 1142.

07068064 by Anders Olsson, on Flickr
    Siemens Desiro på linje S3 mot Fehring.

07068065 by Anders Olsson, on Flickr
    Bakom alla stolpar syns en Stadler GTW på linje S61.

Vi stannar där för idag, finns en del tågbilder till att visa från Graz som får bli en annan gång.
    Tack för visat intresse.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Genom Europa 2016 (Del 7.1)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    07068044 by Anders Olsson, on Flickr
    En del vagnar var reklammålade, denna för Raiffeisen Bank, en österrikisk bank.
    1: Tack för intressanta bilder! Graz har jag inte besökt, men det ser ut som om staden är värd en resa.

2: Tämligen i detta sammanhang oväsentlig information, men ändå...
    Raiffeisen* Bank kan väl när man befinner sej i Graz sägas vara en österrikisk bank, men ändå inte. Det är lantbrukskooperationens ("föreningsrörelsens") bank i flera tyskspråkiga länder - Tyskland, Österrike, Schweiz, Südtirol t ex. Ja numera har man verksamhet även i östliga länder - den som är bekant med det kyrilliska alfabetet kunde se reklam för banken under fotbolls-EM nu i somras. Ungefär samma organisatoriska form som föreningsbankerna/jordbrukskassorna i Sverige om någon minns den tid när inte alla banker** var inriktade på att ge maximal vinst åt aktieägarna.
    I framför allt delar av Tyskland ägnar man sej också åt partihandel med jordbruksprodukter, alltså som Lantmännen i Sverige. För att få lite järnvägsanknytning kan jag nämna att i stort sett varje tysk järnvägsstation på landsbygden hade ett stickspår till en Raiffeisenfilial - tittar man på tyska modelljärnvägar så är detta fortfarande vanligt. Namnet kan också skifta - b.a. i Pfalz heter det "Volksbank", i Bayern heter partihandeln "BayWa" - men det är del av samma kooperativa rörelse.
    Ja nu vet ni mer om detta än ni någonsin drömt om att få veta!

*) Bankens namn kommer från Friedrich Wilhelm Raiffeisen som var en förgrundsgestalt inom lantbrukskooperationen i de tyskspråkiga länderna.

**) Jo det finns alternativ till de privatkapitalistiska bankerna även i Sverige - Länsförsäkringar t ex.

god natt
    Thomas K Ohlsson

Senast redigerat av TKO den 2018-08-27 klockan 23:05:30.

Sv: Genom Europa 2016 (Del 7.1)

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    1: Tack för intressanta bilder! Graz har jag inte besökt, men det ser ut som om staden är värd en resa.

2: Tämligen i detta sammanhang oväsentlig information, men ändå...

god natt
    Thomas K Ohlsson
    Graz var en väldigt trevlig och fin stad.
    Alltid trevligt med kompletterande info.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •