Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bussen mellan Hässleholm och Osby

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Bussen mellan Hässleholm och Osby

Ombord på 20550 på väg från København H begrundar jag mitt öde att behöva byta till buss i Hässleholm.

Vad är det egentligen för arbeten som utförs mellan Hässleholm och Osby som framtvingar denna drastiska lösning? Upplys gärna oss fåkunniga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bussen mellan Hässleholm och Osby

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Ombord på 20550 på väg från København H begrundar jag mitt öde att behöva byta till buss i Hässleholm.

Vad är det egentligen för arbeten som utförs mellan Hässleholm och Osby som framtvingar denna drastiska lösning? Upplys gärna oss fåkunniga.
    Det borde vara det här https://www.skanetrafiken.se/nyhetsa...-2527-augusti/

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Du kan kanske be Ola bjuda på en kopp kaffe i Osby?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

På vilket sätt är en ersättningsbuss en drastisk lösning? Värre vore väl att bara dumpa folk i Hässleholm och låta dem ta sig till Osby bäst de kan. Lite som när tågtrafiken klappar ihop för oss i Skåne.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    På vilket sätt är en ersättningsbuss en drastisk lösning? Värre vore väl att bara dumpa folk i Hässleholm och låta dem ta sig till Osby bäst de kan. Lite som när tågtrafiken klappar ihop för oss i Skåne.
    Jag tänker snarare att man hade kunnat leda tåget en annan väg?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Finns nog inte så mycket till alternativ för omledning.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Enda omledningen är ju att behöva åka Hässleholm-Halmstad-Varberg-Borås-Alvesta för att slippa åka buss en liten stund. Det är ju en av de stora svagheterna med Södra stambanan i dagens läge. Ytterligare en anledning till höghastighetsbana!

Edit: Går ju köra över Karlskrona också, men det är väl lika dåligt det!

Senast redigerat av Herrolsson den 2018-08-26 klockan 21:44:23.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Att slippa två byten med tillhörande strulfaktor kan väl motivera en ganska lång restidsförlängning? Föreställer mig att man skulle kunna åka via Falköping eller Göteborg.

Edit: Sen hade jag ju kunnat läsa lite noggrannare var avstängningen egentligen var, så hade jag åtminstone sluppit yra om Falköping...

Senast redigerat av JDS den 2018-08-26 klockan 21:55:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sorry, läste inte ordentligt...

Senast redigerat av JDS den 2018-08-26 klockan 21:54:22.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Att slippa två byten med tillhörande strulfaktor kan väl motivera en ganska lång restidsförlängning? Föreställer mig att man skulle kunna åka via Falköping eller Göteborg.
    Stockholm var ju nu slutdestination men det är ju långt ifrån alla som ska dit, det är ju även en stor mellanmarknad med Alvesta, Nässjö, Linköping, Norrköping . Många som ska till dessa men också många påstigande.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-26 klockan 22:00:19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Hasse hade ju kunnat omleda sig själv över Göteborg om han inte hade velat åka buss. Jag hade kanske själv studerat det alternativet (i synnerhet om jag bara skulle åkt från Malmö).
    Om SJ hade lett om det hade det väl fått bli Hässleholm-Halmstad-Göteborg-Katrineholm, och troligen för lång restid för att få många resenärer att bli nöjda. Men visst är det numera ovanligt att SJ ersätter X2000 med bussar (förutom Stockholm-Södertälje och sånt).

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hasse hade ju kunnat omleda sig själv över Göteborg om han inte hade velat åka buss. Jag hade kanske själv studerat det alternativet (i synnerhet om jag bara skulle åkt från Malmö).
    Om SJ hade lett om det hade det väl fått bli Hässleholm-Halmstad-Göteborg-Katrineholm, och troligen för lång restid för att få många resenärer att bli nöjda. Men visst är det numera ovanligt att SJ ersätter X2000 med bussar (förutom Stockholm-Södertälje och sånt).
    Jovisst hade jag kunnat omleda mig själv, men nu är det så att jag för det första saknar årskort och för det andra reste i sällskap med personer som inte ens håller sig med svart priobälte.

Annars kan jag rapportera från resan att i 20550 var (något oväntat) bistron öppen den korta tiden mellan Malmö och Hässleholm.

Den stora folkvandringen som utbröt i Hässleholm gick förhållandevis bra, även om jag kunde iaktta hjärtslitande scener då resenärer som fogligt placerat bagage i bussarnas bagageutrymmen avvisades då de stigit in i bussarna för att de var fulla (bussarna alltså och ståplatser tilläts inte). Det blev till att kliva av och hämta ut bagaget med hjälp av irriterade chaufförer och leta efter nya bussar.

Föraren i den buss jag hamnade i hade det oroväckande beteendet att han manövrerade någon av sina två medförda mobiltelefoner under stora delar av färden. Samtidigt höll han överraskande hög fart och blev uppenbarligen själv vid flera tillfällen helt överraskad då plötsligt en kurva dök upp framför den stora bussen.

Resan till Osby gick således snabbt. Så snabbt till och med att då resenärerna från just "min" buss installerat sig dröjde det hela 25 minuter till avgång för 552. 10-minutersförseningen från Köpenhamn till trots.

Jag vidhåller för övrigt att jag uppfattar det skånska dubbelbytet som en drastisk åtgärd. I vanliga fall brukar jag förvandlas till förtjust iakttagare vid störningar i tågtrafiken. Men då de medför att jag inte kommer i säng förrän vid halv-tvåtiden på natten tenderar förtjusningen att avta något.

Eftersom ingen på ett initierat sätt besvarat frågan om orsaken till den drastiska omlastningen får jag nöja mig med Skånetrafikens officiella förklaring om att det handlade om ett växelbyte i Hästveda.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-08-27 klockan 12:37:19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jovisst hade jag kunnat omleda mig själv, men nu är det så att jag för det första saknar årskort och för det andra reste i sällskap med personer som inte ens håller sig med svart priobälte.
    Nu förstår jag inte kopplingen till årskort och priokort, jag tänkte bara att du skulle (när du bokade resan och såg att att det var buss på delsträcka och därför förlängd restid) ha kollat vad det fanns för alternativ över Göteborg, och vilken restid och vilket pris det skulle ha gett.

Jag kan ju inte titta tillbaka, men jag kollade priser från Malmö (det är svårt att få bra förbindelser från Köpenhamn) för nästa söndag eftermiddag, och finner att det är billigare att åka över Göteborg (2 klass ej åter: 599 - 1 klass återbetbar 932 kr) klockan 16.59, mot direkttåg (1067 -1570 kr) 17.04.
    Jag tycker själv att det är ganska överraskande att det är så mycket billigare att åka omvägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Annars kan jag rapportera från resan att i 20550 var (något oväntat) bistron öppen den korta tiden mellan Malmö och Hässleholm.

Den stora folkvandringen som utbröt i Hässleholm gick förhållandevis bra, även om jag kunde iaktta hjärtslitande scener då resenärer som fogligt placerat bagage i bussarnas bagageutrymmen avvisades då de stigit in i bussarna för att de var fulla (bussarna alltså och ståplatser tilläts inte). Det blev till att kliva av och hämta ut bagaget med hjälp av irriterade chaufförer och leta efter nya bussar.

Föraren i den buss jag hamnade i hade det oroväckande beteendet att han manövrerade någon av sina två medförda mobiltelefoner under stora delar av färden. Samtidigt höll han överraskande hög fart och blev uppenbarligen själv vid flera tillfällen helt överraskad då plötsligt en kurva dök upp framför den stora bussen.

Resan till Osby gick således snabbt. Så snabbt till och med att då resenärerna från just "min" buss installerat sig dröjde det hela 25 minuter till avgång för 552. 10-minutersförseningen från Köpenhamn till trots.

Jag vidhåller för övrigt att jag uppfattar det skånska dubbelbytet som en drastisk åtgärd. I vanliga fall brukar jag förvandlas till förtjust iakttagare vid störningar i tågtrafiken. Men då de medför att jag inte kommer i säng förrän vid halv-tvåtiden på natten tenderar förtjusningen att avta något.

Eftersom ingen på ett initierat sätt besvarat frågan om orsaken till den drastiska omlastningen får jag nöja mig med Skånetrafikens officiella förklaring om att det handlade om ett växelbyte i Hästveda.
    Om du tittar under banarbeten på SJs hemsida så står det så här:
    Osby – Hässleholm
    Linje: Stockholm–Malmö–Köpenhamn.

Period: 25 – 26 augusti och 22 september.

Påverkan: Snabbtågen kommer ersättas med buss. Restiden kommer förlängas. InterCity- och nattågen mellan Stockholm och Malmö ställs in eller går en annan väg.

Tycker jag personligen är tillräcklig info.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Snälltåget omledde i varje fall ett tåg på lördagen över Göteborg. Jag observerade det i Töreboda, första gången jag sett Snälltåget på dagtid här. Tåget hade resandeutbyte i Lund, Eslöv, Hässleholm, Göteborg och Södertälje. Det hade lok i båda ändar.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Om du tittar under banarbeten på SJs hemsida så står det så här:
    Osby – Hässleholm
    Linje: Stockholm–Malmö–Köpenhamn.

Period: 25 – 26 augusti och 22 september.

Påverkan: Snabbtågen kommer ersättas med buss. Restiden kommer förlängas. InterCity- och nattågen mellan Stockholm och Malmö ställs in eller går en annan väg.

Tycker jag personligen är tillräcklig info.
    Inte för mig i alla fall. Därav frågan jag ställde då jag startade tråden.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Inte för mig i alla fall. Därav frågan jag ställde då jag startade tråden.
    Det går ju att söka fram informationen på trafikverket.se.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Enda omledningen är ju att behöva åka Hässleholm-Halmstad-Varberg-Borås-Alvesta för att slippa åka buss en liten stund. Det är ju en av de stora svagheterna med Södra stambanan i dagens läge. Ytterligare en anledning till höghastighetsbana!

Edit: Går ju köra över Karlskrona också, men det är väl lika dåligt det!
    Elektrifiering Nässjö-Vaggeryd-Värnamo skulle ge ett acceptabel (i förhållande till trafikstopp) omledningsmöjlighet på delsträckan Nässjö-Alvesta. Alvesta-Hässleholm finns det tyvär inga enkla sätt annat än nybyggd bana (eller återuppbyggd SSJ...).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu förstår jag inte kopplingen till årskort och priokort, jag tänkte bara att du skulle (när du bokade resan och såg att att det var buss på delsträcka och därför förlängd restid) ha kollat vad det fanns för alternativ över Göteborg, och vilken restid och vilket pris det skulle ha gett.
    Jag kan ju inte titta tillbaka, men jag kollade priser från Malmö (det är svårt att få bra förbindelser från Köpenhamn) för nästa söndag eftermiddag, och finner att det är billigare att åka över Göteborg (2 klass ej åter: 599 - 1 klass återbetbar
    932 kr) klockan 16.59, mot direkttåg (1067 -1570 kr) 17.04.
    Jag tycker själv att det är ganska överraskande att det är så mycket billigare att åka omvägen.
    Ssb verkar numera rätt tungt belastad med välbokade tåg vilket med den dynamiska prissättningen slår mot priserna som går upp. På Vsb å andra sidan som tidigare hade höga priser har konkurrens från främst MTR lett till sänkta priser.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •