Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Resa till norra England och Skottland

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Resa till norra England och Skottland

I slutet av juni åkte jag, min son och min svärdotter till norra England, närmare bestämt till Spittal som ligger alldeles söder om Berwick upon Tweed.

Efter flygresan från Göteborg till Edinburgh med Ryanair tog vi spårvagnen in till centrum.

Man köpte biljett i en automat på stationen som sen konduktören kom och ritade en kråka på med en bläckpenna

Framme i centrum måste jag ju besöka Harburn Hobbies för några inköp

Vi tog sen en tur ner till Leith och tittade på Britannia och detta fantastiska skjul.

Sen åkte vi till Waverley för att ta tåget ner till Berwick upon Tweed. Smidigt, man köper biljett i en automat och frågar bara någon av personalen i varselväst vilket tåg man kan ta och vilket spår det går ifrån. Vi åkte med ett Crosscountry tåg, bekvämt och tyst. Faktiskt många pendlare som åkte med.

Här har vi huset i Spittal som vi bodde i, en trainspotters dröm . Fantastiskt läge med Nordsjön framför . Tittade man söderut så kunde man svagt se Holy Island. Vi bodde hemma hos min svärdotters mamma och styvpappa, Irene och Rod. Rods pappa hade varit lokförare bl. a på ett Peppercorn Class A1.

Foto från mitt sovrum. Det var svårt att fotografera för tågen hördes bara några sekunder innan dom dök upp.

Jag och min son framför järnvägsbron över Tweed, imponerande ålder på den bron. Finns ju två bilbroar också, byggda på 1920-talet resp 1600-talet

I huset bibliotek fanns det flera häften med sådana här markeringar

Vi tog en dagstur upp till Skottland för att se the Kelpies

Farkost med namn från en rätt känd bokserie

Vi åkte med the Falkirk Wheel

Och slutligen, resans höjdpunkt för min del, denna gatuskylt i Larbert

Vädret under veckan var mycket varmt de flesta dagarna och lite dimmigt några mornar. Godaste maten under veckan, Haggis&Chips

som kunde sköljas ner med

Mest drack jag dock Skottlands nationaldryck, IRN-BRU

Trevligt att bo hemma hos en vanlig familj och träffa och umgås med resten av släkten

Detta är f ö mitt första inlägg här på nya Postvagnen.

Stefan

ps Rod berättade att det under sommarhalvåret passerar en del ångloksdragna tåg på linjen men att dom inte förannonseras eftersom man haft problem med överentusiastiska tågintresserade som väl sprungit i spåret mm... ds

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Resa till norra England och Skottland

Välkommen och tack för ett trevligt och intressant inlägg!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Stefan S Visa inlägg
    Och slutligen, resans höjdpunkt för min del, denna gatuskylt i Larbert
    Trevligt resereportage. De flesta sakerna jag inte förstod (Britania, IRN-BRU m.fl.) kunde jag googla mig fram för att förstå, men den här förstår jag inte, så berätta gärna!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan S Visa inlägg
    I huset bibliotek fanns det flera häften med sådana här markeringar

Ian Allans "abc British Railway Locomotives - Combined Volume" förmodar jag!

Kul fotoreportage.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Ian Allan kan nog stämma.Fanns en hel del av dessa böcker i biblioteket, ångrar lite att jag inte tog en av dom när jag blev erbjuden.

Finlayson Place i Larbert är döpt efter den skottske skådespelaren James Finlayson, född 1887 och kanske mest känd för motspelare till Helan och Halvan. Mannen bakom Homer Simpsons DOH!

Stefan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ian Allans "abc-böcker" gav upphov till den mycket brittiska hobbyn "trainspotting". Det handlade helt enkelt om att man skulle se ("spot") så många lok som möjligt som fanns i förteckningen. När man hade sett ett lok markerade man det i boken, t ex med understrykning. För de riktiga entusiasterna räckte det inte med att bara se ett lok, man skulle helst ha klivit in i förarhytten ("cab a locomotive") - då markerades det särskilt i boken med t ex en röd understrykning.

Detta har vissa likheter med fågelskådning - som ju heter "bird spotting" på engelska.

Rekommenderad läsning: Platform souls av Nicholas Whittaker.

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2018-08-28 klockan 00:24:50.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Ian Allans "abc-böcker" gav upphov till den mycket brittiska hobbyn "trainspotting". Det handlade helt enkelt om att man skulle se ("spot") så många lok som möjligt som fanns i förteckningen. När man hade sett ett lok markerade man det i boken, t ex med understrykning. För de riktiga entusiasterna räckte det inte med att bara se ett lok, man skulle helst ha klivit in i förarhytten ("cab a locomotive") - då markerades det särskilt i boken med t ex en röd understrykning.

/TKO
    Kanske en och annan som prövade detta även i Sverige. När första SLM kom 1969 så rekommenderades köparna att skaffa två ex, en snygg att ha i bokhyllan och en för rockfickan att ha med ut i verkligheten och kunna göra anteckningar i .
    De första SLM hade ju också ett helt annat format än dagens SLMP.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kanske en och annan som prövade detta även i Sverige. När första SLM kom 1969 så rekommenderades köparna att skaffa två ex, en snygg att ha i bokhyllan och en för rockfickan att ha med ut i verkligheten och kunna göra anteckningar i .
    De första SLM hade ju också ett helt annat format än dagens SLMP.
    Jo då. I mitt första exemplar av SLM har jag bockat av de lok som jag hade fotograferat...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

2012 gjorde vi en resa till Skottland och bodde då i Whitsome som ligger i Scottish Borders. Tog inte så många tågbilder men några blev det.

De här fanns på stationen i Berwick upon Tweed

Tåget vi äkte med från Berwick till Edinburgh

Även på den resan fotograferade jag mej vid en trevlig skylt

Stefan

Senast redigerat av Stefan S den 2018-09-15 klockan 11:37:08.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •