Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kiruna C igår [5 bilder]

Kiruna C igår [5 bilder]

Några bilder från gamla Kiruna C från gårdagen, ja, det lilla som återstår av den gamla stationen alltså.

Stationsområdet sett från den gamla infarten från väg E10, platsen där stationshuset och järnvägshotellet gapar tom.

Stationshusets plats gapar tom där bakom staketet.

Vy norrut över området från mellanplattformens södra ände.

En stor tegelhög som lär vara resterna av stationshuset. I bakgrunden syns stadshuset som snart också förvandlas till en tegelhög.

Järnvägsstationen har flyttat och stadshuset är på väg att lämna sin kulle, allt medan rallarrosorna växer upp vid den gamla plattformskanten.

Fler bilder finns på
    https://jvgfoto.se/banor/malmbanan/g...rsonbangarden/

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Kiruna C igår [5 bilder]

Märklig känsla att se ett samhälle försvinna. Annars är vi mest vana att se samhällen växa.

(försvinner helt gör det förvisso inte, men det försvinner från platser som varit bebyggda i över ett sekel)

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

De här bilderna kommer att ha ett högt kulturhistoriskt värde i framtiden. Bra dokumentation!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Märklig känsla att se ett samhälle försvinna. Annars är vi mest vana att se samhällen växa.

(försvinner helt gör det förvisso inte, men det försvinner från platser som varit bebyggda i över ett sekel)
    Det byggs en hel del i andra änden av stan. Det nya stadshuset är på plats bland annat.

Är det någon som vet om man kommer markera husgrunden till järnvägsstationen på samma sätt som man gjort med husen i gruvstadsparken?

Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-27 klockan 23:37:11.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Som vanligt fina och intressanta bilder David!

Som arkitekturintresserad yngling åkte jag i mitten av 70-talet upp till Kiruna för att se (och fotografera) stadshuset och Kv Ortdrivaren - naturligtvis med Nordpilen. Övernattning på hotellet vid järnvägsstationen, minns inte vad det hette.
    Nu är allt snart borta.

/TKO

(och jag ber om ursäkt för att mitt inlägg hamnade fel i trådstrukturen - men det är inte lätt det här!)

Senast redigerat av TKO den 2018-08-27 klockan 23:42:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag passerade Kiruna första gången (av många) 1961 som 19-åring och imponerades av den vackra byggnaden. Hoppas man bygger ett nytt stationshus i en fin traditionell norrländsk stil och inte som en betonglåda vilket tyvärr verkar vara vanligt i dessa dagar.

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Det byggs en hel del i andra änden av stan. Det nya stadshuset är på plats bland annat.

Är det någon som vet om man kommer markera husgrunden till järnvägsstationen på samma sätt som man gjort med husen i gruvstadsparken?

Det nya stadshuset är klart och taget i bruk, men så mycket annat finns ännu inte runt det förutom en stor byggarbetsplats.

När det gäller framtiden för stationsområdet tolkar jag kartan på länken nedan som att den gamla bangården snart hamnar innanför staketet, jag tror därför inte man gör några markeringar för husen här.
    https://samhallsomvandling.lkab.com/...adet-i-kiruna/

Sist kan jag, med tanke på Görans reflektion om samhällen som försvinner, inte låta bli att jämföra situationerna i Kiruna och Malmberget. Dels är det ju precis som Göran också skriver långt ifrån hela gamla Kiruna som försvinner nu. Tittar man på respektive tidplan för Kiruna och Malmberget på länkarna nedan ser man att andelen av samhället som är borta inom 10 år är betydligt större i Malmberget, och det är något som verkligen märks betydligt mer på plats än vad det gör i Kiruna. Dels känns det som att nybyggnationen är betydligt mer påtaglig i Gällivare än i Kiruna, här i Gällivare är det svårt att missa de många nya hus som just nu växer upp. Kanske beror det åter på att samhället i sin helhet är något mindre, men också att man här utöver utvidgning av tätortsbebyggelse också förtätar inne i samhällets centrala delar.

https://samhallsomvandling.lkab.com/...idplan-kiruna/
    https://samhallsomvandling.lkab.com/...get-gallivare/

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    De här bilderna kommer att ha ett högt kulturhistoriskt värde i framtiden. Bra dokumentation!
    Tack! Ska bara komplettera sidan med fler bilder från tiden stationen var i drift, både som genomgångsstation och som säckstation. Bilder finns, men de har visst inte blivit publicerade ännu...

Nattåg 93 gör uppehåll i Kiruna på kvällen den 27 juni 2007.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Kiruna stadshus överlämnas iidag

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Det nya stadshuset är klart och taget i bruk, men så mycket annat finns ännu inte runt det förutom en stor byggarbetsplats.

Länk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Tjusigt. Funderade på var. HÄR står det.
    wikipedia

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Tjusigt. Funderade på var. HÄR står det.
    wikipedia
    Eller här på en nyare bild!

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Som vanligt fina och intressanta bilder David!

Som arkitekturintresserad yngling åkte jag i mitten av 70-talet upp till Kiruna för att se (och fotografera) stadshuset och Kv Ortdrivaren - naturligtvis med Nordpilen. Övernattning på hotellet vid järnvägsstationen, minns inte vad det hette.
    Nu är allt snart borta.

/TKO

(och jag ber om ursäkt för att mitt inlägg hamnade fel i trådstrukturen - men det är inte lätt det här!)
    Hotellet vid järnvägsstationen hette Järnvägshotellet och där har även jag övernattat. Pappa hade lite uppdrag i Kiruna så vissa lördagar åkte jag B1 från Luleå 06.27. Vagnarna från Luleå (BF1+B1+AB3+RB2) växlades in i Nordpilen i Boden.

Inne på järnvägsstationen i Kiruna bedrev AB Trafikrestauranger en järnvägsrestaurang. De tillhandahöll varken kebab, pizza eller latte. Vilka tider...

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Hotellet vid järnvägsstationen hette Järnvägshotellet och där har även jag övernattat. Pappa hade lite uppdrag i Kiruna så vissa lördagar åkte jag B1 från Luleå 06.27. Vagnarna från Luleå (BF1+B1+AB3+RB2) växlades in i Nordpilen i Boden.

Inne på järnvägsstationen i Kiruna bedrev AB Trafikrestauranger en järnvägsrestaurang. De tillhandahöll varken kebab, pizza eller latte. Vilka tider...
    Vad serverade de då?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad serverade de då? ������
    Något som folk efterfrågade på den tiden...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tänkbar meny för dom som hade råd: Smör, bröd, ost och sill med tillbehör och därefter biffstek med lök.

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

HEJ

Måste få fråga, men hade man bestämt om man skulle bygga en ny järnvägsstation i nya centrum av Kiruna?
    Har sätt gamla förslag med nya bana in i stan, med vändslinga, för persontågen då!
    Hittade inte igen länken till det dokumentet just nu.

/Jona

Filosofen Jona i Söv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns inga beslut om ny järnväg, men ambitionen är att dra en ny bana med en säckstation i källaren under det planerade resecentret nära stadshuset, se karta från utvecklingsplanen:
    http://www.kiruna.se/globalassets/st...up-omradet.pdf

En rolig detalj med järnvägsanknytning är att idén till parkstråket från sydväst till nordöst på kartan kommer från att detta var dragningen av den numera rivna järnvägen till gruvan i Tuolluvaara.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Minns inte men kan tänka mig att det var pytt-i-panna och filé mignon black and white 😂😂😂😂😂.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •