Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Dagens underliga störning. Oxie - Svedala.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dagens underliga störning. Oxie - Svedala.

Skånetrafiken har gått ut med en varning om inställda tåg:

Det är stopp i tågtrafiken mellan Malmö-Svedala. Inga tåg kan i nuläget köra på sträckan.

Prognos är satt till klockan 12:00 imorgon tisdag.

Orsaken är en lastbil som står på järnvägsövergången i Oxie.
    20 timmar för att släpa undan en lastbil låter för mig lite överdrivet. Jag undrar vad mer som har hänt.

--
    Silverfisk

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Dagens underliga störning. Oxie - Svedala.

Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    20 timmar för att släpa undan en lastbil låter för mig lite överdrivet. Jag undrar vad mer som har hänt.
    --
    Silverfisk
    Det är vägskyddsanläggningen som fått allvarliga skador och måste repareras innan tågtrafiken kan släppas på igen. Lastbilen är enligt Sydsvenskan bortbogserad.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Senast redigerat av Herrolsson den 2018-08-27 klockan 15:38:45.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Hade det inte gått att lösa tillfälligt genom att omleda vägtrafiken? Det är ju en måttligt stor väg det gäller.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt diskussionen i instagramflödet har även andra skador uppstått

"puttandÄr det hinderfritt så går det ju att trafikera med ordergivning om felaktigt vägskydd och anordna vägvakt. Då slipper järnvägstrafiken bli jättedrabbad av lastbilsolyckan.
    pernilla2369Kontaktledningsanläggningen är också skadad tyvärr @puttand"

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat från Sydsvenskan:
    "– Det var en lastbil som körde in ett vägskydd. Den är nu bärgad. Vägskyddet måste inspekteras innan trafiken kan återupptas. Ett vägskydd kan vara vägräcke eller annat räcke för att skydda, säger Joanna Ljunggren.
    Tar det så lång tid att inspektera det så att trafiken inte kan komma igång förrän imorgon?
    – Vi prioriterar säkerheten. Det är viktigt att avsyna vägskyddet ordentligt och undersöka hur omfattande skadorna är på det, säger Joanna Ljunggren."

Johanna Ljunggren är informatör på Trafikverket enligt tidningen. Kan ingen informera informatören om vad ett vägskydd är i järnvägsvärlden?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Hade det inte gått att lösa tillfälligt genom att omleda vägtrafiken? Det är ju en måttligt stor väg det gäller.
    Det är ju järnvägens anläggningar som blivit skadade och måste lagas. Jag utgår från att järnvägens reparatör får disponera korsningen under återställningsarbetet så vägtrafiken är säkert redan omledd.

Medlem
    mar 2018

Enligt källor så kommer det gå tåg med vägvakt från klockan 04:30 imorgon bitti. Vägen kommer stängas omgående.

Senast redigerat av Herrolsson den 2018-08-27 klockan 16:50:09.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det är ju järnvägens anläggningar som blivit skadade och måste lagas. Jag utgår från att järnvägens reparatör får disponera korsningen under återställningsarbetet så vägtrafiken är säkert redan omledd.
    Å andra sidan, är vägtrafiken avstängd är vägskyddet överflödigt även för spårtrafiken, tågen borde utan problem kunna framföras med reducerad hastighet förutsatt att reparationsarbetena inte kontinuerligt behöver pågå mitt i spåret.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Enligt diskussionen i instagramflödet har även andra skador uppstått

"puttandÄr det hinderfritt så går det ju att trafikera med ordergivning om felaktigt vägskydd och anordna vägvakt. Då slipper järnvägstrafiken bli jättedrabbad av lastbilsolyckan.
    pernilla2369Kontaktledningsanläggningen är också skadad tyvärr ������ @puttand"
    Är det bondfångaren som i vanlig ordning har hjälpt till att riva ned kontaktledningen (eller matarledning, återledning eller vad det nu är) i stället för att skydda den?

Finns väl en korsning i Oxie med rätt konstiga vinklar, det går kanske att riva stolpar med släpet eller nåt...

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Är det bondfångaren som i vanlig ordning har hjälpt till att riva ned kontaktledningen (eller matarledning, återledning eller vad det nu är) i stället för att skydda den?

Finns väl en korsning i Oxie med rätt konstiga vinklar, det går kanske att riva stolpar med släpet eller nåt...
    Nja, om du tittar på bilden som Herrolsson länkade till så ser det inte ut att vara något släp inblandat. Men bondfångaren strök givetvis med...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jag var borta vid platsen för en stund sedan och kontaktledningen ser OK för ett otränat öga, däremot var bilvägen ordentligt avstängd med både staket och skyltar. Det pågick inget synligt arbete på platsen och det fanns ingen personal där heller. Så varför det inte går att köra tåg förbi platsen, eller hela vägen ner till Ystad är inget som jag som amatör förstår?
    Enligt Skånetrafiken så ska stadsbusstrafiken förbi platsen återupptas klockan 19, tillåt mig tvivla.

Ska se om jag kan ladda upp en bild på hur det ser ut på platsen.

Senast redigerat av conben den 2018-08-27 klockan 17:57:32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nja, om du tittar på bilden som Herrolsson länkade till så ser det inte ut att vara något släp inblandat. Men bondfångaren strök givetvis med...
    Jag tycker det mesta strukit med. Bondfångare, stolpar, kontaktledning, bommar med bomstativ mm. Inga halvmesyrer här.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Ursäkta en taskig mobilbild, men det är alltså bondfångare och bom på den närmsta sidan som strukit med, men kontaktledningen ser OK ut.

[IMG]http://i68.*******.com/ouval4.jpg[/IMG]

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av conben Visa inlägg
    Jag var borta vid platsen för en stund sedan och kontaktledningen ser OK för ett otränat öga, däremot var bilvägen ordentligt avstängd med både staket och skyltar. Det pågick inget synligt arbete på platsen och det fanns ingen personal där heller. Så varför det inte går att köra tåg förbi platsen, eller hela vägen ner till Ystad är inget som jag som amatör förstår?
    Enligt Skånetrafiken så ska stadsbusstrafiken förbi platsen återupptas klockan 19, tillåt mig tvivla.

Ska se om jag kan ladda upp en bild på hur det ser ut på platsen.
    Jag killgissar att Skånetrafiken och Trafikledningen tycker det är lättare att köra ersättningstrafik trafikdygnet ut då tidigare prognoser var att trafiken inte skulle kunna vara igång förrän kl 12 imorgon. Tror också att vägen inte kommer vara öppen på flera dagar.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat från Skånetrafikens hemsida: "Tågersättande buss:
    Bussar i pendeltrafik ersätter i begränsad omfattning följande sträcka:
    Hyllie – Ystad (via mellanstationer) "

Det må vara lättare att fortsätta köra ersättningstrafik, men något vidare kundfokus är det inte att i "begränsad omfattning" tvingas kånka runt i en buss till alla mellanstationer för att komma till Ystad.

Medlem
    mar 2018

Citat från Skånetrafikens hemsida: "Tågersättande buss:
    Bussar i pendeltrafik ersätter i begränsad omfattning följande sträcka:
    Hyllie – Ystad (via mellanstationer) "

Det må vara lättare att fortsätta köra ersättningstrafik, men något vidare kundfokus är det inte att i "begränsad omfattning" tvingas kånka runt i en buss till alla mellanstationer för att komma till Ystad.
    Absolut! Men betänk också att först går dom ut med att det är buss dygnet ut, sen ändrar dom sig och kör tåg, märker att det ställer till det och blir förseningar, lagningsarbetet drar ut på tiden, blir problem imorgon och de måste börja köra buss igen ikväll.

Då blir det ju sådär dumt med massor av olika budskap utåt igen. Det som klagas på(med all rätt) här ganska ofta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Fick aldrig fram någon bild så det skippade jag förut, men nu testade jag med en annan webbläsare och då ser man ju bilen. Det var en skaplig skrothög!

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Absolut! Men betänk också att först går dom ut med att det är buss dygnet ut, sen ändrar dom sig och kör tåg, märker att det ställer till det och blir förseningar, lagningsarbetet drar ut på tiden, blir problem imorgon och de måste börja köra buss igen ikväll.

Då blir det ju sådär dumt med massor av olika budskap utåt igen. Det som klagas på(med all rätt) här ganska ofta.
    Jag kan väl köpa det argumentet, även om jag inte håller med. Men då inställer sig frågan varför barikkadera vägen om man ändå inte tänker köra några tåg? Ja, det var väl enklast för trafikerket och dess enrepenör.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag kan väl köpa det argumentet, även om jag inte håller med. Men då inställer sig frågan varför barikkadera vägen om man ändå inte tänker köra några tåg? Ja, det var väl enklast för trafikerket och dess enrepenör.
    Billigare att stänga av än att postera vägvakt tills bommen lagats. Å andra sidan förefaller det som att skador på kontaktledningen gör att det ändå inte går att köra tåg, då hade man ju inte behövt stänga av vägen?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •