Ombord på 20550 på väg från København H begrundar jag mitt öde att behöva byta till buss i Hässleholm.
Vad är det egentligen för arbeten som utförs mellan Hässleholm och Osby som framtvingar denna drastiska lösning? Upplys gärna oss fåkunniga.
Ombord på 20550 på väg från København H begrundar jag mitt öde att behöva byta till buss i Hässleholm.
Vad är det egentligen för arbeten som utförs mellan Hässleholm och Osby som framtvingar denna drastiska lösning? Upplys gärna oss fåkunniga.
Det borde vara det här https://www.skanetrafiken.se/nyhetsa...-2527-augusti/
Du kan kanske be Ola bjuda på en kopp kaffe i Osby?![]()
Enda omledningen är ju att behöva åka Hässleholm-Halmstad-Varberg-Borås-Alvesta för att slippa åka buss en liten stund. Det är ju en av de stora svagheterna med Södra stambanan i dagens läge. Ytterligare en anledning till höghastighetsbana!
Edit: Går ju köra över Karlskrona också, men det är väl lika dåligt det!
Senast redigerat av Herrolsson den 2018-08-26 klockan 21:44:23.
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
Att slippa två byten med tillhörande strulfaktor kan väl motivera en ganska lång restidsförlängning? Föreställer mig att man skulle kunna åka via Falköping eller Göteborg.
Edit: Sen hade jag ju kunnat läsa lite noggrannare var avstängningen egentligen var, så hade jag åtminstone sluppit yra om Falköping...
Senast redigerat av JDS den 2018-08-26 klockan 21:55:23.
Sorry, läste inte ordentligt...
Senast redigerat av JDS den 2018-08-26 klockan 21:54:22.
Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-26 klockan 22:00:19.
Hasse hade ju kunnat omleda sig själv över Göteborg om han inte hade velat åka buss. Jag hade kanske själv studerat det alternativet (i synnerhet om jag bara skulle åkt från Malmö).
Om SJ hade lett om det hade det väl fått bli Hässleholm-Halmstad-Göteborg-Katrineholm, och troligen för lång restid för att få många resenärer att bli nöjda. Men visst är det numera ovanligt att SJ ersätter X2000 med bussar (förutom Stockholm-Södertälje och sånt).
Jovisst hade jag kunnat omleda mig själv, men nu är det så att jag för det första saknar årskort och för det andra reste i sällskap med personer som inte ens håller sig med svart priobälte.
Annars kan jag rapportera från resan att i 20550 var (något oväntat) bistron öppen den korta tiden mellan Malmö och Hässleholm.
Den stora folkvandringen som utbröt i Hässleholm gick förhållandevis bra, även om jag kunde iaktta hjärtslitande scener då resenärer som fogligt placerat bagage i bussarnas bagageutrymmen avvisades då de stigit in i bussarna för att de var fulla (bussarna alltså och ståplatser tilläts inte). Det blev till att kliva av och hämta ut bagaget med hjälp av irriterade chaufförer och leta efter nya bussar.
Föraren i den buss jag hamnade i hade det oroväckande beteendet att han manövrerade någon av sina två medförda mobiltelefoner under stora delar av färden. Samtidigt höll han överraskande hög fart och blev uppenbarligen själv vid flera tillfällen helt överraskad då plötsligt en kurva dök upp framför den stora bussen.
Resan till Osby gick således snabbt. Så snabbt till och med att då resenärerna från just "min" buss installerat sig dröjde det hela 25 minuter till avgång för 552. 10-minutersförseningen från Köpenhamn till trots.
Jag vidhåller för övrigt att jag uppfattar det skånska dubbelbytet som en drastisk åtgärd. I vanliga fall brukar jag förvandlas till förtjust iakttagare vid störningar i tågtrafiken. Men då de medför att jag inte kommer i säng förrän vid halv-tvåtiden på natten tenderar förtjusningen att avta något.
Eftersom ingen på ett initierat sätt besvarat frågan om orsaken till den drastiska omlastningen får jag nöja mig med Skånetrafikens officiella förklaring om att det handlade om ett växelbyte i Hästveda.
Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-08-27 klockan 12:37:19.
Nu förstår jag inte kopplingen till årskort och priokort, jag tänkte bara att du skulle (när du bokade resan och såg att att det var buss på delsträcka och därför förlängd restid) ha kollat vad det fanns för alternativ över Göteborg, och vilken restid och vilket pris det skulle ha gett.
Jag kan ju inte titta tillbaka, men jag kollade priser från Malmö (det är svårt att få bra förbindelser från Köpenhamn) för nästa söndag eftermiddag, och finner att det är billigare att åka över Göteborg (2 klass ej åter: 599 - 1 klass återbetbar 932 kr) klockan 16.59, mot direkttåg (1067 -1570 kr) 17.04.
Jag tycker själv att det är ganska överraskande att det är så mycket billigare att åka omvägen.
Om du tittar under banarbeten på SJs hemsida så står det så här:
Osby – Hässleholm
Linje: Stockholm–Malmö–Köpenhamn.
Period: 25 – 26 augusti och 22 september.
Påverkan: Snabbtågen kommer ersättas med buss. Restiden kommer förlängas. InterCity- och nattågen mellan Stockholm och Malmö ställs in eller går en annan väg.
Tycker jag personligen är tillräcklig info.
Det går ju att söka fram informationen på trafikverket.se.